-
۱۴۰۴-۰۸-۰۳ ۱۱:۳۳
کارگردان فیلم کوتاه «سرخ رگ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مدیوم «فیلم کوتاه» یک «مدیوم مستقل» است/ بسیاری از «فیلمسازان کوتاه» به این مسیر فکر میکنند که «فیلم کوتاه» تنها یک مرحله برای ورود به «سینمای بلند» است!
سینماپرس: «مهدی محمد گنجی» با بیان این مطلب که بسیاری از فیلمسازان، فیلم کوتاه را بستری برای رسیدن به فیلم بلند میدانند در حالی که خود مدیوم فیلم کوتاه یک مدیوم مستقل است، چه در ایران و چه در دنیا. گفت: بسیاری از افراد در جهان سالهاست که صرفاً به ساخت فیلم کوتاه میپردازند و نگرش فیلم بلند ندارند. فرمگرایی در آثار معمولاً به این دلیل به وجود میآید که فیلمسازان میخواهند خود را به دیگران ثابت کنند و تواناییهایشان را نشان دهند. این نگاه از آنجا ناشی میشود که بسیاری از فیلمسازان کوتاه به این مسیر فکر میکنند که فیلم کوتاه تنها یک مرحله برای ورود به سینمای بلند است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۲ ۱۱:۱۶
کارگردان فیلم کوتاه «دریچه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«فیلم اولیها» باید نشان دهند که قادر به «روایت قصه» و «مدیریت دوربین» هستند/ «فیلم امیدبخش» در بسیاری از «جشنوارهها» نادید گرفته میشود
سینماپرس: «محمد ابراهیم شهبازی» با انتقاد از تاثیر رویکرد جشنوارههای داخلی و خارجی بر فیلمسازان و بیان این مطلب که فیلمسازان آسیایی و به ویژه خاورمیانهای معمولاً باید از رنجها و مشکلات خود فیلم بسازند تا بتوانند مورد توجه و دریافت جایزه از جشنواره ها قرار گیرند. گفت: زمانی که من فیلمی امیدبخش تولید میکنم، در بسیاری از جشنوارهها نادیده گرفته میشوم، و حمایتها غالباً به فیلمهایی تعلق میگیرد که رویکرد سیاسی مشخصی داشته باشند. در نهایت، فیلمساز یا باید جزو کسانی باشد که بتوانند بخشی از سرمایه خود را بازگردانند، یا در غیر این صورت توجهی به کارشان نمیشود.
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۱ ۱۳:۵۲
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلم کوتاه چهل و دوم (۴)
از «نابهنجاریهای بصری» رها شده تا نگرانی عمیق از حضور «نگاه ولانگارانه» بر بستر تولیدات و سرایت آن به کلیت فضای فیلمسازی کوتاه!
سینماپرس: در روزهای پایانی «جشنواره فیلم کوتاه تهران» ابعاد عادیسازی از «ناهنجاریهای بصری» از سطح «بیحجابی» و پذیرش آن دیگر عبور نموده و متاسفانه به عادیسازی از «عریاننمایی» در محیط اختصاصی و تحت کنترل جشنواره رسیده است!
-
۱۴۰۴-۰۸-۰۱ ۰۹:۵۱
کارگردان فیلم کوتاه «بی گودی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«کارگردان فیلم کوتاه» باید ذهنش را از بازگشت سرمایه جدا کند/ بسیاری از «کارگردانان» و «تهیهکنندگان» نمیدانند چگونه باید «منابع مالی» خود را «مدیریت» کنند
سینماپرس: «مصطفی اکبرزاده رضایی» با اشاره به فقدان آموزش استفاده صحیح از منابع مالی در سینمای کوتاه، گفت: بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگان نمیدانند چگونه باید منابع مالی خود را مدیریت کنند. معمولاً پیش از شروع پروژه برنامههایی دارند، اما در طول اجرا آن برنامهها تغییر میکند. گاهی کارگردان حتی دقیق نمیداند قرار است چه نوع فیلمی بسازد یا پروژهاش به چه سمتی پیش میرود؛ فقط میداند چند روز فیلمبرداری دارد و چند پلان باید بگیرد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۳۰ ۱۱:۵۶
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلم کوتاه چهل و دوم (۳)
از حضور پررنگ «وزیر ارشاد» و اهتمام به سینمای کوتاه تا عریان شدن بحران فقدان مولفه «هویت ایرانی» حتی در تولیداتی با بودجههای ارزشی!
سینماپرس: «چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» در حالی برنامههای از پیش تعیین شده روز سوم خود را با نمایش آثار و برگزاری کارگاهها و نشستهای تخصصی در محل «پردیس سینمایی ایرانمال» پیگیری نمود که فضای عمومی این روز متاثر از حضور «وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی» بود.
-
۱۴۰۴-۰۷-۳۰ ۱۱:۲۸
کارگردان فیلم کوتاه «ماقبل تاریخ» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
وقتی پای «عوامل حرفهای» و «بودجههای کلان» به میان میآید معمولاً پروژه از دست «فیلمساز» خارج میشود/ کاش دوباره فرایند رشد پلهبهپله در «فیلم کوتاه» احیا شود
سینماپرس: «آرمین اعتمادی» با اشاره به این موضوع که متأسفانه امروز شاهدیم که برخی فیلمهای پرهزینه، صرفاً بهعنوان بخشی از رزومه کارگردان یا تهیهکننده برای ورود به سینمای بلند ساخته میشوند و بیان این مطلب که وقتی پای عوامل حرفهای و بودجههای کلان به میان میآید، معمولاً پروژه از دست فیلمساز خارج میشود؛ گفت: این عوامل بهدلیل تجربه بالا، ناخواسته بر روند تولید مسلط میشوند و فیلمساز جوان عملاً زیر سایه آنها قرار میگیرد و حتی فرصت تجربه کار گروهی واقعی را از دست میدهد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۹ ۱۱:۵۶
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلم کوتاه چهل و دوم (۲)
از غلبه هژمونی جریان شبهروشنفکری و سرمایهگذاری جریان غربزده در «فیلم کوتاه» تا تولید آثار مسألهدار با بودجه نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی
سینماپرس: سوای نظر از توجه به «ناهنجاریهای بصری» و فضای عمومی و اختصاصی «غیرعفیفانه» این رویداد؛ تحلیل و بررسی کیفیت تولیدات عرضه شده در «چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» یک نیاز ضروری و واجب برای این رویداد تاثیرگذار سینمایی است.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۹ ۱۰:۱۷
کارگردان فیلم کوتاه «گالیا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
واقعاً برای من سؤال است که بعضی «فیلمسازان» چطور تهیهکنندهای پیدا میکنند که حاضر شود یک یا دو میلیارد تومان برای یک «فیلم کوتاه» ده یا پانزده دقیقهای هزینه کند!؟
سینماپرس: «مصطفی رستم پور» با انتقاد از افزایش هزینه های ساخت فیلم کوتاه اظهار داشت: وقتی میشنویم برخی از فیلمهای کوتاه امسال با وجود کمبود بودجه بین یک تا یکونیم میلیارد تومان هزینه داشتهاند، ناخودآگاه این سؤال پیش میآید که آیا چنین سرمایهگذاریهایی واقعاً بازگشت دارند یا نه! بعضی از فیلمسازان میگویند توانستهاند با بودجه کمتر کار کنند، اما واقعیت این است که حتی یک میلیارد هم برای فیلم کوتاه عدد بسیار بزرگی است.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۱:۴۹
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلم کوتاه چهل و دوم (۱)
از خروج انجمن سینمای جوان از مُدل سرگردان تا هضم شدن جشنواره در فضای غربزده و کاملا سکولار «ایرانمال»
سینماپرس: «چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» در حالی فعالیت رسمی خود را در روز یکشنبه بیست و هفتم مهرماه آغاز نمود که مروری بر کم و کیف برگزاری روز نخست این رویداد توجه به چند نکته را ضروری میسازد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۸ ۱۱:۳۴
کارگردان فیلم کوتاه «انار» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«فیلم کوتاه» یک رسالت دارد و آن هم «دروازه ورود به سینمای بلند» است/ بزرگترین معضل کنونی «فیلم کوتاه» نگاه بسیار حرفهای است که به آن میشود
سینماپرس: «مهرداد جلالی» با بیان این مطلب که از نظر محتوایی و فیلمنامهای، سینمای کوتاه با افول مواجه شده است، گفت: این مسئله یک بحث جامعهشناختی است که در سطح جهانی نیز رخ داده است. در تمام زمینههای هنری، از ادبیات گرفته تا سینما، عمق آثار در گذشته بسیار بیشتر بوده است و اکنون شبکههای اجتماعی و نمایشهای کوتاه و سطحی باعث شدهاند که سطحینگری افزایش یابد. این یک بحث فراگیر و جهانی است که بر هنرهای مختلف اثر گذاشته و عمق و تفکر در آثار را کاهش داده است.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۱۱:۲۵
کارگردان فیلم کوتاه «اتاق کثیف» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای کوتاه» از فقدان ایدههای بکر و روایتهای درست رنج میبرد/ «بانک اطلاعات داستانی» ما محدود است/ «فیلمساز کوتاه» در ابتدا باید «فیلمنامهنویس» خوبی باشند
سینماپرس: «علی دارایی» با اشاره به دلایل افول فیلمنامه در آثار سال های اخیر سینمای کوتاه و بیان این مطلب که سینمای کوتاه ما از فقدان ایدههای بکر و روایتهای درست رنج میبرد؛ گفت: به نظر میرسد که سیاستهای جایزهدهی گذشته جشنواره «فیلم کوتاه تهران» در این روند تأثیرگذار بوده است. سیاستگذاری سالهای گذشته جشنواره به گونهای بود که بیشتر به فرم و ژانر اهمیت داده میشد. به عنوان مثال، از ۵۰ فیلم حاضر در جشنواره، تلاش میکردند که اول از همه ۲۰ فیلم فرمگرا و تجربی باشد و باقی آثار در ژانرهای مختلفی مانند دفاع مقدس، ترسناک و کمدی قرار بگیرند. در این سیاست، کیفیت برخی آثار گاهی فدای تنوع ژانری میشد تا از هر ژانری نمونهای در جشنواره حضور داشته باشد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۷ ۱۱:۲۴
«اهالی هنر دوبله» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کردند:
«سعید مظفری» یکی از استادان درجه یک دوران طلایی دوبله بودند/ صدای ماندگار «سعید مظفری» حقیقتاً یکی از ارزشمندترین داراییهای هنر ما است
سینماپرس: صدای جوان و زیبای «سعید مظفری» یکی از ماندگارترینها بود که روز سهشنبه، ۲۲ مهرماه، دار فانی را وداع گفت و بار دیگر جامعه دوبلاژ کشور را در سوگ فرو برد. این گوینده نسل طلایی دوبلاژ، نزدیک به شصت سال در هنر دوبله فعال بود و نقشهای هنرمندانی همچون «کلینت ایستوود»، «برد پیت»، «جکی چان» و «دمین توماس» را با زیبایی و تسلط کامل گویندگی کرد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۶ ۱۴:۰۰
کارگردان فیلم کوتاه «بیتورا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
چرا «جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان» جوایزی مثل «ابونصر فارابی»، «بهنام محمدی» و «جایزه ویژه دبیر» را حذف کرد/ جشنواره چه کاری برای «کودکان غزه» انجام داد!؟
سینماپرس: «محمد فرج صالحی» با انتقاد از مدل رفتاری و عملکرد سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان گفت: مهمترین دغدغه جهان امروز، غزه و کودکان غزه است و از این جهت در جشنوارههای روشنفکری در اسپانیا، برلین، هامبورگ، برزیل، آفریقا و آسیا روی این موضوع سرمایهگذاری میشود؛ اما جشنوارهای که در شعار میگوید «کودکان غزه تنها نیستند»، چه کاری برای کودکان غزه انجام داده است!؟
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۶ ۱۳:۵۹
«حمیدرضا تاج دولتی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مسئولیت اجتماعی» اهالی فرهنگ و هنر نهتنها بیان «حقیقت» که دفاع از «انسانیت» است/ متأسفانه در مواقع بحرانی «سیاست فرهنگی» واحدی وجود ندارد
سینماپرس: «حمیدرضا تاج دولتی» با بیان این مطلب که گسترش فضای دوقطبی و رادیکال شدن دیدگاهها در جامعه، بسیاری از چهرهها ترجیح میدهند سکوت کنند، گفت: متأسفانه در مواقع بحرانی، سیاست فرهنگی واحدی وجود ندارد که به درستی هنرمندان را در میدان اجتماعی همراه و هدایت کند. این خلأ سبب سردرگمی یا انفعال چهرهها میشود. بخشی از جامعه نیز نسبت به برخی از سلبریتیها بدبین شدهاند که این خود هنرمندان را دچار احتیاط مضاعف کرده است.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۳ ۱۰:۱۷
«سید جواد هاشمی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«حوزه کودک» باید به دست کاربلدها سپرده شود/ «نویسندگانی» که «برای کودک» مینویسند بسیار محدودند/ همه نهادها و سازمانها با استفاده از «رانتهای حکومتی و دولتی» به سمت «انیمیشن» رفتند
سینماپرس: «سید جواد هاشمی» با بیان صریح این مطلب که در کشور با مافیای انیمیشن مواجهیم و انحصار در تولید وجود دارد؛ گفت: چون روزی رهبر گفتند «انیمیشن را جدی بگیرید»، یکباره همه نهادها و سازمانها با استفاده از رانتهای حکومتی و دولتی به سمت انیمیشن رفتند. من خودم جزو کسانی بودم که از انیمیشن دفاع میکردم، اما این نباید باعث فراموشی سینمای رئالیستی و زنده شود. اینکه به جای اصلاح، به افراط برویم، خیلی آسیبزاست. در دنیا انیمیشن به وفور تولید میشود و بچهها دنبالش میکنند، اما ما باید با فرهنگ خودمان فیلم بسازیم، نه اینکه صرفاً با انیمیشن، آن هم به شکلی تکبعدی، میدان را پر کنیم.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۳ ۱۰:۱۶
«خسرو معتضد» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«اثر تاریخی» باید «واقعگرایانه» باشد/ متأسفانه «فیلمهای تاریخی» خودمان را حتی پنج دقیقه هم نمیتوانم نگاه کنم/ کجای «شیراز» این شکلی مانند «سووشون» بود!
سینماپرس: «خسرو معتضد» با بیان این مطلب که متأسفانه فیلمهای تاریخی خودمان را حتی پنج دقیقه هم نمیتوانم نگاه کنم؛ متذکر شد: مثلاً سریال سووشون را دیدم. کارگردانش هنرمند و خانم محترمی است، ولی تصویرش از شیراز ۱۳۲۲ بیشتر پر از رقص و انگلیسیها و اسکاتلندیها بود. کجای شیراز این شکلی بود! پس نقش ناصر قشقایی، خسرو قشقایی، یا تیمسار شقاقی چه شد! جنگها و مقاومتها کجا بودند! اینها حذف شدند!؟
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۲ ۱۲:۲۵
کارگردان «سفر پر ماجرا» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
جامعه ما به «اقتدار فرهنگی» نیاز دارد همانطور که به «اقتدار نظامی» نیاز دارد/ هیچ زیرساختی برای تولید آثار مرتبط با «نوجوان»، «کودک» یا «نسل جوان» در جامعه نداریم
سینماپرس: «حجت الله سیفی» با بیان این مطلب که هیچ زیرساختی برای تولید آثار مرتبط با نوجوان، کودک یا نسل جوان در جامعه نداریم، گفت: ما مسئولانی نداریم که فکر کنند باید چند نهاد کنار هم بنشینند و همپیمان شوند تا برای کودکان و نوجوانان، موقعیتهای فرهنگی و تربیتی با ابزار سینما فراهم شود. نبود همین همکاری بین نهادها شبیه بقیه مشکلات زیرساختی جامعه ماست. نتیجه این میشود که یک بیماری وارد بدن جامعه شود و همهچیز را درگیر کند.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۲ ۱۲:۲۴
«نادره ترکمانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینمای کودک» شرایط مناسبی را سپری نمیکند/ «نوجوانان» کاملاً رها شدهاند/ «خانوادهها» ناچارند به سمت آثار غیرایرانی روی بیاورند
سینماپرس: «نادره ترکمانی» با بیان این مطلب که موضوع نوجوانان در مباحث فرهنگی کشور ما بسیار مغفول مانده است؛ اظهار داشت: ما نه تنها در حوزه سینما، بلکه حتی در ادبیات نیز آثار ویژه و مختص نوجوانان نداریم. در زمینه تئاتر، نشریات و حتی فضاهای تفریحی هم وضع به همین شکل است. برای نمونه، در پارکها تجهیزات بازی برای کودکان طراحی شده و فضاهایی برای بزرگسالان در نظر گرفته شده است، اما نوجوانان کاملاً رها شدهاند. این بیتوجهی در همه عرصهها دیده میشود، از ادبیات گرفته تا نمایش و حتی رسانهای مثل تلویزیون؛ آیا تلویزیون ما برنامه ویژه نوجوان دارد؟ پاسخ منفی است. به همین دلیل است که میگویم حوزه نوجوان در یک بلاتکلیفی و بیسیاستی مطلق قرار دارد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۱ ۱۰:۵۹
دلنوشته «جواد شمقدری» در سوگ سینماگر متعهد و انقلابی مرحوم «محمد کاسبی»؛
مرحوم «کاسبی» مصداق هنرمند طراز در «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» بود/ عناصر نفوذی اجازه ندادند تا از این چهره برجسته به عنوان «چهره هنر انقلاب» الگوسازی شود
سینماپرس: «جواد شمقدری» در سوگ مرحوم «محمد کاسبی» سینماگر متعهد و انقلابی با انتشار متنی یاد او را گرامی داشت و نوشت: «محمد کاسبی» تا به پایان عمر شریف خود وفادار جبهه مقاومت و وامدار ولایت باقی ماند و با هنر خود در صف مقدم مبارزه با جریانات نفاق و دگر اندیشان قرار داشت و همواره در سمت درست تاریخ ایستاد و همین ویژگی اعتقادی و رفتاری او بود که موجب برانگیختن حقد و کینه بسیاری شد و سبب گردید تا ایشان مورد بیمهری برخی جریانات معلوم الحال هنری و سینمایی قرار گیرد. جریاناتی پرقدرت که حتی بر بستر عناصر نفوذی و رخنه داده شده خود بر بدنه نهادهای انقلاب اسلامی، هیچگاه اجازه ندادند تا از این چهره برجسته هنر انقلاب اسلامی قاب گرفته شود و به عنوان «چهره هنر انقلاب» مورد الگوسازی واقع گردد و این همه حتی در دوران سخت بیماری آنچنان ناجوانمردانه بود که گاه از یک عیادت ساده کوتاهی گردید و وجود این هنرمند عزیز مورد بیاعتنایی قرار گرفت.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۱ ۱۰:۵۶
کارگردان «بچه مردم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«سینما» تجربهی زیستن است/ «نوجوانان» دنبال فیلمهای ساخته شده برای «بزرگسالان» هستند و میخواهند از «مسائل بزرگسالی» سر در بیاورند و جزو «آدم بزرگها» به حساب بیایند
سینماپرس: «محمود کریمی» با اشاره به اصلیترین مشکلی که در فیلمهای نوجوان دیده میشود گفت: ظاهرا فیلم برای نوجوان ساخته شده ولی مسیر و نتیجهگیری مطلوب بزرگسال است،بزرگسال که منطقش سالها است شکل گرفته و مسائل را به خوب و بد تقسیم کرده و تکلیفش روشن شده است.او نمیداند نوجوان در اصل کودکی است که به مرحله بعدی صعود کرده و منافذ مغزش در حال باز شدن و شناخت جهان و یافتن هویت است.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۰ ۲۰:۲۱
با صدور پیامی؛
«هیات اسلامی هنرمندان» درگذشت سینماگر متعهد و انقلابی «محمد کاسبی» را تسلیت گفت
سینماپرس: «هیات اسلامی هنرمندان» با صدور پیامی درگذشت سینماگر متعهد و انقلابی مرحوم «محمد کاسبی» که از اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی هنرمندان بود را به خانواده محترم ایشان، جامعه هنری و همه دلسوزان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تسلیت گفت.
-
۱۴۰۴-۰۷-۲۰ ۱۰:۰۹
«الهه رضایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مدیران صدا و سیما» احساس میکنند خودشان خدای دانش هستند/ افرادی که مسئولیت حوزه انیمیشن و «برنامههای کودک» را بر عهده دارند نه دانش لازم دارند و نه به «کودک» اهمیت میدهند
سینماپرس: «الهه رضایی» با بیان این مطلب که اگر افراد خبره و آگاه به نیازهای سنی کودکان و نوجوانان، میزان مناسب آموزش و سرگرمی و روشهای مؤثر را مدیریت میکردند، هرگز این مشکلات رخ نمیداد؛ گفت: در تمام دنیا، انیمیشن و برنامههای کودک با تخصص و تمرکز بر نیازهای مخاطب ساخته میشوند و بیننده خودش انتخاب میکند. اما در شرایط کنونی، افرادی که مسئولیت این حوزهها را بر عهده دارند، نه دانش لازم دارند و نه به کودک اهمیت میدهند.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۹ ۱۳:۴۰
«اکبر منصور فلاح» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
مشکل سینما کودک و نوجوان «فروش» نیست/ فیلمهایی که به سفارش «نهادهای دولتی» ساخته میشوند اغلب «بازتاب ذهن مدیران» هستند، نه «نیاز واقعی کودکان»!
سینماپرس: «اکبر منصور فلاح» با بیان این مطلب که متأسفانه فیلمهایی که به سفارش نهادهای دولتی ساخته میشوند، اغلب بازتاب ذهن مدیران هستند، نه نیاز واقعی کودکان؛ اظهار داشت: وقتی یک مسئول میگوی «این موضوع را بساز، آن را نساز»، نتیجهاش اثری میشود که به کودک ربطی ندارد. در واقع مثل شاعری است که شعر دلخواه خودش را نمیگوید، بلکه برای کسب درآمد چیزی مینویسد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۹ ۱۳:۳۹
«جمشید بیات ترک» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«برنامهریزی» برای کودک باید با «زبان» و «جهانبینی» خود «کودک» انجام شود/ باید «سرگرمی» به عنوان رکن اصلی در نظر گرفته شود
سینماپرس: «جمشید بیات ترک» با اشاره به فقدان اهتمام سیاستگذاران و مدیران رسانه ملی نسبت به مخاطب کودک، گفت: افول ژانر کودک و نوجوان در تلویزیون، ناشی از سیاستگذاری نادرست و عدم اقدام مدیران و سیاستگذاران است و نه قصور برنامهسازان. در واقع، مشکل اصلی این است که مدیران هیچ اقدام مؤثری انجام ندادهاند. بسیاری از فعالان حوزه کودک، به جای توسعه و ارتقای کیفیت، به بهانه رفع ایرادات یا ارتقای کیفی، تولید برنامهها را کاهش داده یا تعطیل کردهاند، که نتیجه آن نابودی نسبی این ژانر در تلویزیون است.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۶ ۱۱:۴۶
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان سی و هفتم (۴)
تبدیل «جشنواره سی و هفتم» به سنگ محکی برای افشای ماهیت سرگشتگی متولیان رسمی سینمای کشور در عرصه «سینمای کودک و نوجوان»
سینماپرس: روز چهارم از برگزاری «سی و هفتمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان» اگر چه به واسطه حضور گسترده سینماگران و فعالان حوزه سینمای کودک و نوجوان، در محیط جشنواره توانست نقیصه شور و هیجان این دوره را تا حدودی مرتفع و چشمانداز بانشاطی از سالنهای اکران را به نمایش بگذارد؛ اما با این حال صحبتهای مبهم «ریاست سازمان سینمایی» در جمع خبرنگاران را میتوان به عنوان یک تلنگر جدی برای آینده گُنگ و غبارآلود «سینمای کودک و نوجوان» در کشور قلمداد نمود.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۶ ۱۱:۲۳
«مقصود نعیمی ذاکر» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
فاقد نگاه جامع، عمیق و اثربخش در حوزه «سینمای کودک» هستیم/ سهم «تلویزیون» در توسعهی «سینما کودک و نوجوان» حذف شده است/ به تحولی اساسی در ساختن «سالن نمایش» برای «کودکان» احتیاج داریم
سینماپرس: «مقصود نعیمی ذاکر» با بیان این مطلب که به نظر میرسد فاقد نگاه جامع، عمیق و اثربخش در حوزه سینمای کودک هستیم، گفت: نیازمند بازنگری دقیقیم؛ فارغ از اینکه انتقاد سبب شود که بخشهای مسئول برانگیخته و خاطرشان آزرده شود. حدود چهار دهه پیش، سهم تلویزیون در گروههای کودک و نوجوان شبکهی یک و دو، در جهت توسعهی سینمای کودک و نوجوان قابل توجه بود و خلق شخصیتهای عروسکی و دیگر تولیدات در رسانه سبب تولیدات خوبی در سینما میشد. البته آن دوره هم برنامهی مدونی وجود نداشت، اما همین سهم تلویزیون در توسعهی سینما کودک و نوجوان هم حذف شده است!
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۵ ۱۲:۳۱
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان سی و هفتم (۳)
از نمود ولشدگی «سینمای کودک» در وادی «هرچه سازی» تا ظهور علایم غفلت از «سینمای کوتاه کودک و نوجوان»!
سینماپرس: سومین روز از «سیوهفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان» در حالی برگزار شد که در کنار ادامه فرایند اکران آثار «بخش مسابقه سینمای ایران» ، جشنواره خود را برای برگزاری مراسم «اختتامیه بخش فیلم کوتاه و انیمیشن» آماده مینمود و به این ترتیب میزبانی اصفهان از مسئولان «سازمان سینمایی» از این روز رسما آغاز شد و محیط جشنواره شاهد تردد متولیان فرهنگی و سینمایی کشور گردید.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۵ ۱۰:۴۰
«حبیب اسماعیلی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
فیلمسازان «ژانر کودک و نوجوان» باید خود را به روز کنند/ مشکل «فیلم نوجوان» این است که آنها شاید بیشتر از «فیلمساز» نسبت به آن موضوع آگاه هستند
سینماپرس: «حبیب اسماعیلی» با بیان این مطلب که نوجوانان و جوانان، آیندهسازان مملکت هستند و از این جهت فیلمسازان این ژانر در آثارشان تلاش میکنند مضامینی را آموزش دهند، اما حقیقت این است که مخاطبانشان از آنها جلوتر هستند؛ گفت: مشکل فیلم نوجوان این نیست که برای آنها ساخته نمیشود. برای آنها شاید هم ساخته میشود، اما مشکل فیلم نوجوان این است که محتوای اثر به درد نوجوانها نمیخورد و آنها شاید بیشتر از فیلمساز نسبت به آن موضوع آگاه هستند. این ضعف فقط مختص کارگردان نیست و تهیهکنندگان و سایر عوامل را هم شامل میشود.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۴ ۱۴:۲۸
خاطرات درون خانوادگی جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان سی و هفتم (۲)
از حیرانی «جشنواره سیوهفتم» در وادی «برای» یا «درباره» کودک و نوجوان تا نمایش مصداقی از سرمایهگذاریهای بیمنطق «بنیاد سینمایی فارابی» در رویکرد جدید «شاعرانگی»!
سینماپرس: با پایان اکرانهای روز دوم از «سیوهفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای کودک و نوجوان» بار دیگر این مهم بیش از پیش یادآور میشود که برای پیشرفت و بهبود وضعیت «سینمای کودک و نوجوان» نگاه مسئولان دستاندرکار باید تغییر کند و در این تغییر نگاه باید «سینمای کودک و نوجوان» به عنوان یک موضوع جدی مطرح و به عنوان یک مقوله علمی- هنری و یک وسیله ارتباطی مورد تلقی واقع گردد.
-
۱۴۰۴-۰۷-۱۴ ۱۰:۳۸
«رضا فیاضی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
همه میگوییم «فرزندان» ما «سرمایههای کشور» هستند اما در عمل حمایتی نمیبینیم!
سینماپرس: «رضا فیاضی» ضمن گلایه از مدیریت فرهنگی کشور و با بیان این مطلب که همه میگوییم فرزندان ما سرمایههای کشور هستند اما در عمل حمایتی نمیبینیم، گفت: من حتی سرمایهگذارانی را دیدهام که خواستند حرکتی انجام دهند، اما به خاطر مدیریت نادرست در اکران سینمای کودک و نوجوان از جمله زمانبندی بد، بیتوجهی و تبلیغات ناکافی فیلمهایشان نتیجه نگرفت و سرمایهشان بازنگشت.