دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸

در نخستین دوره؛

انتشار فراخوان حمایت از تولید تئاتر صحنه‌ای

تئاتر صحنه‌ای

سینماپرس: رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان از انتشار نخستین فراخوان «حمایت از تولید تئاتر صحنه‌ای» با اولویت حضور هنرمندان اصفهانی و توجه به چهار محورِ مناسبت‌های ملی و مذهبی، هویت اصفهان، شهدا و مشاهیر و مفاخر اصفهان، و فرهنگ شهروندی و اجتماعی، خبر داد.

به گزارش سینماپرس، رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان از انتشار نخستین فراخوان «حمایت از تولید تئاتر صحنه‌ای» با اولویت حضور هنرمندان اصفهانی و توجه به چهار محورِ مناسبت‌های ملی و مذهبی، هویت اصفهان، شهدا و مشاهیر و مفاخر اصفهان، و فرهنگ شهروندی و اجتماعی، خبر داد.

علی دادفر دراین‌باره به ایسنا گفت: در درجۀ اول، نمایشنامه‌هایی که در این فراخوان شرکت می‌کنند باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته باشند. در واقع، گرفتنِ تأیید شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ضروری است.

او تأکید کرد: در این فراخوان اولویت بر پذیرش آثاری است که نویسندگان آن‌ها اصفهانی باشند. تأکید می‌کنم که اولویتمان هنرمندان اصفهانی است، اما برای حضور دیگران ممانعتی وجود ندارد. همچنین ترجیح دوم بر پذیرش آثاری با درون‌مایۀ کمدی است و این مسئله اهمیت بسیاری دارد. البته راه برای ورود دیگر نمایشنامه‌های اقتباسی، برداشت آزاد یا نگاه نو که متأثر از آثار ایرانی یا خارجی باشند، باز است.

رئیس دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در خصوص محورهای اصلی فراخوان نیز چنین توضیح داد: در محور نخست بر مناسبت‌های ملی و مذهبی، مانند محرم و صفر، فرهنگ مقاومت و پایداری، غدیرخم، فرهنگ پهلوانی، سالروز ورود آزادگان و روز ملی خلیج‌فارس، تأکید شده است. دومین محور نیز با نگاه به هویت اصفهان و در واقع مفاهیمی، چون زاینده‌رود، هفتۀ فرهنگی نصف جهان، هویت تاریخی این شهر و مشروطه در اصفهان، تعریف می‌شود.

دادفر افزود: شهدای شاخص، مشاهیر و مفاخر اصفهان در محور سوم قرار گرفته‌اند؛ مانند ابوعلی سینا، خواجه نظام‌الملک، کمال‌الدین اصفهانی، میرفندرسکی، شیخ بهایی، علامه مجلسی، حاج‌آقا رحیم ارباب، بی‌بی‌مریم، دکتر سیدمحمد بهشتی، سردار حاج حسین خرازی، سردار احمد کاظمی و دیگر زنان و مردان ممتازی که در این دیار زندگی کرده‌اند. محور چهارم این فراخوان نیز فرهنگ شهروندی و اجتماعی است که در آن بر مضامینی، چون ازدواج، فرزندآوری، آسیب‌های تک‌فرزندی، طلاق، حقوق و وظایف شهروندی، امید به آینده تأکید شده است. محور پنجمی هم برای دیگر آثار و با عنوان موضوع آزاد در نظر گرفته‌ایم.

رئیس تالار هنر اصفهان دربارۀ مخاطبان اصلی فراخوان «حمایت از تولید تئاتر صحنه‌ای» نیز بیان کرد: ما از همۀ گروه‌های تئاتری که در اصفهان فعال هستند، استقبال می‌کنیم. همۀ فعالان عرصۀ هنر تئاتر که سالانه در خدمت مردم اصفهان‌اند و در این شاخه هنرشان را عرضه می‌کنند، می‌توانند در نخستین فراخوان حمایت از تولید تئاتر صحنه‌ای اسم بنویسند و در این آیین حضور یابند.

او به زمان‌بندی و تاریخ‌های مهم این فراخوان نیز اشاره و اظهار کرد: این برنامه، ویژۀ اجرا در ۶ ماهۀ نخست سال ۱۴۰۳ شمسی است. گروه‌های هنری از هم‌اکنون تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ می‌توانند در فراخوان ثبت‌نام کنند. البته این تاریخ به احتمال زیاد تمدید می‌شود و فرصت بیشتری به اهالی نمایش داده خواهد شد. نشستی نیز برای دیدار با کارگردانانِ آثار منتخب در نظر گرفته‌ایم که بین روزهای ۲۰ تا ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ برپا می‌شود. بازبینی آثار نیز در دو بازۀ ۱۵ تا ۲۰ فروردین (ویژۀ اجراهای اردیبهشت و خرداد) و ۱۵ تا ۲۰ خرداد (ویژۀ اجراهای مرداد و شهریور) صورت می‌گیرد.

دادفر در خاتمه نیز دربارۀ اهداف فراخوان «حمایت از تولید تئاتر صحنه‌ای» نیز گفت: محورها و موضوعات این فراخوان، گویای اهداف آن نیز است. ما تمایل داریم در سال ۱۴۰۳ شمسی تمرکز دفتر تخصصی هنرهای نمایشی را بر هویت ملی و مذهبی و البته هویت شهرمان اصفهان، قرار دهیم. امیدواریم به این شهر و ابعاد مختلف هویتی آن توجه ویژه شود و آثار ارزنده‌ای با این محور پدید بیاید. علی‌رغم اینکه ما انسان‌های بزرگی در اصفهان داشته‌ایم و البته کارهایی نیز در این خصوص خلق شده است، اما باز هم در این شاخه‌ها جای کار وجود دارد و برخی کمبودها احساس می‌شود. به‌طورکلی، در این فراخوان، تأمل در نیازهای روز جامعه چه در سطح ملی و چه در اصفهان اهمیت ویژه‌ای داشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.