دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱

کارگردان فیلم کوتاه «بازسازی»:

در تولید آثار دچار محتوازدگی شده‌ایم!

حواشی روز اول چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: علی توکلی کارگردان فیلم کوتاه «بازسازی» گفت: ما امروز در تولید آثار دچار محتوازدگی شده‌ایم. سینما هنر دراماتیک است و خود درام به خودی خود اهمیت دارد. این که بتوانید یک درام خلق کنید در کلیت خودش اهمیت دارد.

به گزارش سینماپرس، «بازسازی» از جمله آثار بخش رقابتی چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران است که داستان یک جوان متهم به قتل را روایت می‌کند.

توکلی در نشست نقد و بررسی فیلم بیان کرد: بازسازی همانند اسمش مانند دو آینه است که همدیگر را بازسازی می‌کنند و آخر فیلم صحنه‌ای را می‌بینیم که می‌تواند جزئی از این فیلم باشد که دیده نشده است و مفهوم بازسازی مدام تکرار می‌شود.

او ادامه داد: موقعیت‌سازی ما در این فیلم به گونه‌ای بود که فکر نکنیم این آدم بی‌گناه است، یعنی مخاطب به سمتی برود که بداند این آدم دروغ می‌گوید، کما اینکه جزئیاتی که وجود داشت، نشان می‌داد که دروغ می‌گوید اما این که حرف اصلی آن دروغ است یا نه را نه قانون می‌تواند اثبات کند و نه اخلاق و احکام قضایی و نه حتی تکنولوژی. مانند چیزی که توضیحش مبهم و حسی است.

توکلی درباره سوژه فیلم اظهار کرد: اتفاقی برای این آدم افتاده و در انتهای فیلم تنها شاهدی که می‌تواند بگوید او قاتل است یا نه صحنه‌ای از یک فیلم است اما چیزی نیست که از چارچوب‌های حقوقی برای حل آن بتوان استفاده کرد.

این کارگردان درباره چگونگی پرداخت سوژه گفت: من در ساخت این فیلم درگیر جزیئات نشده‌ام. در سکانس نجات فرد دچار خفگی این راهی است که کسی که چیزی که در گلویش گیر می‌کند حفره‌ای در نای فرد ایجاد شود. این کار باید با ظرافت انجام شود و در فیلم گویی این ظرافت انجام نشده و اینها برای من مهم نبود، چرا که درگیر جزئیات واقع‌گرایانه نشدم. این که دادگاه یا سلف واقعی چگونه است برایم اهمیت نداشت بلکه منظر تصویری فیلم برای من مهم بود. روایت مهم بود و بر این اساس لوکیشن و نوع فیلمبرداری و بازی گرفتن را انتخاب کردم.

توکلی با انتقاد از رویکرد محتوایی غالب در فیلم‌ها گفت: ما امروز در تولید آثار دچار محتوازدگی شده ایم. سینما هنر دراماتیک است و خود درام به خودی خود اهمیت دارد. این که بتوانید یک درام خلق کنید در کلیت خودش اهمیت دارد. ما در این فیلم در مورد موقعیتی صحبت کردیم که تکینه است یعنی داوری برای آن نه علم می‌تواند باشد و نه احکام حقوقی و عرفی و نه حتی تکنولوژی و تنها چیزی که به آن پاسخ می‌دهد خاطره‌ای از یک فیلم است.

این کارگردان در پاسخ به این که برنامه‌اش برای فیلمسازی چیست، بیان کرد: قطعا برنامه‌ای که در ذهنم دارم ورود به سینمای داستانی و فیلم بلند است و فیلم کوتاه حکم کارت ویزیت برایم دارد. فیلم کوتاه صرفه مالی برای تولید کنندگان ندارد و وضعیتی موقتی برای ورود به جریان دیگر است و اگر صرف امید به بقا در این حوزه باشد رغبتی به ادامه دادن ندارم.

فیلم کوتاه «بازسازی» محصول باشگاه فیلم رویاد است و محمدرضا سامیان، امین میری، محمد اشکان‌فر، میلاد کفایی، نگین تهمتن، سعید نادری، محمد حاجی‌زاده و زهرا برومند در آن بازی کرده اند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «تنها اثری که باقی مونده جای کاتره و دستای تو…»

دیگر عوامل فیلم «بازسازی» عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: علی حسین‌زاده، تدوین: فواد جاودان، مدیرصدابرداری و ترکیب صدا: سامان شهامت، طراح صحنه: شوکا هویت دوست، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: آرش رواده، منشی صحنه: مونا پیرایش، طراح گریم: ساچلین مهدی‌لو، آهنگساز: سهند نیک‌نژاد، اصلاح رنگ و نور: برنا جمشیدی، موسیقی: پوریا حیدری، مجری طرح: علی توحیدپرست، مدیر تولید: محمدرضا یوسفی، طراح پوستر و گرافیست: فرهاد همتی، عکاس: امیر عابدی، روابط عمومی: علی سلمانزاده.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.