دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹

۸ سال بی تدبیری و خسارت به فیلم کوتاه از زبان فعالان این حوزه؛

از تأکید بر ناکارآمدی مدیران انجمن سینمای جوانان و سازمان سینمایی تا انتقاد از باندبازی های گسترده در حوزه تولید فیلم کوتاه

قاسمی-سلمان روغنی-حسینی-خمسه-ثریا-کارگر-طاهرفر-رفیعی

سینماپرس: تعدادی از فیلمسازان کوتاه مطرح کشور در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید تأکید کردند: تجهیزات کهنه و قدیمی انجمن سینمای جوانان، عدم اکران فیلم های کوتاه و بی توجهی به فعالان شهرستانی از جمله مهمترین معضلات سینمای کوتاه طی سال های اخیر بودند؛ این دسته از سینماگران با بیان اینکه مدیران انجمن سینمای جوانان و سازمان سینمایی ناکارآمد هستند تأکید کردند: امیدواریم مسئولان دولت جدید، سفره های گسترده و بی فایده ای که سال ها است در انجمن سینمای جوانان پهن شده را برای همیشه جمع کنند!

به گزارش سینماپرس عرصه فیلم کوتاه می تواند بستری برای درخشش ایده‌ های کوتاه و درخشان باشد. ساخت فیلم کوتاه فرصتی است که فیلمسازان جوان پیش از ورود به سینمای حرفه‌ ای، آزمون و خطای خود را بکنند و با آمادگی بیشتری وارد عرصه ساخت فیلم‌ های بلند شوند.

بسیاری از استعدادهای بزرگ سینما که بختی بلند در این عرصه پیدا کردند در همین فیلم‌ های کوتاه کشف شدند و اغلب فیلمسازان بزرگ و صاحب‌ نام از فیلم کوتاه شروع کرده‌ اند. بااین‌حال اهمیت فیلم کوتاه صرفاً در این نیست که می‌تواند زمینه‌ساز تربیت و پرورش فیلم‌سازان بزرگی شود که بعدها فیلم بلند می‌سازند.

فیلم کوتاه مدیومی مهم و ارزشمند در سینما است که می توان با در نظر گرفتن اهداف زیادی در حوزه های سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و... از آن بهره گیری کرد. اما متأسفانه در این سال ها حوزه فیلم کوتاه بیش از هر زمان دیگری به حال خود رها شده و فیلمسازان و دغدغه مندان این عرصه را به شدت دل آزرده و خسته کرده است.

از باندبازی و رفیق بازی در جشنواره های فیلم کوتاه و تخصیص امکانات و بودجه های هنگفت به برخی نزدیکان مدیران سینمایی گرفته تا بی تدبیری در خصوص اکران و عرضه آثار سینمای کوتاه و فقدان آموزش اصولی و به روز از جمله معضلات این حوزه بوده و همین باعث شده تا بسیاری از فیلمسازان کوتاه خواهان برچیده شدن بساط انجمن سینمای جوانان ایران در دولت سیزدهم باشند که حداقل بیش از این بودجه های بیت المال را به هدر ندهد.

در همین رابطه ۸ تن از فعالان مطرح حوزه فیلم کوتاه آقایان: مجتبی قاسمی، سعید سلمان روغنی، محمدعلی حسینی، حسن خمسه، محمد ثریا، یوسف کارگر، قربانعلی طاهرفر و سرکار خانم: نیلوفر رفیعی با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از تأکید بر ناکارآمدی مدیران انجمن سینمای جوانان و سازمان سینمایی تا انتقاد از باندبازی های گسترده در حوزه تولید فیلم کوتاه

مجتبی قاسمی فیلمساز در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: در این سال ها مراکز دولتی در جشنواره ها تنها به آثار تولیدی خودشان توجه می کردند و جایزه می دادند و فیلمسازانی که به هیچ گروه و دسته و ارگانی وابسته نبودند و اعتقادشان بر این بود که ساحت هنر بسیار ارجح تر از جناح بندی های سیاسی و رفتارهای غیراخلاقی است به طور کلی نادیده گرفته شدند! ما در همه حوزه های فیلم کوتاه شاهد باندبازی هستیم! در این سال ها بارها دیدیم و شنیدم که عده ای افراد به عنوان مدرس مشغول به فعالیت شدند که اصلاً شایستگی این کار را نداشتند. این بسیار وحشتناک است که یک فرد جوان و بی تجربه را بیاورند تا راجع به فلسفه سینما صحبت کند.

سعید سلمان روغنی فیلمساز نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: فقدان آموزش صحیح و اصولی، باندبازی و چیره شدن روابط بر ضوابط و کمبود بودجه بزرگترین معضل سینمای فیلم کوتاه طی سال های اخیر بود و قطعاً تا این معضلات برطرف نگردد ما نمی توانیم امیدی به بهبود سینمای فیلم کوتاه داشته باشیم. متأسفانه نه تنها در حوزه فیلم کوتاه و سینما که در بسیاری از بخش ها و حوزه های دیگر کشور باندبازی فاجعه آفرین شده به نحوی که روابط افراد است که بزرگترین تأثیرات را برای آن ها در پی دارد. مثلاً یک نفر هنوز فیلمش را نساخته اما می داند به واسطه روابطی که دارد اثرش در جشنواره ها دیده می شود، جایزه می گیرد و... این اتفاق بسیار تلخ است و ما امیدواریم که مسئولان دولت جدید جلوی این اتفاقات ناخوشایند را بگیرند.

از تأکید بر ناکارآمدی مدیران انجمن سینمای جوانان و سازمان سینمایی تا انتقاد از باندبازی های گسترده در حوزه تولید فیلم کوتاه

محمدعلی حسینی کارگردان فیلم کوتاه نیز در این باره متذکر شد: دولت ها همواره شعار حمایت از فرهنگ می دهند اما هیچ گاه به شعارهای شان عمل نمی کنند و گاهی حتی عملکردشان ضدفرهنگ است! بنده معتقدم جدا از مسائلی نظیر رانت خواری و باندبازی در حوزه فرهنگ و هنر بزرگترین مسأله ما داشتن دغدغه فرهنگی مسئولان و اصلاح زیرساخت های فرهنگی و هنری کشور است. یکی از مسائل مهم حوزه فیلم کوتاه نظارت بی حد و حصر روی فیلمسازان است به نحوی که بسیاری از فیلمسازانی که سراغ سوژه های ملتهب اجتماعی می روند به طور ناخواسته با سد سانسور مواجه می شوند.

از تأکید بر ناکارآمدی مدیران انجمن سینمای جوانان و سازمان سینمایی تا انتقاد از باندبازی های گسترده در حوزه تولید فیلم کوتاه

حسن خمسه فیلمساز در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: امیدوارم مسئولان دولت جدید، سفره های گسترده و بی فایده ای که سال ها است در انجمن سینمای جوانان پهن شده را برای همیشه جمع کنند! طی تمامی این سال ها باندهایی در انجمن سینمای جوانان ایران حضور داشتند و از بودجه های کلان این نهاد ارتزاق می کردند و هیچ دستاورد و کارآیی مثبتی هم برای سینمای کوتاه نداشتند و از این رو امیدوارم یک بار برای همیشه بساط این افراد برچیده شود تا در هر دولتی شاهد حضور همین افراد خاص نباشیم! انجمن سینمای جوانان ایران جز برگزاری یک جشنواره فیلم کوتاه واقعاً چه کاری انجام داده است؟ نکته قابل تأمل آنجا است که اغلب فیلم های حاضر در این جشنواره هم از تولیدات خود انجمن سینمای جوانان ایران و یا سایر نهادها و دستگاه های دولتی هستند و اغلب این آثار به صورت سفارشی کار شده اند و کمتر شاهد آن هستیم که به فیلم های فیلمسازان جوان و مستقل بهایی داده شود.

محمد ثریا کارگردان نیز در این باره به سینماپرس گفت: بودجه اندک، سانسور فراوان و باندبازی و فامیل بازی از جمله معضلات مهم حوزه فیلم کوتاه است؛ متأسفانه فعالان فیلم کوتاه در طول تمامی سال ها با معضلات و مشکلات جدی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و هیچ وقت شرایط کار و فعالیت برایشان سهل و آسان نبوده است. سوأل اصلی بنده این است که اصولاً این مدیران انجمن سینمای جوان از کجا می آیند؟ سابقه سینمایی این ها کجاست؟ چه کار درخشانی در حوزه فیلم کوتاه و سینما انجام داده اند که یک شبه مدیر می شوند و برای فیلم کوتاه و سینماگران این حوزه تصمیم گیری می کنند؟ ای کاش مدیرانی در این حوزه روی کار بیایند که خودشان برآمده از دل حوزه فیلم کوتاه باشند و تلاش شان کشف استعدادها و افزایش بودجه حوزه فیلم کوتاه باشد و به دور از باندبازی های رایج بتوانند فیلم کوتاه را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهند.

یوسف کارگر کارگردان فیلم کوتاه در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: مدیران سینمایی در قیاس با سینمای بلند هیچ اهمیتی به فیلم کوتاه نمی دهند و این اتفاق در حالی است که اغلب کشورهای جهان به سینمای کوتاه شان بهای ویژه ای می دهند و از فیلمسازان این حوزه حمایت های چشمگیری دارند چرا که می دانند آینده سینمای حرفه ای و بلندشان در دست همین فعالان حوزه فیلم کوتاه است اما این مسأله مهم همواره از چشم مدیران سینمایی کشور ما دور مانده است. متأسفانه فیلمساز کوتاه بعد از تولید اثرش بی پناه تر از همیشه می ماند! نه جایی برای اکران اثرش مهیا است و نه نهاد و سازمان و ارگانی جهت کمک مالی اثرش را خریداری می کنند! از این رو بنده معتقدم باید تعاملی میان مدیران سینمایی با مدیران سازمان صدا و سیما وجود داشته باشد تا حداقل بخشی از فیلم های کوتاه که قابلیت پخش از رسانه ملی را دارند توسط سازمان صدا و سیما خریداری شده و از شبکه های مختلف سیما پخش شوند.

قربانعلی طاهرفر کارگردان نیز به سینماپرس گفت: متأسفانه مدیران سینمایی به سینماگران جوان شهرستانی توجه نمی کنند و این مسأله امروزه مهمترین معضل و مشکل پیش روی ما است. بی تردید بزرگترین و مهمترین مطالبه بنده و امثال بنده در حوزه فیلم کوتاه از مدیرانی که به زودی در دولت جدید اداره انجمن سینمای جوانان ایران را در دست می گیرند توجه ویژه به بچه های شهرستانی است. متأسفانه مدیریت کلان در حوزه فیلم کوتاه در همه دولت ها کمترین توجهی را به شهرستانی ها نداشته و این اتفاق همه ما را بسیار متأثر کرده است.

نیلوفر رفیعی کارگردان فیلم کوتاه در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: عدم نمایش فیلم های کوتاه یکی از معضلات مهم این حوزه است که متأسفانه هیچ یک از مدیران انجمن سینمای جوان در تمامی این سال ها تدبیری برای رفع این معضل بسیار مهم اندیشه نکرده اند! این اتفاق بسیار تلخ است که زحمت فیلمسازان فعال در این حوزه جز به صورت محدود در جشنواره ها در هیچ جا دیده نمی شود و فیلمسازان کوتاه به شدت نادیده گرفته می شوند. تجهیزات و امکانات فیلمسازی در انجمن سینمای جوان بسیار قدیمی است و کارآیی ندارد به نحوی که خود بنده وقتی برای ساخت یک فیلم تقاضای تجهیزات کردم بعد از طی کردن یک پروسه بسیار طولانی و خسته کنند دوربینی قدیمی در اختیارم گذشاتند که ترجیح دادم برای عدم تنزل کیفیت فیلمم هرگز از آن استفاده نکنم و مجبور به اجاره دوربین شدم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.