-
دیروز ۱۱:۲۷
«وحید چاووش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
امروز عمده تولیدکننده مستند «تلویزیون» و نهادهای وابسته به آن هستند/ شرایط ویژه امروز ایجاب میکند که دست و پای «سینمای مستند» را آزاد بگذاریم
سینماپرس: «وحید چاووش» با بیان این مطلب که مشکل اصلی سینمای مستند مدیریت تلویزیون است؛ گفت: اصل ماجرا همینجاست؛ مشکل در ساختار مدیریتی تلویزیون است. مدیریتی که از بالا و به شکل هلیکوپتری چیده میشود. یک نفر در بالا منصوب میشود و او هم دوباره افراد موردنظرش را از بالا میچیند. این سیستم از پایین شکل نگرفته؛ کسی تهیهکننده نبوده، بعد بشود تهیهکننده ارشد، بعد مدیر گروه و سپس مدیر شبکه. چنین مسیری وجود ندارد. شما حتی یکی از این افراد را نمیتوانید نشان دهید که سابقه مدیریت فرهنگی داشته باشد.
-
دیروز ۱۱:۲۶
«محسن اردستانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«تبلیغات» برای مستندها کافی نیست و شیوه تبلیغات به گونهای نیست که بتواند «مخاطب عام» را جذب کند/ «شبکه مستند» بهدرستی متولی حمایت و پخش آثار مستند نیست
سینماپرس: «محسن اردستانی» با بیان این مطلب که تبلیغات برای مستندها کافی نیست و شیوه تبلیغات به گونهای نیست که بتواند مخاطب عام را جذب کند؛ گفت: شبکههای تخصصی مانند شبکه مستند بهدرستی متولی حمایت و پخش این آثار نیستند و در زمینه ایجاد فضایی که مخاطب نسبت به مستندها علاقهمند شود، خلأ وجود دارد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۸ ۱۰:۴۱
«دبیر چهارمین جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«میراث فرهنگی» باید تولید «آثار مرتبط با میراث فرهنگی» را حمایت کند/ «بخش بینالملل» جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی باید تقویت شود
سینماپرس: «مهدی فرجی» با بیان این مطلب که میراث فرهنگی باید تلاش کند بودجهٔ قابلتوجهی از دولت دریافت کند تا تولید آثار مرتبط با میراث فرهنگی را حمایت کند؛ گفت: در بسیاری از جشنوارههای کشور ما و دیگر کشورها، خودِ جشنواره متولی تولید بخشی از آثار است؛ یعنی وقتی فراخوان آغاز میشود، سفارش تولید میدهند: ساخت مستند، فیلم کوتاه، موسیقی و… . این شیوه به رونق جشنواره کمک میکند. بنابراین لازم است میراث فرهنگی هم تلاش کند سطح بودجهٔ خود را افزایش دهد و علاوه بر حمایت از تولید، خودش نیز بهطور مستقل در تولید آثار مرتبط نقش داشته باشد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۸ ۱۰:۴۰
کارگردان «کج پیله» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بهترین تعریف «سینمای شاعرانه» این است که سینما، سینمای «دیدن» باشد نه سینمای «تماشا کردن» / «فیلمساز» وقتی دنبال سینمای «شاعرانه» است نباید دغدغه «جذب مخاطب» را داشته باشد
سینماپرس: «هاتف علیمردانی» با بیان این مطلب که سینمای شاعرانه در تعریف کلاسیک نمیگنجد، گفت: من معتقدم که یک فیلمساز وقتی دنبال سینمای شاعرانه است، نباید دغدغه جذب مخاطب را داشته باشد. درست مثل حافظ که وقتی شعر مینوشت، به مخاطب فکر نمیکرد؛ شعر بود و مخاطب بعداً پیدا شد. اگر اثر، فیک یا سطحی نباشد و ساختارمند و هدفمند باشد، بیان احساس درست خودش اتفاق میافتد و به نظر من همین تعریف، بدون نیاز به تعریف کلاسیک، میشود سینمای شاعرانه.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۷ ۱۰:۱۲
«مدیر تاجیک فیلم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
معتقدیم «ایران» بهعنوان کشوری دوست و برادر میتواند شریک مهمی برای تولید «آثار مشترک سینمایی» باشد/ هیچ مانع جدیای برای اجرای برنامههای مشترک نمیبینم
سینماپرس: «محمد سعید شایان» مدیر تاجیک فیلم با بیان این مطلب که میان ما و ایران نه صرفاً یک همکاری مقطعی، بلکه یک تاریخ و تمدن مشترک وجود دارد که ظرفیتهای فراوانی در آن نهفته است؛ گفت: من با دل و جان آماده همکاری با ایران هستم و نیت دارم در آینده فیلمی بر اساس شاهنامه بسازم و در حال رایزنی با دوستان ایرانی هستم تا بتوانیم این پروژه را بهصورت مشترک به سرانجام برسانیم.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۷ ۱۰:۱۲
«هوشنگ توکلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
برگزاری «جشنوارههای بینالمللی» ذاتاً اتفاقی مثبت و ارزشمند است/ تقویت «دیپلماسی فرهنگی» بدون استفاده از دانش تخصصی ممکن نیست
سینماپرس: «هوشنگ توکلی» با بیان این مطلب که برگزاری جشنوارههای بزرگ چندملیتی و بینالمللی ذاتاً اتفاقی مثبت و ارزشمند است، گفت: به باور من، باید یک حوزه مستقل در سازمان سینمایی برای خرید و فروش آثار سینمایی شکل بگیرد تا ارتباط حرفهای و مستمر با بازار جهانی برقرار شود. اصل ماجرا همین است؛ اگر چنین ساختاری ایجاد شود، چرا نتوانیم در عرصه تبادل فیلم چه فروش آثار ایرانی و چه خرید آثار خارجی موفق باشیم؟ این اتفاق میتواند بسیار مثبت و جریانساز باشد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۶ ۱۰:۳۴
«سخنگوی وزارت امور خارجه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» همواره به عنوان اثر هنری و ابزاری برای نشان دادن نحوه زیست، تفکر و میراث یک «ملت» عمل کرده است/ از مجرای «فرهنگ» میتوان چهره واقعی «ایران» را به دنیا نشان داد
سینماپرس: «اسماعیل بقایی» سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اقتضائات ضروری آثار سینمایی که به عنوان نماینده هویت ایرانی در رویدادهای بین المللی حضور خواهند یافت؛ گفت: سینما همواره به عنوان اثر هنری و ابزاری برای نشان دادن نحوه زیست، تفکر و میراث یک ملت عمل کرده است. در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر، فیلمهای ایرانی که در جهان مطرح شدهاند، محور اصلیشان ترویج انساندوستی، محبت و صلح بوده است. این پیام و مضمون توانسته مخاطبان را در اقصا نقاط جهان جذب کند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۶ ۱۰:۲۵
«رئیس اداره سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
قرارداد رسمی و قانونی بین دو کشور «ایران» و «ترکیه» وجود ندارد/ ابتدا باید برنامهای برای قرارداد تولید مشترک تدوین شود پس از آن دو کشور قادر خواهند بود از فیلمسازان حمایت کنند
سینماپرس: «بیرول گوون» رئیس اداره سینمایی وزارت فرهنگ ترکیه با اشاره به محدودیتهاسی که سد راه تولیدات سینمایی مشترک بین دو کشور «ایران» و «ترکیه» شده، گفت: با توجه به اینکه قرارداد رسمی و قانونی بین دو کشور «ایران» و «ترکیه» وجود ندارد، ابتدا باید برنامهای برای قرارداد تولید مشترک تدوین شود. پس از آن، دو کشور قادر خواهند بود از فیلمسازان حمایت کنند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۵ ۱۰:۲۷
«مقصود نعیمی ذاکر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
میزان حرفشنوی خردسالان و کودکان از عروسکها حیرتانگیز است/ متأسفانه «هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی» در بیتوجهی عمیقی از سوی مدیران فرهنگی بهسر میبرند
سینماپرس: «مقصود نعیمی» با بیان این مطلب که متأسفانه هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی در بیتوجهی عمیقی از سوی مدیران فرهنگی بهسر میبرند و با اشاره به این موضوع که عروسکها برای مخاطب کودک و نوجوان مرجعیت دارند و میزان حرفشنوی خردسالان و کودکان از عروسکها حیرتانگیز است؛ گفت: غرب و فرهنگش از آنسوی زمین با عروسکهایش اندیشهی کودکان جهان را تسخیر کرده. اما در داخل عروسک ها به حاشیه رانده شدهاندـ
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۵ ۱۰:۲۶
«محمدامین همدانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
اگر «جشنواره جهانی فجر» همزمان با «جشنواره ملی فجر» برگزار میشد امکان استفاده مشترک از مدعوین وجود داشت/ وقتی زمان جشنوارهها فاصله میگیرد مشارکت فیلمسازها کاهش مییابد
سینماپرس: «محمدامین همدانی» با بیان این مطلب که معمولا جشنواره های بین المللی با تبلیغات جشنواره خود در رویدادهای بین المللی سعی بر جذب سینماگران می کنند؛ گفت: داشتن دیپلماسی فعال فرهنگی و بازاریابی در جشنوارههای معتبر دنیا، از طریق غرفهها و حضور فعال، میتواند راهکاری جدی برای تقویت شبکه ارتباطی و جذب مهمانان بینالمللی باشد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۲ ۱۰:۵۳
«محمدحسین فرحبخش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
جدا کردن «جشنواره بینالملل فجر» از «جشنواره ملی فجر» یک «خیانت به سینمای ایران» بود/ این جداسازی را عدهای که دنبال رانت و برداشت منابع هستند ایجاد کردند
سینماپرس: «محمدحسین فرحبخش» با بیان این مطلب که جدا کردن جشنواره بینالملل فجر از جشنواره ملی فجر یک خیانت به سینمای ایران بود؛ گفت: این جداسازی را عدهای که دنبال رانت و برداشت منابع هستند ایجاد کردند و این وضعیت را به دوش آقای فریدزاده گذاشتهاند و به او تحمیل شده است؛ بسیاری از این تصمیمها مورد قبول خود او هم نیست. در این میان، بهنظر من تقصیر بیشتر متوجه وزیر است؛ چون کسانی فریدزاده را فریب دادهاند و این تصمیمات را به او تحمیل کردهاند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۱ ۱۱:۴۷
«استاندار فارس در دولت سیزدهم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«تمرکززدایی» نباید صرفا به انتخاب یک استان جهت «گشت و گذار» تبدیل بشود/ امیدوارم طرح «سینمای شاعرانه» و تعیین «شیراز» به عنوان قطب این مدل از فیلمسازی موجب ایجاد خلسه در روحیه حماسی هنرمندان ما نشود
سینماپرس: «دکتر محمد هادی ایمانیه» با انتقاد از عدم مشارکت دادن بسیاری از جامعه فرهنگی و نخبگانی شیراز در برگزاری جشنواره جهانی فجر و بیان این مطلب که تمرکز زدایی در اقدامات فرهنگی همانند تمرکززدایی در حوزه اقتصادی اقدام خوبی است، اما باید توجه داشت که این تمرکززدایی نباید صرفا به انتخاب یک استان جهت گشت و گذار تبدیل بشود؛ گفت: تمرکز زدایی از تهران نباید به صورت صوری باشد و از مدیریت جشنواره تا دیگر مسئولان و عوامل در تهران انتخاب شوند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۱ ۱۱:۰۷
«جابر قاسمعلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تعدد «جشنواره» با عناوین مختلف فقط «هزینهسازی» میکند/ به «نسل جوانی» که وارد «سینما» شده و خواهند شد بهشدت خوشبینم
سینماپرس: «جابر قاسمعلی» با بیان این مطلب که تعدد جشنواره با عناوین مختلف فقط هزینه سازی میکند بی آنکه اعتباری ایجاد کند و یا حتی تاثیری بگذارد؛ اظهار داشت: طبعا این هزینه ها باید در برگزاری جشنواره هایی تجمیع و متمرکز شود که در مسیر صنعت سینمای ایران و البته فیلمسازی جوانها موثر باشد
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۰ ۱۴:۲۳
«اسماعیل براری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
وظیفه «مدیر جشنواره» این نیست که اعلام کند سینمای ما باید شاعرانه باشد یا ایدئولوژیک/ «شاعرانگی» را منتقدان کشف میکنند/ با نسخه پیچیهای متولیان «سینمای شاعرانه» ما هم در سالهای آینده از اصالت خودش دور خواهد شد!
سینماپرس: «اسماعیل براری» با بیان این مطلب که وظیفه مدیر جشنواره این نیست که اعلام کند سینمای ما باید شاعرانه باشد یا ایدئولوژیک؛ گفت: جشنواره جهانی فجر» جشنوارهای که پس از برگزاریاش هیچ گزارش شفافی از قراردادها و تعاملات آن منتشر نمیشود و عملاً فاقد کارکرد حرفهای و اقتصادی موثر بر صنعت سینمای کشور است
-
۱۴۰۴-۰۹-۱۰ ۱۴:۲۲
«عضو هیات داوران چهل و سومین جشنواره جهانی فجر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جشنوارهها» نقش مهمی در نزدیک کردن فرهنگها به یکدیگر دارند/ «سینمای شاعرانه» احساسات مردم را به تصویر میکشد و موجب حفظ «همدلی جهانی» نسبت به «مردم فلسطین» میشود
سینماپرس: «محمد الکندی» با بیان این مطلب که جشنوارهها نقش مهمی در نزدیک کردن فرهنگها به یکدیگر دارن در سینما مکاتب و رویکردهای مختلفی وجود دارد و در این راستا برخی بر سینمای شاعرانه تأکید دارند و گروهی دیگر سینمای حماسی را مهمتر میدانند؛ گفت: در سینما مکاتب و رویکردهای مختلفی وجود دارد. برخی بر سینمای شاعرانه تأکید دارند و گروهی دیگر سینمای حماسی را مهمتر میدانند. به نظر من هر دو نگاه کاملاً ارزشمند است و انتخاب هرکدام به دیدگاه فیلمساز و تهیهکننده بازمیگردد. در موضوع فلسطین نیز هر دو رویکرد لازماند؛ سینمای حماسی کمک میکند این مسئله به فراموشی سپرده نشود و انگیزه کنش و مقاومت زنده بماند و سینمای شاعرانه احساسات مردم را به تصویر میکشد و موجب حفظ همدلی جهانی نسبت به مردم فلسطین میشود.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۹ ۱۹:۰۰
بزک «جشنواره جهانی فیلم فجر» برای بیلان دهی مدیران از «جشنواره چهل و سوم»
سینماپرس: در روز چهارم محیط سرد و فضای یخ زده جشنواره چهل و سوم به یکباره بزک شد و غرفههایی که سه روز تمام با صندلیهای خالی و دیوارهای لخت چشمها را خیره کرده بودند، ناگهان چند ساعت پیش از ورود استاندار فارس جان گرفتند!
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۹ ۱۵:۲۰
وقتی بخش «دارالفنون» ضعفهای مدیریتی سایر بخشهای اصلی «جشنواره چهل و سوم جهانی فیلم فجر» را هویدا میسازد
سینماپرس: مدیریت منظم و خوش فرم این دوره از دارالفنون سبب شد تا ایرادات گل درشت بخشهای اصلی این دوره از جشنواره جهانی فجر بیشتر به چشم آید.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۹ ۱۱:۱۳
«علی روئینتن» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» یک «صنعت هنری» است که بدون «مخاطب» اصلا ارزشی ندارد/ فیلم هایی که در سال های اخیر به اسم «سینمای شاعرانه» ساخته میشود بیشتر شبیه «ژانگولربازی» است
سینماپرس: «علی روئینتن» با اشاره به رویکرد جدید متولیان سازمان سینمایی در دولت چهاردهم و تمرکز بر موجودیتی با عنوان سینمای شاعرانه و بیان این مطلب که فیلم هایی که در سال های اخیر به اسم سینمای شاعرانه ساخته می شود بیشتر شبیه ژانگولربازی است؛ گفت: ما یک نوعی از سینمای شاعرانه «منتسب» داریم؛ سینمایی که بین شرق و غرب معلق است، مثل بعضی از فیلمهای پاراجانف و امثال آن. این جریان آنقدر در روشنفکری افراط کرده که از تماشاگرهایش دور افتاده است و ما متأسفانه بهشدت در همین فضا سقوط کردهایم.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۸ ۱۱:۱۸
«امیرحسین شریفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جشنواره جهانی فیلم فجر» تبدیل شده به محلی برای هزینهکرد بودجه و بهرهبرداری برخی افراد/ جشنواره جهانی در ساختار و هدف و کارکرد دچار مشکل جدی است!
سینماپرس: «امیرحسین شریفی» با بیان این مطلب که جشنواره جهانی فیلم فجر در ساختار و هدف و کارکرد دچار مشکل جدی است، گفت: از نگاه من جشنواره جهانی فیلم فجر بیشتر تبدیل شده به محلی برای هزینهکرد بودجه و بهرهبرداری برخی افراد. سالهایی هم که آقای میرکریمی آن را اداره میکردند، همین ماجراها مطرح شد و مشخص است که چه اتفاقاتی رخ داده است.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۸ ۱۱:۱۵
«عضو هیات داوران چهل و سومین جشنواره جهانی فجر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تعریف مشخصی از «سینمای شاعرانه» نداریم/ «سینما» قبل از هر چیز باید «سینما» باشد، میخواهد «شاعرانه» باشد یا نباشد!
سینماپرس: «فرزاد موتمن» با اشاره به رویکرد جدید متولیان سازمان سینمایی در دولت چهاردهم و تمرکز بر موجودیتی با عنوان سینمای شاعرانه و بیان این مطلب که واقعاً تعریف مشخصی از «سینمای شاعرانه» نداریم؛ گفت: سینما قبل از هر چیز باید سینما باشد؛ میخواهد شاعرانه باشد یا نباشد! مهم این است که سینما باشد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۷ ۱۴:۴۵
«سید محمدعلی ابطحی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«فیلم سینمایی» باید از نظر هنری و فنی در سطح «آثار جهانی» باشد و با پیشرفتهای سینمای دنیا همگام شود/ بدون وجود «جنبه هنری» فیلم سینمایی عملاً نمیتواند عنوان «فیلم سینمایی» را داشته باشد
سینماپرس: «سید محمدعلی ابطحی» با بیان این مطلب که بدون وجود جنبه هنری، فیلم سینمایی عملاً نمیتواند عنوان فیلم سینمایی را داشته باشد، گفت: حتی اگر فیلمی محتوای غنی و قابل توجهی داشته باشد، اما از نظر هنری مورد قبول جامعه جهانی و سینما نباشد، نمیتوان آن را فیلم موفقی دانست. بنابراین، معیارهای هنری باید برای جشنوارههای داخلی و خارجی و حتی سلیقه داخلی پیشبینی شوند. بدون وجود جنبه هنری، فیلم سینمایی عملاً نمیتواند عنوان فیلم سینمایی را داشته باشد.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۶ ۱۵:۲۷
«علی شاهحاتمی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جشنواره بینالمللی» تعاریف مشخص خود را دارد/ «ماهیت جشنواره» است که اهمیت آن را مشخص میکند/ دقیقاً قرار است «جشنواره جهانی فیلم فجر» را بهعنوان دریچه به چه کسی معرفی کنیم؟!
سینماپرس: «علی شاه حاتمی» با بیان این مطلب که جداسازی بخش ملی و جهانی فجر نوعی اعلام حضور یا بیانیه است، یعنی اینکه «ما هم هستیم»، گفت: بودن ما زمانی معنا پیدا میکند که جشنواره بهدرستی برگزار شود و واقعاً فیلمهای بینالمللی در آن حضور داشته باشند. ما یک پسوند «فجر» داریم و یک پسوند «بینالمللی». اما با پسوند که چیزی ثابت نمیشود؛ ماهیت جشنواره است که اهمیت آن را مشخص میکند؛ فیلمهای حاضر، مهمانان، داوران و جوایز جشنواره نشاندهنده اهمیت آن هستند. وگرنه اسمگذاری کار سادهای است؛ من هم میتوانم در محلهمان جشنواره بینالمللی برگزار کنم، ولی سؤال این است: با چه فیلمی! با چه افتخاری! با حضور چه فیلمسازانی!
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۵ ۱۲:۲۳
«حبیب الله بهمنی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
سینمای منفعت طلب، سینمای تخدیر کننده، استحماری و سینمای تحریفگر نمیتواند «سینمای بسیجی» باشد/ سینماگر حق طلب و دردمندی که در تاریکی یأس، نور امید روشن کند «سینماگری بسیجی» است
سینماپرس: «حبیب الله بهمنی» نویسنده، تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت عرصه سینمای دفاع مقدس با بیان این مطلب که سینمائی که دغدغۀ مستضعفین و مظلومین را ندارد سینمای بسیجی نیست، گفت: سینمای بسیجی سینمائی متعهد به آرمانهای نجات بخش، متعالی و رستگار مدار است. سینمائی که راه رستگاری انسان را نشان ندهد گمراهی را مضاعف خواهد کرد و چنین سینمائی بسیجی نیست. سینمای بسیجی سینمائی است که آگاهی بخش، حق جو و ظلم ستیز باشد. هر سینماگر حق طلب و دردمندی که در تاریکی یأس، نور امید روشن کند سینماگری بسیجی است.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۵ ۱۲:۲۱
«حسن وارسته» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«جشنواره فجر» در مقایسه با گذشته از آن «ارتباطات بینالمللی» فعال و قدیمی بیبهره شده/ برای دعوت از «فیلمهای خارجی» نیاز به «هزینهکرد ارزی» است
سینماپرس: «حسن وارسته» با بیان این مطلب که منطقاً، همان زمان که فیلمها در جشنواره ملی نمایش داده میشدند، میتوانستند یک عنوان بینالمللی به آن اضافه کنند؛ اظهار داشت: در همان اختتامیه میشد یک جایزه بینالمللی تعریف کرد و تمام. با این روش، جشنواره یکبار هزینه میکرد و هم بخش ملی و هم بخش بینالمللی را پوشش میداد. اما اکنون دو بار هزینه میشود بدون اینکه خروجی جدیدی خلق شود؛ مسیر همان است، افراد هماناند، فیلمها هماناند، تنها پوستر جشنواره و عنوان بخشی از آن تغییر کرده است.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۲ ۱۵:۱۴
به بهانه تقارن زمانی «۱۴۳۶ سالگرد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها» با «هفته بسیج»؛
«الگوی فاطمی»؛ «بسیجی» آتش به اختیار در عرصه «جنگ نرم» و دفاع از «انقلاب اسلامی»
سینماپرس: وقوع «شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها» آن هم حداکثر ۹۵ روز پس از «پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله» را میتوان به عنوان مصداقی روشن از مدل رفتاری «شبکه نفوذ فرهنگی» و نحوه عملکرد ایشان برای شکل دهی و ایجاد «کودتای مخملی» در بطن یک نظام اجتماعی سامان یافته در پرتو «انقلاب اسلامی» قلمداد نمود.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۲ ۱۳:۳۴
«رئیس پیشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
هرچقدر «محصول هنری» حرفهایتر تهیه شود «مخاطب» آن را با علاقه بیشتری دنبال خواهد کرد/ انتظار میرود طی سال جاری یا سال آینده آثار عمیق و استراتژیک در «سینما» تولید شود
امیر سرتیپ دوم «محمدرضا فولادی» با بیان این مطلب که تأثیر یک فیلم، تئاتر، نمایشنامه، شعر، سرود و حتی تئاترهای خیابانی به مراتب بیشتر از تأثیر چند کتاب است، زیرا مخاطب را بهطور مستقیم جذب میکند، گفت: هرچقدر محصول هنری حرفهایتر تهیه شود، مخاطب آن را با علاقه بیشتری دنبال خواهد کرد. از این رو، مسئولیت سنگینی بر دوش هنرمندان است تا بتوانند در این عرصه، نقش خود را در خدمت نظام و کشور ایفا کنند. الحمدلله هنرمندان در این صحنه فعال هستند، اما انتظار ما بالاتر از این است.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۱ ۱۱:۱۳
«مژگان کلهر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
نوشتن برای «نوجوان» نیازمند شناخت عمیق از زبان و دغدغههای پیچیده این سن است/ «نوجوانها» اغلب از طریق «فیلم» و «سریال» به «کتاب» راه پیدا میکنند/ «سینما» ویترین »کتاب» است
سینماپرس: «مژگان کلهر» با بیان این مطلب که سینما ویترین کتاب است و نوجوانها اغلب از طریق فیلم و سریال به کتاب راه پیدا میکنند؛ گفت: تجربههایی مثل هری پاتر یا ماتیلدا نشان دادهاند که یک اقتباس موفق میتواند چرخه نشر و سینما را همزمان تقویت کند. توجه جدی به اقتباس نهتنها به ترویج کتابخوانی کمک میکند، بلکه جایگاه ادبیات کودک و نوجوان را هم در فرهنگ عمومی ارتقا میدهد. اخیراً فیلم زیبا صدایم کن را دیدم که اقتباسی از کتاب آقای فرهاد حسنزاده بود. به نظرم این باعث میشود کسانی که فیلم را دیدهاند، سراغ کتاب هم بروند تا شباهتها و تفاوتهای اثر مکتوب و تصویری را کشف کنند.
-
۱۴۰۴-۰۹-۰۱ ۱۱:۱۲
«اکبر منانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«دوبله» یک نوع زندگی است و تجربه انسانی در آن نقش اساسی دارد/ «هوش مصنوعی» تنها برای کاهش هزینهها کاربرد دارد و نمیتواند «احساس انسانی» را منتقل کند
سینماپرس: «اکبر منانی» با بیان این مطلب که اعتقاد من این است که هر کسی که بخواهد وارد حرفه دوبله و گویندگی شود، باید شخصیت و ابتکار خود را داشته باشد و چیزی از خود ارائه دهد؛ گفت: متأسفانه، بسیاری از دوستان تنها تقلید میکنند؛ حتی در نقشهای مختلف، همه سعی دارند همان نقشهای گذشته را بازسازی کنند. برای مثال، گویندهای مانند آقای افضلی یا آقای پزشکیان، هر یک شخصیت و ابتکار خود را داشتند، اما اکنون برخی سعی میکنند دقیقاً همان صداها را برای کاراکترهای پیر تقلید کنند و از خود مایهای نمیگذارند. به همین دلیل، گویندگان مولف و اصیل بسیار کم هستند و جایگزینی برای نسل گذشته دشوار خواهد بود. حتی گویندگان با صداهای معمولی، تلاش میکنند صدای خود را شبیه دیگران کنند و این موضوع باعث میشود که نظیر نسل گذشته به سختی پیدا شود.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۸ ۱۰:۴۶
جواد شمقدری:
«مرکز نشینانی» هستند که از نام و نان عنوان «بسیج» ارتزاق میکنند/ برگشت به «حقیقت بسیج» و «هنر بسیجی» عبور از این خارستانی است که در غفلت بسیاری از مدیران و مسئولان طی سالهای گذشته رقم خورده است
سینماپرس: «جواد شمقدری» در آستانه هفته بسیج با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به ظرفیت های ارزشمند هنرمندان بسیجی در سراسر کشور و تهدیدهای صورت گرفته نسبت به بسیج هنرمندان واکنش نشان داد و نوشت: اگر چه گاه اندک تغییرات، کورسوئی از اصلاح مسیرها را نوید می دهد اما این کافی نیست، نام بسیج بر سر هر تشکیلات و سازمان و هر نهاد فرهنگی که می نشیند یا مدعی آن است، این رسالت تاریخی بر دوشش سنگینی خواهد کرد که با تقویت جبهه فرهنگی انقلاب در سمت درست تاریخ بایستد!
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۸ ۱۰:۲۵
«معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
برخی از «آثار دفاع مقدس» متأسفانه به آثار «ضد دفاع مقدس» تبدیل شدهاند/ تولید آثار هنری درباره «جنگ تحمیلی۱۲ روزه» لازم و ضروری است
سینماپرس: سردار سرنیپ پاسدار «ابوالفضل شکارچی» با بیان این مطلب که مسئولیت نظارت بر تولید آثار دفاع مقدسی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، گفت: رخی از آثار دفاع مقدس متأسفانه به آثار ضد دفاع مقدس تبدیل شدهاند