چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹

۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه/۲

سلمان روغنی: فقدان آموزش صحیح و اصولی، باندبازی و چیره شدن روابط بر ضوابط و کمبود بودجه بزرگترین معضل سینمای فیلم کوتاه طی سال های اخیر بود

سعید سلمان روغنی

سینماپرس: سعید سلمان روغنی فیلمساز در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: فقدان آموزش صحیح و اصولی، باندبازی و چیره شدن روابط بر ضوابط و کمبود بودجه بزرگترین معضل سینمای فیلم کوتاه طی سال های اخیر بود و قطعاً تا این معضلات برطرف نگردد ما نمی توانیم امیدی به بهبود سینمای فیلم کوتاه داشته باشیم.

کارگردان فیلم های کوتاه «درهای نزدیک» و «میراب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بسیاری از فعالان سینمای فیلم کوتاه معتقدند که کمبود بودجه بزرگترین معضل امروز حوزه فیلم کوتاه است اما بنده می گویم در کنار این معضل ما اتفاقات بسیار مهم دیگری نظیر فقدان آموزش را هم داریم.

وی ادامه داد: به خصوص در شهرستان ها معضل آموزش بسیار بیشتر از تهران است. امروزه سینما دیجیتال شده و همه فکر می کنند فیلم ساختن راحت است و هر کس یک دوربین دست می گیرد و برای خودش فیلم می سازد در صورتی که فیلمسازی قواعد خاص خود را دارد و وقتی این همه متقاضی فیلمسازی زیاد است باید تدبیری اندیشه کرد تا این افراد با علم و آگاهی وارد این عرصه شوند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: در حوزه فیلم کوتاه هم درست همانند سینمای حرفه ای باید فیلترهای بیشتری وجود داشته باشد تا تنها فیلمسازانی بتوانند در آن کار و فعالیت کنند که آثارشان با کیفیت بالا تولید شود.

سلمان روغنی سپس با بیان اینکه باندبازی های گسترده در سینما بیداد می کند اظهار داشت: متأسفانه نه تنها در حوزه فیلم کوتاه و سینما که در بسیاری از بخش ها و حوزه های دیگر کشور باندبازی فاجعه آفرین شده به نحوی که روابط افراد است که بزرگترین تأثیرات را برای آن ها در پی دارد. مثلاً یک نفر هنوز فیلمش را نساخته اما می داند به واسطه روابطی که دارد اثرش در جشنواره ها دیده می شود، جایزه می گیرد و... این اتفاق بسیار تلخ است و ما امیدواریم که مسئولان دولت جدید جلوی این اتفاقات ناخوشایند را بگیرند.

وی در پایان این گفتگو افزود: حوزه فیلم کوتاه بسیار مهم و جدی است چرا که حوزه ای است که در آن فیلمسازان خود را محک می زنند و برای ورود به دنیای سینمای حرفه ای خود را آماده می کنند از این رو اگر در این حوزه همه چیز جدی گرفته شود ما می توانیم شاهد درخشیدن و حضور اثرگذار فعالان سینمای کوتاه در سینمای حرفه ای آینده باشیم.

اخبار مرتبط

نظرات

  • مهران تقدیر ۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۱۷:۰۱
    0 0
    با درود ضمن احترام وادب ...متاسفانه این اقا سلمان روغنی شناخت واگاهی واطلاع از روند اموزش فیلمسازی شهرستان ها ندارند ویا کم اطلاع می باشند امروزه با گسترش فضای مجازی واموزش از را دور آن انحصار اموزشی مراکز شکسته شده با وجود دفاتر سینمایی فیلمسازی مراکز استان وشهرستان ها وجود عنصر ارزشمند وتاثیر گذار دفاتر سینمای جوان در شهرستان ها که خوشبختانه یکی از قوی ترین ودغدغمند ترین معاونت های سینمای جوان معاون فرهنگی وآموزش بود که با وجود کرونا وشرایط سخت حضور در کلاس های حضوری بااموزش مجازی وبرخط فرضی منظم هفتگی ودوره اموزش فیلمسازی تعاملی بسیار امید افرین بوده است در شهرستان ها مشکل معاونت سینمایی دولت تدبیر امید نامهربانی وکم توجهی به بخش اموزشی سینمای جوان بود که اگر جدی تر برخورد می شد شاهد فعالیت چشم گیر تر بودیم ..با سپاس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.