-
۱۴۰۴-۰۲-۲۳ ۱۰:۲۰
«ایوب آقاخانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مسئله من در «صحنهی تئاتر» با بنیادهای فاسدیست که حضور «اینفلوئنسرها»، «بلاگرها»، «رَپِرها» یا «ستارههای سینما» را در «ساختار فرهنگی تئاتر» مشروع و موجه جلوه میدهند
سینماپرس: «ایوب آقاخانی» در انتقاد نسبت به ریل گذاری های غلط مدیران فرهنگی که منجر به افول تئاتر در سال های اخیر شده است؛ گفت: لعنت، متوجه آنهاییست که با علم به ناکارآمدی این سیاستها و مسیرهای اشتباه، همچنان ما را مصرانه در همین راه نگاه داشتند. رنجی که آنان به ما تحمیل کردند، نابخشودنیتر از خطای اولیهایست که باعث خروج از مسیر شد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۳ ۱۰:۲۰
«رئیس هیئت مدیره انجمن کارگردانان سینمای مستند» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بر اساس مصوبه «هیئت وزیران»مقرر شد ده درصد از «بودجه پروژههای ملی» صرف «مستندسازی» همان پروژهها شود/ امید میرود که در سال جاری بتوان اجرای این طرح را بهطور جدیتری پیگیری کرد
سینماپرس: «مهرداد زاهدیان» با اشاره به مسئله تخصیص بودجه وزارتخانه ها در زمینه مستند سازی و اینکه هیئت وزیران دولت دوازدهم مصوبهای را به تصویب رساند که بر اساس آن مقرر شد ده درصد از بودجهی پروژههای ملی صرف مستندسازی همان پروژهها شود؛ گفت: این مصوبه تا به امروز بهدرستی اجرا نشده است. اخیراً با تغییر دولت و در پی آن با ورود سازمان مدیریت و سازمان سینمایی جدید، گامهایی در راستای اجرای این مصوبه برداشته شده است. چندین جلسه برگزار شده و امید میرود که در سال جاری بتوان اجرای این مصوبه را بهطور جدیتری پیگیری کرد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۲ ۱۱:۱۵
«سعید شیخزاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«دوبله انیمیشنها» در پلتفرمهای «نمایش خانگی» از چارچوبهای «تربیتی»، «فرهنگی» و «هنری» فاصله گرفته/ «ساترا» امکانی برای ساماندهی جدی این فضا ندارند
سینماپرس: «سعید شیخزاده» با انتقاد نسبت به شیوه دوبله موسسات و گروه های دوبلاژ گفت: این نوع دوبله را اصلاً دوبله نمیدانم؛ بلکه بیشتر شبیه «دابسمش» است و شاید مناسب شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام باشد، جایی که صرفاً برای پر کردن وقت مخاطب تولید محتوا میشود. ما قرار نیست وقت مردم را تلف کنیم!
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۲ ۱۱:۱۵
«تاجبخش فنائیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«تئاتر» و «سینما» در ایران به هدفی «تجاری» تبدیل شده است/ «تولیدات نمایشی» بیشتر به عنوان «سرگرمی» برای «تماشاگران» ساخته میشود
سینماپرس: «تاجبخش فنائیان» با اشاره به افول هنرهای نمایشی متفکر در سال های اخیر؛ گفت: متأسفانه، آنچه امروز بهعنوان فعالیت فرهنگی ارائه میشود، فاقد ویژگیهای اساسی یک کار فرهنگی مفید است. این فعالیتها بیشتر به جنبههای بازاری توجه دارند و اهداف آنها بیشتر بر اساس تعداد تماشاگران یا کسب درآمد است، تا آنکه به واقعیتهای فرهنگی و اجتماعی توجه کنند. مدیران معمولاً به این جنبهها میاندیشند و در واقع، تولیدات بیشتر بهعنوان سرگرمی برای تماشاگران ساخته میشود.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۱ ۱۰:۳۴
«عبدالستار کاکایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«نسل جدید مدیران» به طور کلی شناختی از تاریخ و پشتوانههای فرهنگی کشور ندارند و بیشتر به سمت «سطحیگری» و «شعارهای تکراری» میروند
سینماپرس: «عبدالستار کاکایی» در انتقاد نسبت به عملکرد برخی نهادها فرهنگی در کشور اظهار داشت: متاسفانه نهادهای مختلف که در نظام فرهنگی و حتی نظامی کشور تاثیرگذار هستند، نگاه محدودی به این مقوله دارند. این نهادها حتی زمانی که هزینههای سنگینی برای تولید فیلمهای کمارزش یا طنز مزخرف صرف میکنند، از هزینه کردن برای کارهای فرهنگی جدی اجتناب میکنند. متاسفانه، در شرایط کنونی اقتصادی، حاکمیت بیشتر به دنبال کارهایی است که بازگشت سرمایه سریعتری داشته باشند و نه کارهای فرهنگی.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۱ ۱۰:۳۳
کارگردان «آبستن» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
دغدغهی اصلی «گروههای سازنده» معمولاً دو چیز است اول اینکه «سرمایهشان» بازگردد و دوم اینکه بتوانند وارد «مارکت» شوند/ در این شرایط فقط یک گزینه «کمدی» وجود دارد!
سینماپرس: «محمد تنابنده» با اشاره به عوامل محدود شدن جسارت فیلمسازان برای ساخت آثار متمایز و تجربه ژانرهای دیگر سینمایی گفت: مهمترین موضوع، انتخاب من نوعی از سوی گروه سازنده است؛ اعم از فیلمنامهنویس، کارگردان و تهیهکننده. در وهله اول، دغدغهی اصلی این گروهها معمولاً دو چیز است، اول اینکه سرمایهشان بازگردد، و دوم اینکه بتوانند وارد مارکت شوند. خب، در این شرایط معمولاً فقط یک گزینه کمدی وجود دارد؛ چون فیلمهای کمدی فروش خوبی دارند، اکثر تهیهکنندهها سراغ کمدی یا کارگردانهایی میروند که بتوانند بازگشت سرمایه را تضمین کنند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۰ ۱۰:۲۴
تهیهکننده «رها» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
تغییر در «ذائقه مخاطبان» در حال رخ دادن است/ مسئله اصلی «تولید» آثار «باکیفیت» و احترام به «مخاطب» است/ هر «مدیری» که میآید میخواهد «چرخ» را از نو اختراع کند!
سینماپرس: «سعید خانی» با انتقاد از عدم آشنایی تهیهکنندگان با مسائل اقتصادی روز و روشهای نوین تولید و اصول سرمایهگذاری، گفت: وقتی تهیهکنندهای بدون تحلیل اقتصادی و امید به بازگشت سرمایه وارد پروژه میشود، نتیجه آن است که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از سرمایهگذاران دچار زیان مطلق میشوند، و تنها حدود یک درصد، شاید بتوانند سودی کسب کنند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۲۰ ۱۰:۲۳
«محمد فیلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
موسسه «هنرمندان پیشکسوت» تلاش زیادی برای رفاه هنرمندان قدیمی و فراموششده انجام داده/ امیدوارم «وزارت ارشاد» حمایتهای بیشتری از «صندوق اعتباری هنر» داشته باشد
سینماپرس: محمد فیلی با اشاره به لزوم توجه و حمایت از پیشکسوتان فرهنگی و هنری در کشور گفت: موسسه هنرمندان پیشکسوت در حال حاضر بیش از هزار هنرمند را شناسایی کرده و به آنها کمک میکند. امیدوارم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایتهای بیشتری از صندوق اعتباری هنر داشته باشد تا این صندوق بتواند به هنرمندان پیشکسوت در سرتاسر کشور کمک کند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۷ ۰۸:۰۸
نویسنده کتاب «عروس لیتانی»:
در «نبرد روایتها» و «جهاد تبیین» همه کم گذاشتهاند/کوتاهی در تولیدات هنری به «هنرمندان» بر نمی گردد/ کوتاهی امروز از «مدیران هنری و سینمایی و رسانهای» ما است!
سینماپرس: «جواد شمقدری» نویسنده کتاب «عروس لیتانی» با تصریح بر این امر که امروز در نبرد روایت ها و جهاد تبیین همه کم گذاشته اند گفت: کوتاهی امروز در تولیدات هنری و سینمایی و سریالی با موضوعیت عملیات طوفان الاقصی و موضوع نبرد غزه و رهایی فلسطین صرفا به کوتاهی هنرمندان بر نمی گردد اگر چه هنرمندان انقلابی و متعهد بخاطر روح و عواطف انسانی که لازمه کار هنری است بیش از دیگران از مصائب و ظلم های سربازان صهیونیستی بر مردم بی دفاع غزه متاثر می شوند و آماده کار هستند اما این نوع کارها بدون پشتوانه مالی و سرمایه گذاری و حمایت های دستگاههای فرهنگی دولتی و نهادهای انقلابی محقق نمی شود. کوتاهی امروز از مدیران هنری و سینمایی و رسانه ای ماست.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۷ ۰۸:۰۸
نویسنده کتاب «جنبههای نمایشی در قصص قرآن کریم»:
«خود باختگی فرهنگی» سخت گریبان فرهنگ و هنر و ادبیات ما را گرفته است/ در چنین شرایطی «راه نجات» را در «کلام وحی» جستجو کردن «توفیق» است
سینماپرس: «حبیب الله بهمنی» نویسنده کتاب «جنبههای نمایشی در قصص قرآن کریم» با بیان این مطلب که چه کنیم که خود باختگی فرهنگی در دو سه قرن اخیر سخت گریبان فرهنگ و هنر و ادبیات ما را گرفته است و با رنگ و لعاب تمدن و تجدد از دروازه های رسانه و آموزش ملت ما و امت اسلامی را مورد هجوم و شبیخون قرار داده است. با ما کاری کرده اند که با پای خود به مذبحه میرویم سرهایمان را به موبایلهای کف دستمان می دوزیم و از آنجا در عوالم شیطانی غرق میشویم؛ گفت: من نام این پدیده بیمار گونه را خود گریزی میگذارم فرار از خود در ابعاد مختلف نمود میابد. از یافتن روش تنظیم بخشهای مختلف نظام سازی برای اداره اجتماع گرفته تا فرهنگ ای کاش قرار از هویت فرهنگ ملی و دینی در حد غاز فرض کردن مرغ همسایه باقی میماند. این بیماری ویرانگر پشت سر خود را به آتش می کشد. بعد از «خود» فرار میکند بعد از این خود گریزی آنچه باقی میماند زمینی سوخته از یادها و نامها، بزرگداشتها و نشان هاست. اما ریشه های این فرهنگ در زیر خاکستر امید و آرزو منتظر رویش دوباره است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۶ ۱۰:۳۵
کارگردان «چشم بادومی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ساختار «تولید» در «سینمای ایران» کارگردانمحور است و بعد از آن تهیهکنندهمحور و سپس بازیگرمحور/ «فیلمهای باکیفیت» لزوماً به «فروش بالا» دست نمییابند
سینماپرس: «ابراهیم امینی» با بیان این مطلب که در سینمای ایران، برخلاف برخی الگوهای جهانی فیلمنامهنویس اغلب در جایگاه نهایی قدرت نیست؛ اظهار داشت: خروجی فیلم چیزیست که هیچکس مسئولیت کامل آن را نمیپذیرد، چون هیچکس اختیار تام بر آن نداشته. اگر از فیلمنامهنویس بپرسید، خواهد گفت «این آن چیزی نیست که من نوشتم» و اگر از کارگردان بپرسید، پاسخ خواهد داد «ما بهترین اجرا را از آن داشتیم» و تهیهکننده و بازیگر هم هر کدام به گونهای دخالت خود را توجیه میکنند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۶ ۱۰:۳۴
«علیرام نورایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در دهه ۸۰ «تلویزیون» یکی از عوامل مؤثر در کاهش «ترافیک» در شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور بود/ متأسفانه به دنبال برخی اتفاقات دچار شرایطی شدیم که «ریزش شدید مخاطب» را در پی داشت
سینماپرس: «علیرام نورایی» با بیان این مطلب که تلویزیون در گذشته مسیری بسیار خوب را طی میکرد گفت: واقعاً در مقطعی، به ویژه در اوایل حضور من و در دهه ۸۰ تلویزیون یکی از عوامل مؤثر در کاهش ترافیک در شهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور بود. متأسفانه، به دنبال برخی اتفاقات، دچار شرایطی شدیم که ریزش شدید مخاطب را در پی داشت.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۵ ۱۲:۱۱
«علیرضا باشکندی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
کارهایی که برای «بچهها» تولید میشود باید با دقت و حساسیت زیادی «دوبله» شوند/ برخی افراد غیرحرفهای و ناآگاه برای «جذب مخاطب» از دیالوگها و کلمات سخیف استفاده میکنند!
سینماپرس: علیرضا باشکندی در خصوص عدم توجه پلتفرم ها به مخاطبین انیمیشن و انتشار دوبلههایی با ادبیات رکیک و غیر اخلاقی از سکوهای نمایش خانگی؛ گفت: کسانی که مسئولیت نظارت بر این امور را عهده دارند، باید توجه بیشتری داشته باشند. در حالی که در حال حاضر، برخی افراد غیرحرفهای و ناآگاه به این مسائل وارد شدهاند و برای جذب مخاطب از دیالوگها و کلمات سخیف استفاده میکنند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۵ ۱۲:۱۰
«بابک عارفی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
روزانه یکی دو صفحه «نوشتن» به ما «قدرت تغییر» میدهد/ «نوشتن» ذهن دانش آموز را «خلاق» میکند به شرطی که فرصتی برای این کار باشد، که نیست!
سینماپرس: «بابک عارفی» در انتقاد نسبت به عملکرد آموزش و پرورش و لزوم پرورش ذهن خلاق نوجوانان در مدرسه بیان کرد: در آموزش و پرورش تمام دغدغه ی اولیای امر گذر از سد عظیم کنکور باشد کار غلطی است؛ هدف ما تربیت انسان خوب برای زندگی خوب است. تربیت دکتر و مهندس و غیر ذالک وظیفه ی ذاتی دانشگاه و آموزش عالی است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۴ ۱۰:۴۴
«مرتضی هادیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
یکی از راههای «فرهیختگی جامعه» پرورش «دانش آموزان» با کاربرد «ادبیات داستانی» در مراکز آموزشی بویژه «مدارس» است/ دانشگاهها در تربیت «معلمان ادیب» میتوانند نقش بیشتری ایفا کنند
سینماپرس: دکتر «مرتضی هادیان» با اشاره به کارکرد ویژه ادبیات داستانی در آگاهی بخشی عمومی و نقش برجسته معلمان در عمق بخشی به زمینههای ادبی دانشآموزان، گفت: اگر بخواهیم یک آینده فرهیخته برای جامعه ترسیم کنیم ناگزیر باید به ادبیات داستانی پناه ببریم. ادبیات داستانی در خیال پردازی و واقع نگری آموزش شوندگان دارای اهمیت است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۴ ۱۰:۴۳
«مهوش افشاری» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«خانوادهها» نباید به «فرزندان» اجازه دهند تا از پایگاههای اینترنتی «انیمیشن» ببینند/ وقتی که یک «انیمیشن» یا «فیلم» جملههای رکیکی دارد و مردم به آن میخندند این مسئله بسیار نگرانکننده است
سینماپرس: «مهوش افشاری» با انتقاد از بهانه جویی و اهمال در نظارت بر محتوای دوبله انیمیشن های پلتفرم ها گفت: در چنین شرایطی خانواده ها نباید به فرزندانشان اجازه دهند تا از این پایگاههای اینترنتی انیمیشن ببینند. ما در سندیکای گویندگان همین انیمیشن ها را دوبله میکنیم و از تلویزیون پخش می شوند. بهتر است انیمیشن را از تلویزیون ببینند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۳ ۱۰:۵۸
«کیانوش دالوند» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
شرایط فعلی کشور «مدیریت» را به سمتی سوق میدهد که حتی «بخش خصوصی» نیز ناگزیر است تا حدی به «بودجههای دولتی» تکیه کند
سینماپرس: «کیانوش دالوند» با بیان این مطلب کهشخصاً طرفدار حضور مستقیم بودجه دولتی در آثار سینمایی نیستم گفت: اما با توجه به شرایط، گاهی چارهای جز این باقی نمیماند. بهنظر من آنچه اهمیت دارد، توزیع عادلانه و هدفمند این بودجههاست؛ این شاید نخستین گام برای اصلاح مسیر باشد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۳ ۱۰:۵۷
«افشین سنگ چاپ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
شاهد انحطاط و افت در «بازیگری» هستیم/ وضعیت «کمدینها» نگرانکننده است/ بسیاری از «کمدینها» پیر شدهاند و مجبورند نقشهای جوانتر از سنشان را بازی کنند
سینماپذس: «افشین سنگ چاپ» بلا بیاناین مطلب کهشاهد این انحطاط و افت در بازیگری هستیم، گفت: وضعیت کمدینها به شدت نگرانکننده است. بسیاری از کمدینها که در گذشته جوان و پرانرژی بودند، حالا پیر شدهاند و مجبورند نقشهای جوانتر از سنشان را بازی کنند. این به دلیل کمبود نیرو در این عرصه است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۰ ۱۰:۵۴
«سیمون سیمونیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
پستی و بلندیهای «جشنوارهها» ناشی از «کیفیت تولیدات» همان سال است/ ادغام دو بخش «ملی» و «بینالمللی» در قالب یک جشنواره جامع «فیلم فجر» تصمیمی منطقیتر و مؤثرتر خواهد بود
سینماپرس: «سیمون سیمونیان» با اشاره به این موضوع که جشنواره فجر همیشه شامل فیلمهایی از تمامی ژانرها بوده است، گفت: کیفیت جشنواره فجر بستگی به کیفیت تولیدات آن سال دارد؛ یعنی اگر در طی سال فیلمهای خوبی تولید شده باشد، جشنواره کیفیت بالاتری خواهد داشت. به همین دلیل، پستی و بلندیهای جشنوارهها ناشی از کیفیت تولیدات همان سال است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۱۰ ۱۰:۵۱
«اصغر نقیزاده» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ساخت «فیلمهای جنگی» هزینه بالایی دارد/ حتی اگر «نهادهای مختلف» وارد کار شوند همچنان «هزینهها» بسیار زیاد است و «تهیهکنندگان خصوصی» نمیتوانند کار کنند
سینماپرس: «اصغر نقیزاده» با رد این موضوع که ژانر دفاع مقدس در مبانی تفکری دچار انحراف شده و صرفا به یک ژانر جنگی تبدیل شده اند، گفت: من با این ادعا مخالف هستم اما اگر این تفکر درست باشد، باید بپذیریم که مردم برای جنگ آمادگی ندارند. مثلاً سال ۵۹ وقتی جنگ شروع شد، مردم آمادگی نداشتند. ارتش آن زمان کامل نبود، ارتش شاهنشاهی منحل شده بود و فرمانده هوایی هم تغییر کرده بود. در نتیجه، ما کمی ضعف نشان دادیم و بلافاصله عراقیها وارد شدند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۹ ۱۰:۵۶
تهیه کننده «هفت بهار نارنج» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مخالف «ساخت» فیلمهایی هستم که حتی چهار نفر «تماشاگر» هم حاضر نباشند به دیدنش بروند/ وقتی فیلمی در قالب «کانون خانواده» بگنجد «مخاطب» خودش جذب میشود
سینماپرس: «محمد کمالی پور» ضمن اعتراض نسبت به وضعیت اکران و قبضه گیشه توسط آثار کمدی و با بیان این مطلب که ما دچار یک ورشکستگی تفکری شدهایم؛ گفت: باید به این واقعیت اذعان کنیم که ما خودمان مسیر را به سمت چنین فیلمهایی بردهایم. در حالی که میتوانیم در سبد تولیداتمان از انواع ژانرها استفاده کنیم. ما میتوانیم فیلم کمدی داشته باشیم، اجتماعی بسازیم، یا آثار هنری تولید کنیم.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۹ ۱۰:۵۵
«اکبر منانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
از نظر «مالی» وضعیت «دوبله» فاجعهبار است/ خیلی از بزرگان وقتی دیدند که در «دوبله» جایگاهی ندارند به سمت «بازیگری» رفتند و به شهرت و موفقیت رسیدند
سینماپرس: «اکبر منانی» با بیان اینکه برخی میگویند که در سالهای اخیر، دیدگاه جامعه نسبت به دوبله تغییر کرده است. اما نه عزیز من، این مشکل همیشه بوده است! گفت: از گذشته هم دوبله را یک چیز فرعی میدانستند. شما ببینید در گذشته فیلمهای فارسی چطور بودند و حالا چه شدهاند. بسیاری از بازیگران بزرگ مثل خسرو شکیبایی کارشان را از دوبله شروع کردند. خود من به او گفتم «خسرو، تو به درد این کار نمیخوری، چون صدای تو شاخص است و انعطاف ندارد. یک گوینده واقعی باید بتواند صدایش را تغییر بدهد.» و دیدیم که او در بازیگری موفق شد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۸ ۱۱:۰۰
کارگردان «خجالت نکش» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متاسفانه در حال حاضر «سینمای کمدی» بیشتر به «کمیت» و «سوداگری» توجه دارد تا به «کیفیت»/ «سینمای کمدی» باید قادر باشد به نقد «سیاستها» و «افرادی» که در مناصب کلیدی قرار دارند بپردازد
سینماپرس: «رضا مقصودی» با بیان این مطلب که توجه مردم بیشتر به کمدی جلب شده، به نظر میرسد زمان آن رسیده که سینمای کمدی به سمت محتوای جدیتر و کیفیتیتر حرکت کند، گفت: مشکل اصلی این است که تصمیمگیرندگان، که مسئول بخش ممیزی هستند، ترجیح میدهند مسائل اخلاقی را نادیده بگیرند و به مسائل سیاسی و اجتماعی حساسیت بیشتری نشان دهند. زیرا این رویه کم خطر تر و کم هزینه تر است. به این ترتیب، بسیاری از فیلمها به دلیل مسائل اخلاقی سانسور میشوند، زیرا این نوع سانسور هزینه کمتری برای تصمیمگیرندگان دارد تا زمانی که به خاطر مسائل سیاسی یا اجتماعی فیلمها مورد ممیزی قرار بگیرند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۸ ۱۰:۵۶
کارگردان مستند «فاطمی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
باید بسترهای متنوعتری برای «نمایش مستند» فراهم شود/ بودجههایی که «تلویزیون» یا «پلتفرمها» برای خرید و پخش «مستند» در نظر گرفتهاند پاسخگوی «هزینههای تولید» نیست
سینماپرس: «امیرحسین سیاح آذربایجانی» با انتقاد نسبت به عملکرد تلویزیون در اکران و انتشار آثار مستند گفت: در بهترین حالت، تلویزیون برای پخش یک مستند، دقیقهای ده میلیون تومان پرداخت میکند؛ رقمی که در مقیاس تولید یک مستند بلند، بسیار ناچیز است. این مبلغ حتی پاسخگوی هزینه چند روز فیلمبرداری هم نیست. در چنین شرایطی، فیلمساز مستند ناچار میشود به سمت تولید فله ای پیش برود؛ مستندهایی که نه عمق دارند و نه کیفیت، فقط برای بقا و تأمین حداقلی هزینهها ساخته میشوند.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۷ ۱۰:۱۷
«رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
ما باید از «زبان» پاسداری کنیم/ هرکسی باید یک گوشه ای از این را تهیه کند
سینماپرس: دکتر «غلامعلی حداد عادل» در توجیه بیتوجهی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در زمینه تولیدات هنری و مشخصا فیلمنامههای سینمایی و دیالوگهای تئاتر و محتوای کنسرتها بیان داشت: وظایفی که برای ما تعیین شده از قبیل اینجور هنرها نیست. هر دستگاهی وظیفه ای دارد!
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۷ ۱۰:۱۳
بازیگر «پیشمرگ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مشکل اصلی سینمای ما «ضعف در فیلمنامه» است/ «فیلمنامه قوی» حتی اگر در اختیار یک «کارگردان متوسط» قرار بگیرد میتواند به یک «اثر درخشان» تبدیل شود
سینماپرس: «ساناز سعیدی» با بیان این مطلب که به نظر من همهچیز به فیلمنامه برمیگردد، گفت: اگر فیلمنامههای قویتری داشته باشیم، هم آثار ماندگارتری خلق میشوند و هم بازیهای بهتری از بازیگران میبینیم.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۶ ۱۰:۵۳
«استاد حوزه و دانشگاه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«حوزه علمیه» هنوز نتوانسته بهطور فعال و با توان مالی کافی در زمینه مسائل «فرهنگی» و «هنری» نقشآفرینی کند
سینماپرس: حجت الاسلام «هادی شفیعی» با بیان این مطلب که حوزه در حال حاضر در عرصه سینما و رسانهای فعالیتهای قابلتوجهی دارد، اما همچنان با چالشهایی بزرگ روبهرو است گفت: حوزه به دلیل سیاست مستقل خود و عدم وابستگی به دولت، در بسیاری از موارد با کمبود بودجه مواجه است. این کمبود منابع باعث میشود که حوزه نتواند پروژههای بزرگ و بلندمدت در عرصه فرهنگ و هنر را بهطور مؤثر پیش ببرد. در حالی که پروژههای سینمایی و رسانهای نیاز به سرمایهگذاری سنگین دارند، حوزه به دلیل نبود ردیفهای بودجه دولتی کافی، قادر به اجرای چنین طرحهایی نیست.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۶ ۱۰:۵۱
«هوشنگ توکلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«تقریب مذاهب» در مبدأ توسط علما و روحانیون شیعه شکل گرفته اما متأسفانه عقاید آن ها آنطور که باید تبیین نشده است/ جریانی نخواسته این مقوله مهم «فرهنگ سازی» شود
سینماپرس: «هوشنگ توکلی» با اشاره به نگاه افراط و تفریطی و عدم الگوی سازی صحیح از نگاه شیعی تقریب مذاهب گفت: امروزه جای خالی تعامل میان حوزه های علمیه و روحانیت با مدیران و سیاست گذاران سینما برای تبیین و تولید آثار با رویکرد تقریب مذاهب به شدت احساس می شود و بی تردید اگر در این راستا هرگونه کم کاری صورت گرفته به دلیل عدم ارتباط و تعامل سازنده میان مدیران فرهنگی و سینمایی با حوزه های علمیه بوده است.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۰۹
«چهره سال هنر انقلاب اسلامی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
حتی اگر صد «سند» هم ارائه دهیم وقتی «واقعیتها» را در نظر نگیریم به هیچ جایی نمیرسیم/ اساسنامه «خانه هنرمندان»، «خانه موسیقی» و «خانه سینما» زیر سوال است
سینماپرس: «کارن همایونفر» با بیان این مطلب که اساسنامه خانه هنرمندان، خانه موسیقی و خانه سینما زیر سوال است و مرجعیت آنها، قانونی بودن یا نبودنشان هنوز مشخص نیست. تصریح نمود: متاسفانه هنوز مشخص نیست آیا اینها جزء وزارت کار هستند یا وزارت ارشاد؟ وقتی اینها مشخص نیست، طبیعی است که هیچکدام از بخشنامهها و اساسنامههای داخلی به دست مسئولین نرسد. واقعیت این است که مشکل در ساختار است. هر جایی که دست بگذارید، درد دارد.
-
۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۰۸
«حمید بهمنی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مدیران رسانه» انسانهای شریفی هستند اما متأسفانه در «شناخت موقعیت» و «نحوه ساخت آثار» دچار شک، تردید، سختگیری و فشار میشوند
سینماپرس: «حمید بهمنی» با اشاره به ضعف نهادهای فرهنگی در پرداختن به مسئله محور مقاومت بیان کرد: وقتی دولتها تغییر میکنند، سیاستگذاریها هم تغییر پیدا میکنند. پس از آقای رئیسی، افرادی آمدند که اعلام کردند ما هیچ جنگی با کسی نداریم و قصد داریم در مسیر خاصی حرکت کنیم. نتیجهی این نگاه این است که در حوزههای مختلف، از جمله محور مقاومت یا فرهنگ، دیگر به اندازه گذشته فعالیت نمیشود.