یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی/۱

فتحعلی بیگی: جای مرکز ملی هنرهای آیینی در کشورمان بسیار خالی است

داوود فتحعلی بیگی

سینماپرس: داود فتحعلی بیگی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما گفت: اغلب کشورهای کهن و دارای تمدن مرکز ملی برای هنرهای آیینی شان دارند.

داود فتحعلی بیگی بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در آستانه روز شعر و ادبیات آیینی در خصوص اهمیت توجه به هنر آیینی و سنتی گفت: اغلب کشورهای کهن و دارای تمدن مرکز ملی برای هنرهای آیینی شان دارند اما جای مرکز ملی هنرهای آیینی در کشورمان بسیار خالی است و نتیجه این اتفاق آن شده که هیچ نهاد و تشکیلاتی خود را ملزم و مقید برای توجه به ترویج و توسعه هنر آیینی و سنتی نداند!

کارگردان نمایش های «میرزا عبدالطمع و جنگ جهانی» و «سلطان مبدل» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اغلب جوشش ها در حوزه هنرهای آیینی و سنتی تاکنون فردی بوده است. یعنی هم این جوشش از سمت هنرمندان فردی بوده و هم اگر مدیری بوده که نسبت به این مقوله در تلویزیون و تئاتر توجه داشته علاقه فردی اش بوده و شرح وظایف سازمانی اش او را ملزم برای پرداختن به این مقوله نکرده است.

بازیگر فیلم های سینمایی «کتاب قانون» و «سگ کشی» ادامه داد: آیین و سنن اساساً بخشی از هویت فرهنگی هر قوم و ملتی است و بسیار حائز اهمیت است. خاستگاه آیین و سنن اجتماعی بوده و باید نسل جوان در خصوص این مسائل آگاه شود. بی شک باید سازمان و تشکیلاتی وجود داشته باشد که پیگیر این مقوله باشد و هنرهای آیینی و سنتی را ساماندهی کند.

این هنرمند پیشکسوت و برجسته در همین راستا خاطرنشان کرد: اینکه برخی افراد فکر می کنند جشنواره نمایش های آیینی و سنتی به تنهایی کفایت می کند برداشت غلطی است. درست است که این جشنواره باید برگزار شود اما ما نیازمند آن هستیم تا از طریق سایر هنرها و رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون و سینما نیز به این حوزه ورود پیدا کرده و نسل جوان را نسبت به آیین و سنت های دینی، ملی و مذهبی آشنا کنیم.

وی سپس با بیان اینکه توجه به آیین و سنن می تواند باعث ایجاد محبت، همدلی، همگرایی و وحدت در جامعه شود تأکید کرد: یک دغدغه ملی باید وجود داشته باشد تا همه در هر جایگاه و پست و سمتی که هستند نسبت به این مقوله توجه کنند. این مقوله اهمیت بسیار زیادی دارد چون یک بخش آن برگزاری آیین ها است اما یک بخش دیگرش اثرات آن است که می تواند دستاوردهای شگرفی در جامعه ایجاد کند.

فتحعلی بیگی در همین راستا اظهار داشت: مثلاً فرض کنید در ایام ماه محرم وقتی آیین عزارداری برای سرور و سالار شهیدان جهان برگزار می شود ما شاهد یک هم زیستی و وحدت و محبت بین انسان می شویم. این آیین باشکوه تأثیر عاطفی و معنوی و اعتقادی دارد. یکی از کارکردهای آیین به وجود آوردن وحدت است و این نکته مهمی است که یکایک مدیران و سیاست گذاران حوزه فرهنگ و هنر بالاخص در سینما و تلویزیون باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

این سینماگر ضعف ورود به این حوزه را دارای چند علت دانست و در این باره گفت: یک بخش مربوط به کسانی می شود که در حوزه سینما و تئاتر فعالیت می کنند و اصلاً دغدغه ای برای پرداختن به آیین و سنن ندارند؛ بخش دیگر به سیاست های کلی مسئولان برمی گردد. اگر در سیاست های کلی فرهنگی کشور جایگاه ویژه ای برای این هنرها قائل بشنوند مطمئناً برای آن چاره اندیشی هم می کنند. اما در خیلی جاها متأسفانه از مدیران بالادست تا پایین ترها بی توجهی و کم توجهی می کنند و همین عاملی برای مهجور ماندن آیین و سنن شده است.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: سینما و تلویزیون باید برای تمامی آیین و سنن و رسوم ملی و دینی ما دست به تولید آثار جذاب، مخاطب پسند و آگاهی بخش بزنند تا نسل جوان بتواند حداقل از این طریق با بخشی از تاریخ و هویت ملی خود آشنا شود و شاید از قبل این اتفاق کمتر سراغ فرهنگ بیگانه برود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.