دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱

۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه/۵

کارگر: مدیران سینمایی در قیاس با سینمای بلند هیچ اهمیتی به فیلم کوتاه نمی دهند/ بیش از این ما را سرخورده نکنید!

یوسف کارگر

سینماپرس: یوسف کارگر کارگردان فیلم کوتاه در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: مدیران سینمایی در قیاس با سینمای بلند هیچ اهمیتی به فیلم کوتاه نمی دهند و این اتفاق در حالی است که اغلب کشورهای جهان به سینمای کوتاه شان بهای ویژه ای می دهند و از فیلمسازان این حوزه حمایت های چشمگیری دارند چرا که می دانند آینده سینمای حرفه ای و بلندشان در دست همین فعالان حوزه فیلم کوتاه است اما این مسأله مهم همواره از چشم مدیران سینمایی کشور ما دور مانده است.

کارگردان فیلم های کوتاه «جبرئیل» و «یوتانایز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده به عنوان فیلمسازی که هم با ارگان ها و نهادهای مختلف کار کرده ام و هم این اواخر به صورت کاملاً مستقل و بدون دریافت ریالی وجه از این نهاد و آن نهاد مبادرت به تولید آثارم نموده ام قاطعانه عنوان می کنم که مشکلات در حوزه فیلم کوتاه بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: متأسفانه فیلمسازان فیلم کوتاه آنطور که باید حمایت نمی شوند؛ امروزه هزینه تولید فیلم بسیار بالا رفته و تولید فیلم کوتاه بسیار سخت تر از چند سال قبل شده است و همین باعث شده تا دیگر کمتر فیلمسازی بتواند به صورت مستقل و دور از دریافت کمک های دولتی و... مبادرت به تولید اثرش نماید.

کارگر خاطرنشان کرد: همین مسأله باعث شده تا سرمایه گذاران بخش دولتی به نوعی از فیلمسازان سوء استفاده کرده و از آن ها بخواهند در راستای خط و خطوط فکری آن ها مبادرت به تولید اثر نمایند و به همین علت اغلب فیلم های تولید شده در این حوزه به نوعی سفارشبی محسوب می شوند!

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو به مسأله هم پخش و عرضه و نمایش فیلم های کوتاه اشاره کرد و در این باره متذکر شد: متأسفانه فیلمساز کوتاه بعد از تولید اثرش بی پناه تر از همیشه می ماند! نه جایی برای اکران اثرش مهیا است و نه نهاد و سازمان و ارگانی جهت کمک مالی اثرش را خریداری می کنند! از این رو بنده معتقدم باید تعاملی میان مدیران سینمایی با مدیران سازمان صدا و سیما وجود داشته باشد تا حداقل بخشی از فیلم های کوتاه که قابلیت پخش از رسانه ملی را دارند توسط سازمان صدا و سیما خریداری شده و از شبکه های مختلف سیما پخش شوند.

وی تأکید کرد: بی تردید این اتفاق کمک بسیار شایانی به فیلمسازان جوان خواهد بود و باعث یک انگیزه ویژه در آن ها برای تولید آثار بعدی شان خواهد شد؛ در واقع اندک هزینه ای برای خرید فیلم های کوتاه توسط سازمان ها و نهادهای مختلف می تواند چرخه فیلمسازی کوتاه را پویاتر نماید.

کارگر در خاتمه این گفتگو خطاب به مدیران سینمایی گفت: بیش از این ما را سرخورده نکنید! اینقدر فیلم های جسور را در محاق سانسور قرار ندهید. سینمای فیلم کوتاه مهم است و گواه این مدعا آن است که فیلمسازان بزرگ در دنیا همچنان فیلم کوتاه می سازند؛ سینمای بلند و کوتاه با اینکه دو مدیوم متفاوت هستند اما فصل مشترکی دارند و از این رو باید دست فیلمسازان جوان بازتر باشد و از آن ها حمایت شود تا ان شاالله بتوانیم در این حوزه شاهد دستاوردهای خوبی باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.