شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲

پیشکسوتان هنر از اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی می گویند؛

ثمره پرداختن به آیین و سنن ملی و دینی دوری جوانان از فرهنگ بیگانه است

فتحعلی بیگی-انصافی-بقایی-معینی

سینماپرس: تعدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور متذکر شدند: اگر ما تلاش نکنیم به جای اینکه جوان مان فرهنگ خودمان را بشناسد با فرهنگ بیگانگان آشنا می شود.

عدادی از هنرمندان و کارشناسان فرهنگی کشور به بهانه روز شعر و ادبیات آیینی در خصوص اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی متذکر شدند: سینما و تلویزیون باید برای تمامی آیین و سنن و رسوم ملی و دینی ما دست به تولید آثار جذاب، مخاطب پسند و آگاهی بخش بزنند تا نسل جوان بتواند حداقل از این طریق با بخشی از تاریخ و هویت ملی خود آشنا شود و شاید از قبل این اتفاق کمتر سراغ فرهنگ بیگانه برود. ما نباید فراموش کنیم که امروز عصر رسانه و ارتباطات است و جوانان به راحتی و با یک کلیک ساده به هر اثری دسترسی پیدا می کنند و اگر ما تلاش نکنیم به جای اینکه جوان مان فرهنگ خودمان را بشناسد با فرهنگ بیگانگان آشنا می شود.

به گزارش سینماپرس روز شعر و ادبیات آیینی، روز بزرگداشت محتشم کاشانی، روز گرامی داشت شعرا و نویسندگان حوزه ادبیات آیینی است که با اشعار و متون خود ارادت شان را به خاندان نبوت و طهارت نشان می دهند و یاد و نام و فداکاری آن ها را زنده نگه می دارند. بر ‌اساس مصوبه ۳۲۰۴ نشست ۸۴۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۸ خرداد سال۱۴۰۰، روز اول محرم به عنوان روز ملی ادبیات آیینی و بزرگداشت محتشم کاشانی از سوی رئیس جمهوری و رئیس این شورا به منظور درج در تقویم رسمی کشور ابلاغ شد.

معنا و مفهوم ادبیات آیینی خیلی گسترده‌ تر از مفهوم دین است و آیین‌ های باستانی، ملی، سنتی و … را هم در برمی‌ گیرد. ادبیات دینی زیرمجموعه‌ ادبیات آیینی است اما چون مصطلح شده به معنی ادبیات دینی و به‌عنوان ادبیات اسلامی در فرهنگ ما مرسوم است.

در دنیای امروز مسائلی چون پدیده جهانی‌ شدن، تداخل فرهنگ‌ ها و... تعریف و فهم هویت ملی را دشوارتر از گذشته کرده؛ بسیاری از کشورهای دنیا در پی آن هستند تا با تولیدات سینمایی و تلویزیونی شان ضمن حراست و پاسداری از ارزش های ملی خود فرهنگ و سنن شان را به دنیا ترویج کنند اما در حالی که ما در کشورمان سرشار از آیین و سنت های نیکو و پسندیده هستیم که در آن خانواده نقش کلیدی و اساسی را ایفا می کند همواره نسبت به این مسأله دچار غفلت شده ایم و توجه درستی به این حوزه نداریم.

بی تردید ما باید علاوه بر حفظ هویت ملی و فرهنگی خویش، با بهره‌گیری از ابزار برآمده از فرهنگ جهانی درصدد جهانی کردن فرهنگ مان باشیم اما متأسفانه سال های متمادی است که به رغم هشدارهای دغدغه مندانه کارشناسان و صاحب نظران این اتفاق در کشورمان رخ نداده و بیش از آنکه درصدد رشد و احیاء ترویج فرهنگ ارزشمندمان باشیم شاهد آن هستیم که فرهنگ ملی روز به روز بی اهمیت تر می شود. ترویج سبک زندگی غربی در برخی فیلم ها و سریال ها، بی توجهی مدیران فرهنگی به این مسائل و وادادگی در مقابل فرهنگ غرب زنگ خطری است که می تواند هویت ما را در آینده ای نه چندان دور از بین ببرد.

این روزها از سبک پوشش و آرایش تا چیدمان منزل و نحوه زندگی و کلام افراد و تعامل شان با یکدیگر در فیلم ها و سریال ها بیش از آنکه یادآور ایرانی های اصیل باشد نشانگر شیوه و سبک زندگی منحظ غرب است؛ به راستی آیا مدیران فرهنگی تاکنون از خود سوأل کرده اند که چرا باید فیلم های مهوعی با موضوعاتی نظیر ازدواج سفید و... در سینمای کشور تولید شوند؟ چرا باید جوان ایرانی بیش از آنکه به سنت های نیکویی مانند شب یلدا و عید نوروز پایبند باشد به هالووین و کریسمس اهمیت بدهد؟

روز شعر و ادبیات آیینی بهانه ای شد تا با ۴ هنرمند پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور آقایان: داود فتحعلی بیگی، جواد انصافی، بهروز بقایی و سرکار خانم: گیتی معینی گفتگو کنیم و نظر ایشان را در خصوص چرایی اهمال کاری مدیران فرهنگی در خصوص ترویج فرهنگ، آیین و رسوم کهن ملی و دینی در سینما، تلویزیون، تئاتر و... جویا شویم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

ثمره پرداختن به آیین و سنن ملی و دینی دوری جوانان از فرهنگ بیگانه است

داود فتحعلی بیگی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در آستانه روز شعر و ادبیات آیینی در خصوص اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی گفت: اغلب کشورهای کهن و دارای تمدن مرکز ملی برای هنرهای آیینی شان دارند اما جای مرکز ملی هنرهای آیینی در کشورمان بسیار خالی است و نتیجه این اتفاق آن شده که هیچ نهاد و تشکیلاتی خود را ملزم و مقید برای توجه به ترویج و توسعه هنر آیینی و سنتی نداند! اینکه برخی افراد فکر می کنند جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به تنهایی کفایت می کند برداشت غلطی است. درست است که این جشنواره باید برگزار شود اما ما نیازمند آن هستیم تا از طریق سایر هنرها و رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون و سینما نیز به این حوزه ورود پیدا کرده و نسل جوان را نسبت به آیین و سنت های دینی، ملی و مذهبی آشنا کنیم. سینما و تلویزیون باید برای تمامی آیین و سنن و رسوم ملی و دینی ما دست به تولید آثار جذاب، مخاطب پسند و آگاهی بخش بزنند تا نسل جوان بتواند حداقل از این طریق با بخشی از تاریخ و هویت ملی خود آشنا شود و شاید از قبل این اتفاق کمتر سراغ فرهنگ بیگانه برود.

ثمره پرداختن به آیین و سنن ملی و دینی دوری جوانان از فرهنگ بیگانه است

جواد انصافی پژوهش گر، نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی نیز در این باره تصریح کرد: پرداختن به آیین و سنن ملی و دینی مانع گرایش جوانان و نوجوانان به سمت فرهنگ وارداتی بیگانه می شود؛ این نکته مهمی است که بسیاری از مدیران فرهنگی نسبت به آن ناآگاهند! آیین و سنن آنقدر مهمند که حتی باید در دانشگاه ها هم چند واحد درسی در خصوص آیین ها داشته باشیم. ما کشوری مسلمان هستیم که سرشار از آیین های دینی و ملی ارزشمند هستیم اما بخش عمده ای از مردم این آیین ها را نمی شناسند و دلیل آن عدم پرداختن مسئولان فرهنگی به این آیین ها است. این آیین ها سرشار از ابعاد معنوی هستند؛ مسائلی نظیر انسان دوستی، صله رحم، کمک به هم نوع، احترام به بزرگترها و... در آیین و سنن ملی و دینی ما به کرات یافت می شود.

بهروز بقایی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: باید تمام تلاش خود را به کار ببریم تا نسل جوان کشورمان به جای غرق شدن در فرهنگ بیگانه با آیین و سنن مختص به خودمان آشنا شوند و بهترین راه برای رسیدن به این هدف ارزشمند تولید فیلم و سریال است. مسلم است که پرداختن به آیین و سنن و هرآنچه جزو فرهنگ کهن و ملی ما است بسیار حائز اهمیت و ضروری است. ما نباید فراموش کنیم که امروز عصر رسانه و ارتباطات است و جوانان به راحتی و با یک کلیک ساده به هر اثری دسترسی پیدا می کنند و اگر ما تلاش نکنیم به جای اینکه جوان مان فرهنگ خودمان را بشناسد با فرهنگ بیگانگان آشنا می شود.

ثمره پرداختن به آیین و سنن ملی و دینی دوری جوانان از فرهنگ بیگانه است

گیتی معینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در آستانه روز شعر و ادبیات آیینی در خصوص اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی گفت: پرداختن به آیین و سنن ملی در رسانه ها و کارهای هنری به نوعی مقابله با تهاجم فرهنگی است اصلاً می توان به نوعی این کار را امر به معروف و نهی از منکر دانست چرا که بخشی از نسل جوان این روزها به سمتی رفته که شایسته جامعه ما نیست و اگر آیین و سنت های مان را با زبان شیوای هنر بازگو کنیم شاید بتوانیم بخشی از این نسل را به سمتا اصالت گرایش دهیم. ما بارها گفته ایم و تکرار کرده ایم که مسئولان فرهنگی، سیاست گذاران و کسانی که بودجه در اختیار دارند باید برای ترویج فرهنگ و آیین و سنن ملی تمام توان خود را به کار گیرند اما متأسفانه از آنجا که نرود میخ آهنین در سنگ تاکنون شاهد هیچ اقدام موثر و سازنده ای از سوی مسئولان در این خصوص نبوده ایم!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.