یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

مدیرعامل کانون پرورش فکری:

باید «آینده‌پژوهی» را در دستور کار قرار دهیم/ باید کودکان و نوجوانان کشور را وارد مقوله «تولی فرهنگی» کنیم

حامد علامتی در آیین تجلیل از خبرنگاران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

سینماپرس: حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی را بازگشت به فرهنگ اصیل ایرانی‌اسلامی دانست.

به گزارش سینماپرس، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با میزان درباره مقابله با تهاجم فرهنگی، گفت: برای مقابله با تهاجم فرهنگی راهی جز بازگشت به فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی نداریم.

وی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجموعه‌ای فرهنگی، هنری و ادبی است که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت دارد. برای تغذیه فرهنگی کودکان و نوجوانان ایران، مصداق‌های محتوایی بسیاری از فرهنگ و ریشه اصیل ایرانی‌اسلامی به جهت تغذیه فرهنگی نسل‌های جدید ایران وجود دارد.

علامتی با تاکید بر لزوم تولیدات با کیفیت فیلم، انیمیشن، کتاب و... تصریح کرد: انیمیشن «بچه‌زرنگ» اکنون روی پرده سینماهای سراسر کشور که با استقبال عمومی بسیار خوبی مواجه شده است، نمونه بارزی از یک محصول هنری منطبق با سبک زندگی ایرانی‌اسلامی است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: در انیمیشن «بچه زرنگ» ارجاعات مهمی به مبانی دین اسلام، مباحث محیط‌زیستی و همین‌طور به خانواده و احترام به پدر و مادر داده می‌شود.

علامتی تولید کتاب‌های داستان را از محورهای دیگری دانست که در بحث مقابله با تهاجم فرهنگی باید به آن توجه داشت و تصریح کرد: کتاب می‌تواند یک محور در فعالیت‌های مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد و در دانش‌افزایی نسل جدید به جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کند.

وی توضیح داد: وقتی مخاطب ما کودک و نوجوان است، به طور قطع نمی‌توانیم به شکل مستقیم مباحث را طرح کنیم.

این مدیر فرهنگی اضافه کرد: باید با محوریت کتاب، انیمیشن تولید کنیم و با محوریت کتاب، قصه بسازیم و از این طریق خوانش کتاب را به شکل یک رویداد در دستور کار قرار دهیم. باید تئاترهایی با محوریت کتاب، تولید کنیم و در آثار سینمایی نیز کتاب را محور قرار دهیم.

وی تاکید کرد: از کارهای بزرگ دیگری که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان احیا شده، قصه و قصه‌گویی است. فرهنگ ایران برای قصه‌گویی منابع تاریخی و دینی بسیار غنی دارد.

علامتی با اشاره به فرهنگ عامه ایران توضیح داد: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برای ما قصه می‌گفتند و در دل قصه‌ها همواره حکمتی نهفته بود و به‌وسیله قصه‌ها تجربیات نسل قدیم به نسل آینده سینه به سینه انتقال داده می‌شد.

وی گفت: قصه‌گویی یک رویداد فرهنگی است که نه دانش ویژه‌ای لازم دارد و نه هزینه‌ای می‌خواهد، در حالی که این قصه‌ها در دل خود حکمتی دارند. ما اگر به فرهنگ بومی و اصیل ایران توجه کنیم، در تاریخ ایران شخصیت‌های بسیاری است که می‌توان از آنها برای قصه‌گویی استفاده کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با طرح پرسشی گفت: ملتی که در تاریخ کهن خود و در فرهنگ عامه آن «عمو نوروز» و «َنِنه سرما» است، «بابانوئل» به چه کارش می‌آید؟ ملتی که تاریخش سرشار از مراسم و سنت‌های مبتنی بر زندگی اسلامی‌ایرانی است، آیا نیازی به گرامی داشتنِ «هالووین» دارد؟

علامتی در پاسخ به این پرسش که با وجود ریشه‌های فرهنگی غنی کشور چه عاملی سبب گرایش نسل جدید به فرهنگ بیگانه غربی می‌شود، گفت: متاسفانه روی این مباحث آنچنان که نیاز است، کار نکردیم. باید به ساده‌ترین روش و در دسترس‌ترین شکل ممکن فرهنگ ایرانی‌اسلامی را به نسل جدید انتقال دهیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری در خاتمه اظهاراتش تاکید کرد: باید خود را جای کودک و نوجوان قرار دهیم، باید آینده‌پژوهی را در دستور کار قرار دهیم، برنامه‌ها باید با پویایی ارائه شوند و باید کودکان و نوجوانان کشور را وارد مقوله تولی فرهنگی کنیم، آنها را در امور مشارکت دهیم، برای کودکان ارزش قائل شویم و به نوجوانان احترام بگذاریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.