یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶

کرونا و انتظارات از تنها نهاد صنفی سینماگران/۹

رمضانی فر: چرا دولت در ردیف بودجه سالانه مبلغی برای هنرمندان بیکار اختصاص نمی دهد؟/ خانه سینما طی یک سال اخیر تنها مقدار اندکی اقلام شوینده و خواربار به ما داد!

عزت الله رمضانی فر

سینماپرس: عزت الله رمضانی فر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: پرسش من از متولیان دولت این است که در این ایام کرونایی که شاهد بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از هنرمندان در صنوف مختلف هستیم چرا در ردیف بودجه سالانه مبلغی برای هنرمندان بیکار اختصاص پیدا نمی کند؟ چرا کسی هنرمندان را نمی بیند و صدای ناله آن ها را نمی شنود؟

بازیگر فیلم های سینمایی «گاو» و «کفش های میرزا نوروز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خوشبختانه من در خانواده ای متولد شدم که از همان آغاز جوانی مرتب توصیه می کردند که آینده نگر باش و برای خود اندوخته و پس انداز کن! خوب بنده نوعی رعایت کردم و خوشبختانه امروزه مشکل مالی ندارم اما بسیاری همکاران ما بودند که چنین کاری را نکردند و امروزه پس از سال ها تلاش برای رشد عرصه فرهنگی و هنری این مرز و بوم با مشکلات شدید مالی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

وی ادامه داد: بی تردید این وظیفه دستگاه های متولی حوزه فرهنگ و هنر است که همه جوره هوای هنرمندان را داشته باشند. موسسه هنرمندان پیشکسوت حقوق ناچیزی در حد ماهانه ۱۵۰ هزار تومان به ما می دهد! آیا واقعاً این احترام به پیشکسوتان است؟ تازه مشکل آنجا است که بسیاری از هنرمندان حتی نمی توانند عضو این موسسه شوند چرا که در وهله اول بایستی بالای ۶۰ سال سن داشته باشند و از سوی دیگر باید در رشته خودشان مدرک درجه یک داشته باشند!  

رمضانی فر سپس با اشاره به وظیفه خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران در این روزهای کرونایی اظهار داشت: خانه سینما طی یک سال اخیر تنها مقدار اندکی اقلام شوینده و خواربار به ما داد! خانه سینما در این زمانه کرونایی ۲ بار مقدار اندکی به ما کمک کردند! کل اقلامی که آن ها به ما دادند روی هم یک میلیون تومان هم نمی شد! خوب این چه دردی را از هنرمندان بیکار و خانه نشین درمان می کند؟

این سینماگر پیشکسوت متذکر شد: سال های متمادی است که در خانه سینما صحبت از تأمین امنیت شغلی و تأسیس صندوق بیمه بیکاری و... می شود اما هیچ یک از این صحبت ها تاکنون به نتیجه نرسیده است. ما حتی بارها از مسئولان خانه سینما درخواست کرده ایم که به ما بن خواربار به صورت ماهیانه بدهند اما حتی از این کار ساده هم دریغ کردند و همواره از کمبود بودجه دم می زنند!

بازیگر فیلم های سینمایی «مروارید سیاه» و «حادثه در کندوان» تأکید کرد: بی تردید در این روزهای تلخ کرونایی که هنرمندان بیش از گذشته بیکار و خانه نشین شده اند متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ورود جدی به وضعیت اسفبار زندگی آن ها داشته باشند. شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پدر فرهنگ و هنر این مرز و بوم باید حامی ما باشند.

وی تصریح کرد: همه می گویند بودجه نداریم این در حالی است که ما کشور بسیار ثروتمندی هستیم. این همه نفت و گاز و معادن طلا و... داریم. کدام کشور اروپایی این همه معادن و ذخائر دارد؟ الآن در کشورهای اروپایی به همه مردم حقوق می دهند اما رئیس جمهور اینجا می گوید نفری ۱۰۰ هزار تومان آن هم به عده ای خاص و تحت شرایطی خاص می دهیم؟ آیا این مبلغ در این زمانه گرانی و تورم خنده دار نیست؟

رمضانی فر خاطرنشان کرد: وقتی از هنرمندان هیچ حمایتی نمی شود آن ها مجبور می شوند برای تأمین معاش روزانه و گذران زندگی شان سر پروژه ها بروند، کرونا بگیرند و بمیرند! مگر ما کم بازیگران درجه یک مان را به دلیل ابتلا به این ویروس منحوس از دست دادیم؟ چرا آقایان از هنرمندان حمایت نمی کنند؟ ما دردمان را باید به چه کسی بگوییم؟ بی تردید این بانیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که باید جواب ما را بدهند.

این هنرمند در خاتمه اظهاراتش افزود: ما واقعاً نمی دانیم باید حرف های مان را کجا بگوییم؟ متأسفانه تجربه ثابت کرده که گوش شنوایی هم برای شنیدن درد دل ها و حرف های ما وجود ندارد. من امیدوارم به زودی بتوانیم شاهد رفع این بحران ها و معضلات از زندگی هنرمندان کشورمان باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.