یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶

۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی/۱

یشایایی: بنیاد سینمایی فارابی طی دهه ۶۰ نقش تعیین کننده ای در سینما داشت اما سال ها است که وجودش بی معنا شده است/ این نهاد یا باید به صورت جدی فعال شود یا منحل!

هارون یشایایی در آیین نکوداشت‌ نوزدهمین جشن خانه سینما

سینماپرس: هارون یشایایی تهیه کننده پیشکسوت سینما در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی گفت: بنیاد سینمایی فارابی طی دهه ۶۰ نقش تعیین کننده ای در سینما داشت اما سال ها است که وجودش بی معنا شده است؛ ما در سینمای ایران نیاز به حضور مدیرانی داریم که با انجام کارهای جدید این بنیاد سینمایی را از حال رخوت و ناتوانی نجات بخشند و بتوانند مانند حدود ۴ دهه قبل مجدداً آن را فعال و پویا نمایند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «اجاره نشین ها» و «ناخدا خورشید» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در هر صورت این نهاد یا باید به صورت جدی فعال شود یا منحل! البته بنده معتقدم انحلال بنیاد سینمایی فارابی تنها می تواند باعث پاک شدن صورت مسأله شود و ما هرگز نباید در سینما پی این باشیم که صورت مسأله را پاک کنیم و باید مسائل را حل نماییم!

وی سپس با تأکید بر اینکه بنیاد سینمایی فارابی برای سینمای آنالوگ طرح ریزی شد و در سینمای دیجیتال جایی ندارد متذکر شد: متأسفانه علیرغم اینکه سال ها است سینمای ایران دیجیتالی شده بنیاد سینمایی فارابی هنوز در دنیای آنالوگ باقی مانده است.

یشایایی در همین راستا یادآور شد: زمانی که بنیاد سینمایی فارابی تأسیس شد وظیفه اصلی اش وارد کردن تجهیزات سینمای آنالوگ مانند پزتیو و نگاتیو بود چرا که در آن زمان بخش خصوصی در سینما فعالیت نداشت و واردات تجهیزات سینمایی نیاز به حمایت دولتی و در اختیار قرار دادن ارز دولتی داشت؛ بنیاد سینمایی فارابی در آن زمان برای ساخت تمامی فیلم های سینمایی متقاضی، بدون تبعیض تجهیزات را آماده سازی می کرد و از آن ها برای ساخت شان حمایت می نمود اما طی سال های اخیر با کنار گذاشته شدن آنالوگ در سینما و ورود دیجیتال به سینمای کشور این بنیاد به دلیل عقب ماندگی و به روز رسانی سیستم های تجهیزاتی اش کارآیی اصلی خود را از دست داده است.

این سینماگر پیشکسوت در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم در دولت جدید تکلیف بسیاری از نهادهای کم بازده یا بی بازده روشن شود و تمامی نهادها و مراکز سینمایی بتوانند نقش پررنگ و موثری در راستای رشد و اعتلای سینمای کشور ایفا کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.