یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹

۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی/۳

تسلیمی: فامیل بازی و رفیق بازی در بنیاد سینمایی فارابی بیداد می کند/ مانع هدررفت بیشتر بودجه های هنگفت بیت المال شوید!

سیروس تسلیمی

سینماپرس: سیروس تسلیمی فیلمنامه نویس، تهیه‌کننده و بازیگر سینما در خصوص ۸ سال زوال و انحطاط در بنیاد سینمای فارابی گفت: فامیل بازی و رفیق بازی در بنیاد سینمایی فارابی بیداد می کند و اغلب اهالی سینما مشکوک هستند که به چه علت این نهاد که امروزه هیچ نقشی در رشد و توسعه سینمای ایران ندارد همچنان پابرجاست و همه ساله بخش اعظمی از بودجه های مرتبط با سینما را می بلعد و هیچ دستاوردی هم برای هنرهفتم در پی ندارد!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی» و «زندان زنان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فارابی در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارآیی داشت چرا که در آن سال ها نیاز بود نهادی وجود داشته باشد تا امور سینما را در دست بگیرد و سینما را راه بیندازد و به حق در آن ایام اتفاقات خوبی در بنیاد سینمایی فارابی رقم خورد، آثار خوبی در آن تولید شد اما کم کم این نهاد کارآیی و کارکرد خود را از دست داد تا امروزه رسماً بدل به نهادی بی اثر و بی ثمر در سینمای کشور شود.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه بنیاد سینمایی فارابی همه ساله بودجه ای هنگفت دریافت می کند اما مشخص نیست این بودجه ها به چه سرنوشتی دچار می شوند اظهار داشت: بهترین کاری که مدیران جدید سینمای کشور می توانند انجام دهند این است که کارمندان فارابی را بازخرید کرده، این نهاد را منحل کنند و مانع هدررفت بیشتر بودجه های هنگفت بیت المال شوند!

تسلیمی خاطرنشان کرد: دیگر حتی شوراهای بررسی فیلمنامه در بنیاد سینمایی فارابی هم کارکردی ندارند چرا که مقوله مجوز ساخت آثار سینمایی به سازمان سینمایی و شورای پروانه ساخت بازمی گردد و باید این بریز و بپاش های شدید مالی در بنیاد سینمایی فارابی برای همیشه برچیده شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «وقتی همه خوابیم» و «چهره» متذکر شد: سینمای ایران امروزه از مشکلات شدید مالی در رنج است. بسیاری از اهالی سینما در بدترین شرایط روزگار سپری می کنند و حتی از توان تأمین معاش روزانه خود عاجز هستند. با این شرایط چرا باید بودجه های هنگفتی از بیت المال به جایی که نیاز ندارد سرازیر شود و در نهایت هم هیچ دستاورد شفاف و روشنی نداشته باشد؟

وی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: دیگر نباید بودجه های بیت المال حیف و میل شود. باید این بودجه ها جمع شود و طی پروتکل درست در راستای تولیدات ارزشمند فرهنگی مفید به کار گرفته شود و دست رانت خواران و باندبازانی که طی این سال ها بر سینمای ایران چنبره زده بودند کوتاه شود و هرچه هست به صورت عادلانه و یکسان در اختیار تمامی سینماگران قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۱۶:۱۹
    0 0
    خوبه تسلیمی منفعل نیستا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.