یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

بررسی نفوذ سفارتی در گفتگو با کارشناسان؛

بی تجربگی و انفعال مدیران موجبی بر افزایش نفوذ سفارتی/ نهادهای نظارتی ورود کنند!

پوریامین-قرایی مقدم-لاجوردی-نقدعلی-بخشی-بهمنی-آذین-الماسی-رسولیان-نجفی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور متذکر شدند: مسئولان نهادهای نظارتی باید در خصوص ترک فعل مدیران اقدام کنند.

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی اقدامات مداخله جویانه برخی سفارتخانه های اروپایی در امور فرهنگی کشورمان متذکر شدند: جای گریه دارد که ما می بینیم کشورهای غربی فیلم های بدون مجوز ما را در سفارتخانه های شان نمایش می دهند، امیال و خواسته های خود را به فیلمسازان ما حقنه می کنند اما ما دست روی دست گذاشته ایم و تنها نظاره گر این اتفاقات شوم هستیم؛ این افراد تأکید کردند: مسئولان سازمان بازرسی باید در خصوص ترک فعل مدیران فرهنگی و سینمایی اقدام عاجل کنند چرا که مدیران هیچ اقدام قاطعی در مواجهه با سینماگرانی که مبادرت به تولید فیلم های غیرقانونی می کنند صورت نمی دهند!

به گزارش سینماپرس دخالت سفارتخانه های اروپایی در امور سینمایی کشورمان شکل جدید و فزاینده ای به خود گرفته است؛ یک سفارت از فلان فیلم بدون پروانه نمایش حمایت و آن را به اکران عمومی می گذارد و سفارت دیگر فراخوان جذب فیلمساز می دهد! جشنواره های غربی هم که مدت ها است محلی برای نمایش فیلم های با محوریت اسلام ستیزی و ایران هراسی شده اند و در این میان مدیران سینمایی دست روی دست گذاشته و به جای اقدام عاجل علیه کشورهای غربی و سینماگران ایرانی که با این جشنواره ها و سفارت ها در ارتباط هستند تنها به شعار دادن بسنده می کنند!

در همین راستا با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور سرکار خانم: مریم پوریامین و آقایان: دکتر امان الله قرایی مقدم، عباس لاجوردی، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی، قاسم بخشی، حبیب الله بهمنی، جبار آذین، جهانگیر الماسی، داود رسولیان و حسن نجفی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: مدت مدیدی است که ما شاهد تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی بیگانگان در کشورمان هستیم. این گریه دارد که ما می بینیم کشورهای غربی فیلم های بدون مجوز ما را در سفارتخانه های شان نمایش می دهند، امیال و خواسته های خود را به فیلمسازان ما حقنه می کنند اما ما دست روی دست گذاشته ایم و تنها نظاره گر این اتفاقات شوم هستیم. آن ها از طرق مختلف می خواهند نقشه های شوم خود را در کشور ما پیاده سازی کنند و آسان ترین راه برای پیاده سازی نقشه های شوم شان استفاده از ابزار رسانه ای فرهنگی و هنری است و آنچه در این میان حائز اهمیت است اینکه مدیران فرهنگی و سینمایی نباید در مواجهه با اقدامات مداخله جویانه سفارتخانه های غربی نقش منفعلانه داشته باشند.

عباس لاجوردی کارگردان سینما نیز در خصوص مداخله غربی ها در امور سینمایی کشورمان و انفعال مدیران سینمایی کشور در این خصوص تصریح کرد: سفارت فرانسه از دهه ها قبل به نفع اهداف خود روی فیلمسازان ایرانی در حال سرمایه گذاری است. آن ها می دانند با چه کسی کار کنند و نقشه راه اساسی برای خود ترسیم کرده اند اما متأسفانه ما دست روی دست گذاشته ایم و تنها ناظر این اتفاقات شوم هستیم! مدیران فرهنگی و سینمایی ما به خودی ها اهمیت نمی دهند اما غربی ها می آیند و کار می کنند چرا که آن ها برای کشور خودشان دغدغه دارند و به نفع خودشان کار می کنند. فرانسه و سایر کشورها روی فیلمسازان ما کار می کنند و مدیران فرهنگی ما فقط نشسته اند و تماشا می کنند.

جبار آذین منتقد و مدرس سینما گفت: دخالت کشورهای غربی در امور فرهنگی و هنری کشورمان مسأله بزرگی است اما چون مسئولان فرهنگ و هنرمان کوچک هستند رخدادهای بزرگ را نمی بینند و همواره موضعی انفعالی دارند. انفعالی که از آن صحبت می شود و نوعی بی تفاوتی در قبال رویدادها و حتی گاه ابراز نظرهای کسانی که به هر شکل و صورت نه تنها جایگاه فرهنگی در کشور ندارند که حتی در عرصه سیاسی هم در برابر سیاست های جمهوری اسلامی مواضع خصمانه گرفته اند! انفعال مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر کشور به ویژه در عرصه پرتلاطم و آشفته سینما حاصل نداشتن دانش و تخصص مدیران فرهنگی و سینمایی، دور شدن از ارزش ها و آرمان های کشور و همچنین تمایل و گرایش همیشگی به سلیقه مداری و حفظ منافع شخصی و گروهی است وگرنه چگونه می توان در برابر انواع نفوذها و هجمه های سیاسی و فرهنگی و تبلیغاتی بیگانگانی که بارها امتحان خود را پس داده و به کرات حتی امنیت جمهوری اسلامی را هدف قرار داده اند سکوت پیشه کرد؟

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پی اقدامات مداخله جویانه برخی سفارتخانه های اروپایی در امور فرهنگی کشورمان گفت: دخالت سفارتخانه ها در امور فرهنگی و هنری ایران اسلامی مصداق بارز حمله به کیان کشور است و مسئولان ذیربط باید هرچه سریع تر به این ماجرا ورود کرده و آن ها را ملزم کنند که به اقدامات مداخله جویانه شان پایان دهند. این سفارتخانه ها با فرهنگ ایرانی-اسلامی عناد می ورزند و از آثاری که فرهنگ ما را مورد هجمه قرار می دهد حمایت می کنند. بی شک کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز باید به این قضیه ورود پیدا کند و به دخالت آن ها پایان دهد.

قاسم بخشی مستندساز و کارشناس سینما و رسانه تصریح کرد: بی تجربگی یا وادادگی مدیران فرهنگی باعث انفعال آن ها در مواجه با اقدامات مداخله جویانه سفارتخانه های غربی شده است! شاید این اتفاق به دلیل آن باشد که برخی مسئولان فرهنگی درست انتخاب نمی شوند! ما همان گونه که در نظام اسلامی مان مقابل جنگ سخت دشمنان قرص و محکم ایستاده ایم و از مواضع اصولی مان دفاع کردیم باید در این حوزه هم با آن ها مقابله کنیم. دوستان انقلابی که مدیریت بخش فرهنگ را بر عهده دارند چرا در وادی هایی که می توانند عمل کنند و حرف نظام و انقلاب را بزنند مماشات می کنند؟

حبیب الله بهمنی تهیه کننده و کارگردان سینما متذکر شد: فیلمسازان جوان باید هوشمندانه با دعوت های سفارتخانه برخورد کنند! آن ها باید بدانند که هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد و اگر غربی ها به آن ها وعده می دهند و چراغ سبز نشان می دهند قطعاً در برابرش می خواهند چیزی را از آن ها بگیرند. دستگاه های نظارتی مثل کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی کل کشور و... باید از حقوق ملت ایران محافظت کنند. این ها مسئولیت مشخص دارند. اگر دستگاهی در حوزه فرهنگ و هنر وظیفه خود را درست انجام نمی دهد این ها باید وسط بیایند و از مسئولان آن دستگاه ها مطالبه کنند.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در پی اقدامات مداخله جویانه برخی سفارتخانه های اروپایی در امور فرهنگی کشورمان گفت: دست روی دست گذاشتن و شعار دادن هیچ فایده ای ندارد! ما در حال حاضر نیازمند تبیین یک استراتژی قدرتمند هستیم تا هیچ سفارتی جرأت مداخله در حوزه فرهنگی و هنری کشور ما را نداشته باشد. این وظیفه یکایک دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و هنری است که با اقتدار جلوی عملکرد نادرست سفارتخانه های غربی ایستادگی کنند؛ از سوی دیگر سیاستمداران کشور باید مسئولیت های خود را به خاطر آورند و با دیپلماسی مانع از دخالت غربی ها در حوزه فرهنگ و هنر کشور شوند! کار یک سیاستمدار چیست؟ اینکه مدام مسافرت های خارجی برود؟ خیر، قطعا! این گونه نیست!

مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه باید با دعوت از سفرای ایتالیا و فرانسه از آن ها بابت اقدامات مداخله جویانه شان در حوزه فرهنگی کشورمان توضیح بخواهد و ضمناً ما باید نیز اقدامات متقابل را در کشورهای غربی علیه فرهنگ آن ها داشته باشیم. بی شک در این زمانه که مداخله گری برخی کشورهای غربی در حوزه فرهنگی و هنری کشورمان بسیار بالا گرفته نیاز است تا رایزنان فرهنگی و سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای غربی اقداماتی صورت داده و دست به نوعی مقابله به مثل بزنند. بی شک مقابله به مثل ما می تواند پاسخ کوبنده ای به دخالت کشورهای غربی در امور فرهنگی کشور عزیزمان ایران باشد.

داود رسولیان طراح جلوه های ویژه سینما تصریح کرد: مسئولان سازمان بازرسی باید در خصوص ترک فعل مدیران فرهنگی و سینمایی اقدام عاجل کنند چرا که مدیران هیچ اقدام قاطعی در مواجهه با سینماگرانی که مبادرت به تولید فیلم های غیرقانونی می کنند صورت نمی دهند. بی تردید این وظیفه مدیران فرهنگی و سینمایی است که وقتی یک فیلمی به دین، هویت ملی، اخلاقیات و ارزش ها هجوم می آورد علیه سازندگان آن موضع قاطعانه بگیرند و درسی به آن ها بدهند تا دیگر کسی جرأت نکند فیلم زیرزمینی بسازد یا علیه کشور در جشنواره های جهانی سیاه نمایی کند.

حسن نجفی کارگردان سینما در پی اقدامات مداخله جویانه برخی سفارتخانه های اروپایی در امور فرهنگی کشورمان گفت: مدیران سینمایی از حدود ۳ دهه قبل ترانسفر فیلمسازان به جشنواره های غربی شدند و علم این را نداشتند که این اتفاق تبعات منفی زیادی را برای کشور در پی دارد و می تواند برای سینما و به طور کل حوزه فرهنگی و هنری کشورمان خطرآفرین باشد. حدود ۳ دهه قبل یعنی در دهه ۷۰ یک باره در جشنواره های جهانی به روی بچه های فیلمساز ایرانی باز شد و مدیران بی حساب و کتاب بچه ها را به جشنواره ها بردند؛ کار به جایی رسید که مثلاً در فرانسه شهردار فلان شهر در سینمای ایران دخالت می کرد و به خصوص به فیلم کوتاه بها می دادند. آن ها در آن دوران روی افرادی سرمایه گذاری کردند و حالا در حال برداشت محصول شان هستند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.