سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴

اعتصاب گنندگان «هالیوودی» به دنبال چه چیزی هستند؟

از تضمین حداقل ۲۵ هفته‌ استخدام برای هر نویسنده تا پایین آمدن میزان اختلاف دستمزد بازیگران مرد و زن در آمریکای متمدن!

اعتصاب انجمن بازیگران آمریکا

سینماپرس: تا کمتر از یک هفته دیگر و ۳ ماه پس از اعتصاب نویسندگان هالیوود، بازیگران، وارد دومین ماه اعتراض خود می‌شوند. اعتصابی که احتمالا تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب، ولو برای چند ماه دیگر، تداوم خواهد داشت و این روند، زنگ خطر بزرگی برای کمپانی‌های فیلمسازی، اتحادیه تهیه‌کنندگان، جشنواره‌های سینمایی و البته اسکار تلقی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، هالیوود طی این روزها، حال و روز چندان خوشایندی ندارد. از نیمه‌های اردیبهشت امسال بود که انجمن نویسندگان آمریکا، در اعتراض به آن‌چه نابرابری و تضییع حقوق اعضای صنف خود خواند، اعتصاب گسترده‌ای را آغاز کرد. اعتصابی که طبق انتظارها، به رسته بازیگران نیز کشید تا انجمن بازیگران نیز اواخر تیرماه به نویسندگان بپیوندد تا هالیوود عملا با خطر تعطیلی مواجه باشد.

برای ورود به اعتصاب بازیگران، ابتدا باید به مورد نویسندگان پرداخت. انجمن نویسندگان آمریکا در یک سند طولانی پیشنهاد داده بود در هر سریال تلویزیونی، باید بین ۶ تا ۱۲ نویسنده بر اساس تعداد قسمت‌ها فعالیت داشته باشند اما این پیشنهاد از سوی استودیوها پذیرفته نشد و آنها با بی‌تفاوتی از کنار این پیشنهاد عبور کردند.

اما این تمام خواسته انجمن نویسندگان نبود. آنها همچنین خواستار تضمین حداقل هفته‌های استخدام برای هر نویسنده از ۱۰ تا ۵۲ هفته شده بودند. درخواست بعدی، به تقاضای دریافت دستمزد از پخش مجدد برنامه‌ها در سامانه‌های نمایش آنلاین مربوط بود که استودیوها از کنار تمام این پیشنهادها، گذشتند و به هیچ‌یک از این موارد پاسخ ندادند.

این اختلاف‌ها سبب شد تا انجمن نویسندگان آمریکا، بزرگ‌ترین اعتراض و تحصن ۱۵ سال گذشته را رقم بزند و این اعتصاب را به تیتر خبری نخست رسانه‌های جهان تبدیل کند.

با تداوم این اعتصاب، انجمن بازیگران آمریکا با حدود ۱۶۰ هزار عضو نیز در هفته پایانی تیرماه اعلام کرد که آنها نیز اعتصاب خواهند کرد. بازیگران نیز به‌مانند فیلمنامه‌نویسان، خواهان افزایش حقوق و دستمزدها هستند. به اعتقاد آنها، گسترش شبکه‌های نمایش خانگی سبب سودآوری کلان این پلتفرم‌ها شده است درحالی‌که سطح دستمزد بازیگران، تقریبا در اندازه پیشین مانده است.

اختلاف دستمزد بازیگران مرد و زن هالیوود، سال‌هاست که به محلی برای اعتراض بازیگران تبدیل شده است. بسیاری از بازیگران زن مطرح هالیوود، نصف یا یک‌سوم بازیگران مرد دستمزد می‌گیرند و این موضوع، بارها به رسانه‌ها کشیده شده و تحقیقاتی راجع آن کرده‌انداتحادیه تهیه‌کنندگان اما برخلاف استودیوها که در برابر اعتراض نویسندگان سکوت کرده بود، اعلام کرد که بالاترین درصد افزایش سطح حداقل دستمزد را در ۳۵ سال گذشته پیشنهاد داده و همزمان، افزایش قابل توجهی در بیمه بازنشستگی، مراقبت‌های بهداشتی و مزایای دیگری را به اتحادیه بازیگران ارائه کرده که تمامی این پیشنهادها رد شده است.

همچنین برخی نگرانی‌ها راجع هوش مصنوعی و اتفاقی که می‌تواند از این مسیر متوجه بازیگران سینما شود و رفع این نگرانی‌ها، از دیگر مواردی است که زمینه اعتراض بسیاری از بازیگران را فراهم کرده است.

تاثیر این اعتراض‌ها بر هالیوود

نخستین اتفاقی که بابت این اتفاق بر هالیوود مترتب است، تاخیر در فرآیند تولیداتی سینمای آمریکاست. تحصن بازیگران سبب شده تا آنها، تنها در بهترین حالت، پروژه‌های تحت قرارداد خود را به اتمام برسانند و از پذیرش پیشنهادات جدید خودداری کنند. آنها همچنین در مراسم افتتاحیه آثار و یا اکران‌های مردمی در سراسر جهان حضور نداشته و هیچ تبلیغی را برای فیلم در حال اکران خود در صفحات اجتماعی‌شان بارگذاری نمی‌کنند.

مراسم فرش قرمز برخی فیلم‌های جدید، به تعویق افتاده و پروژه تبلیغات محیطی و رسانه‌ای این آثار نیز فعلا متوقف شده است. در گام ابتدایی اوپنهایمر و عمارت تسخیرشده، نخستین قربانیان تحریم بازیگران برای حضور در فرش قرمز این آثار بوده‌اند.

نگرانی بزرگ‌تر اما از فصل جوایز است که در صورت تداوم اعتراض‌ها تا یک ماه آینده، تاثیر مخرب خود را بر جشنواره‌های کوچک و بزرگ جهانی خواهد گذاشت. امی، نخستین قربانی این اعتراض‌ها بود که پس از سال ۲۰۰۱ که به دلیل حوادث ۱۱ سپتامبر، تاریخ برگزاری خود را به تعویق انداخت، امسال هم پس از ۲۲ سال، اقدام به تاخیر در برگزاری کرده است.

این تمام ماجرا نیست و جشنواره‌های تورنتو، تلوراید، نیویورک و ونیز نیز به عنوان مقاصد بعدی، احتمالا از این اعتصاب، متضرر خواهند شد. شنیده‌های برخی رسانه‌های آمریکایی حاکی از آن است که در این مدت، مدیران این جشنواره‌ها ضمن برقراری تماس‌هایی با انجمن، خواستار همکاری معمول و مرسوم آنها با این فستیوال‌ها شده‌اند. درخواست‌هایی که طبق اعلام آن رسانه‌ها، با پاسخ روشنی مواجه نشده است.

نابرابری دستمزد بازیگران آمریکا

بحث نارضایتی بازیگران هالیوود از دستمزدهای خود، موضوع مرتبط با سال میلادی جاری نیست. اختلاف دستمزد بازیگران مرد و زن، سال‌هاست که به محلی برای اعتراض بازیگران تبدیل شده است. بسیاری از بازیگران زن مطرح هالیوود، نصف یا یک‌سوم بازیگران مرد دستمزد می‌گیرند و این موضوع، بارها به رسانه‌ها نیز کشیده شده و تحقیقاتی راجع آن صورت گرفته است.

به‌عنوان مثال سه استاد دانشگاه آمریکایی در رشته اقتصاد، با تجزیه و تحلیل دستمزدهایی که ۲۴۶ بازیگر مرد و زن از بازی در ۱۳۴۳ فیلم هالیوودی بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ گرفته‌اند، به این نتیجه‌ رسیدند که میانگین دستمزد مردان، حدود ۱.۱ میلیون دلار بیش از دستمزد زنان است و این تفاوت در ۳۵ سال گذشته، همچنان ثابت مانده و دستخوش دگرگونی نشده است.

طی سال گذشته، تام کروز برای بازی در تاپ گان: ماوریک، حدود ۹۶ میلیون دلار دستمزد گرفت. ویل اسمیت برای آزادی ۳۵ میلیون دلار، دی‌کاپریو برای قاتلان ماه کامل، ۳۰ میلیون دلار، دواین جانسون برای بلک آدام ۲۲/۵ میلیون دلار، ویل فرل برای سفر جادویی ۲۰ میلیون دلار، کریس همسورث برای قسمت دوم استخراج ۲۰ میلیون دلار، وین دیزل برای ایکس ۲۰ میلیون دلار، تام هاردی برای سومین قسمت ونوم ۲۰ میلیون دلار و واکین فینیکس هم برای قسمت دوم جوکر، ۲۰ میلیون دستمزد گرفتند. اما در برابر این حجم دستمزد بازیگران مرد، گران‌ترین بازیگر زن سال گذشته هالیوود، مارگوت رابی بود که برای باربی، ۱۲/۵ میلیون دلار دستمزد گرفت.

این نظام پرداخت دستمزد، سال‌هاست که از سوی بازیگران زن و حتی مرد هالیوود، مورد انتقاد قرار دارد و به همین دلیل، بسیاری از بازیگران مطرح هالیوود، در اعتصاب اخیر حضور دارند. میزان حضور بازیگران به‌اندازه‌ای زیاد است که برخی بازیگران مطرح هالیوود نظیر دواین جانسون، جورج کلونی، مریل استریپ، اپرا وینفری، هیو جکمن، دواین جانسون، نیکول کیدمن، مت دیمون، لئوناردو دی‌کاپریو، جنیفر لوپز، بن افلک، رایان رینولدز، بلیک لایولی، جولیا رابرتز و آرنولد شوارتزنگر، هر یک با اعطای ۱ میلیون دلار و بیشتر، به برنامه کمک‌رسانی اضطراری به اعتصاب‌کنندگان کمک کرده‌اند. این برنامه درصدد است تا به هنرمندانی که در جریان اعتصاب بازیگران با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند، کمک کند.

این همدلی، آخرین امید استودیوها و اتحادیه تهیه‌کنندگان را نقش بر آب کرد چرا که آنها انتظار داشتند تا بسیاری از بازیگران حاضر در این اعتصاب، به دلیل تنگناهای معیشتی و مالی، قید حضور در این اعتراض‌ها را زده و به پروژه‌ها بپیوندند.

برنامه کمک‌رسانی اضطراری، برای مواجهه با چنین اتفاقی برنامه‌ریزی شده که در مدت کوتاهی، با استقبال بازیگران چهره بسیاری مواجه شده و بنابراین باید منتظر تداوم این اعتراض‌ها تا رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب ماند چرا که تداوم این جریان، علیرغم تاخیر در برنامه‌ریزی پروژه‌ها در امر تولید و اکران، تهدیدی بزرگ برای جشنواره‌ها و فصل جوایز و البته اسکار است که می‌تواند یک رکورد منفی را برای تمامی طرف‌هایی که مقابل بازیگران و نویسندگان ایستاده‌اند، به ارمغان بیاورد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.