شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳

۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی/۶

ساداتیان: درصد غیرمفید بودن بنیاد سینمایی فارابی بیشتر از مفید بودنش است!/ نهادهای دولتی باید تدبیری برای توسعه سینما و تبیین استراتژی برای پیشبرد آن داشته باشند

سیدجمال ساداتیان

سینماپرس: سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما گفت: درصد غیرمفید بودن بنیاد سینمایی فارابی بیشتر از مفید بودنش است! واقعاً در حال حاضر کارکرد بنیاد سینمایی فارابی مشخص نیست؛ یک زمانی این بنیاد برای ساخت فیلم ها تجهیزات می داد و یا با اعطای وام به هر فیلمسازی که متقاضی تولید فیلم بود جریان پویایی را در سینما ایجاد کرده بود اما اکنون سال های متمادی است که دیگر چنین کارهایی در بنیاد سینمایی فارابی صورت نمی گیرد و واقعاً مشخص نیست در این نهاد چه اتفاقی رخ می دهد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «متری شش و نیم» و «جامه دران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده شخصاً نمی توانم دلیل مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در تولید برخی فیلم ها را متوجه شوم؛ به عقیده من بهتر است همه دست اندرکاران، سیاست گذاران و مدیران سینمایی تلاش کنند تا روز به روز اقتصاد سینما بزرگ تر شود و تهیه کنندگان برای تولید آثارشان تنها دست در جیب های خودشان داشته باشند!

وی سپس با بیان اینکه سرمایه گذاری نهادهای دولتی در فیلم ها باعث دخل و تصرف در قصه ها و از دست رفتن شاکله اصلی آثار می شود تصریح کرد: شراکت مالی نهادهای دولتی در تولید آثار سینمایی باعث می شود تا سینما از مسیر اصلی و طبیعی خود منحرف و دور شود؛ از این رو بنده امیدوارم با تدبیر و درایت مدیران سینمایی دولت جدید دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در سینمای کشور نباشیم.

ساداتیان متذکر شد: بهتر است نهادهای دولتی به جای آنکه به فکر مشارکت و سرمایه گذاری برای تولید فیلم ها باشند تدبیری برای توسعه سینما و تبیین استراتژی برای پیشبرد سینما داشته باشند تا سینما بتواند پویاتر شده و گردش مالی مکفی داشته باشد و تهیه کنندگان بدون گردن کج کردن جلوی مدیران دولتی بتوانند مستقیماً از طریق بانک ها برای تولید آثارشان وام دریافت کنند.

این سینماگر تأکید کرد: مدیران سینمایی باید به دور از کارهای روزمره سینمایی برای این اتفاقات نیکو برنامه ریزی کنند. مدیران سینمایی باید ببینند مردم به چه نوع فیلم هایی نیاز دارند، باید تدبیری برای توسعه زیرساخت های سینما داشته باشند و شرایط فیلمسازی را سهل و آسان کنند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «برف روی کاج ها» در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم دیگر در سینمای ایران شاهد هیچ نوع عملکرد شعاری نباشیم و مدیران سینمایی با دغدغه مندی پیگیر آن باشند تا نیازهای طبیعی سینما تأمین شود. امیدوارم مثل این نباشد که سال ها برخی مدیران وعده می دادند ایران تا سال ۱۴۰۰ خود را به اقتصاد ژاپن می رساند اما حالا در عمل به پای اقتصاد افغانستان هم نرسیده ایم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.