شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

نفوذ سفارتی در سایه بی توجهی نهادهای دولتی/۳

آذین: چون برخی مسئولان فرهنگ و هنری کوچک هستند رخدادهای بزرگ را نمی بینند و همواره موضعی انفعالی دارند

جبار آذین

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما گفت: دخالت کشورهای غربی در امور فرهنگی و هنری کشورمان مسأله بزرگی است اما چون مسئولان فرهنگ و هنرمان کوچک هستند رخدادهای بزرگ را نمی بینند و همواره موضعی انفعالی دارند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ؛ انفعالی که از آن صحبت می شود و نوعی بی تفاوتی در قبال رویدادها و حتی گاه ابراز نظرهای کسانی که به هر شکل و صورت نه تنها جایگاه فرهنگی در کشور ندارند که حتی در عرصه سیاسی هم در برابر سیاست های جمهوری اسلامی مواضع خصمانه گرفته اند! انفعال مسئولان و متولیان فرهنگ و هنر کشور به ویژه در عرصه پرتلاطم و آشفته سینما حاصل نداشتن دانش و تخصص مدیران فرهنگی و سینمایی، دور شدن از ارزش ها و آرمان های کشور و همچنین تمایل و گرایش همیشگی به سلیقه مداری و حفظ منافع شخصی و گروهی است وگرنه چگونه می توان در برابر انواع نفوذها و هجمه های سیاسی و فرهنگی و تبلیغاتی بیگانگانی که بارها امتحان خود را پس داده و به کرات حتی امنیت جمهوری اسلامی را هدف قرار داده اند سکوت پیشه کرد؟

آذین با بیان اینکه دخالت در امور فرهنگی و هنری ایران اسلامی باید شدیداً محکوم شود تصریح کرد: این نخستین بار نیست که برخی از دیپلمات ها و سفیران سیاسی فرهنگی غربی کوشیده اند در حوزه فرهنگی و هنری نفوذ یافته و آن را مدیریت کنند.

این منتقد سینما متذکر شد: رابطه فرهنگی و انسانی و جهانی میان ملت ها و دولت ها یک اصل تلقی می شود اما این مهم زمانی می تواند محقق شود که نوعی توازن و تعادل میان منافع دولت ها و ملت ها وجود داشته باشد. اگر قرار است که در حوزه های فرهنگ و هنر تبادلات فرهنگی در زمینه های مختلف تاریخی و اجتماعی میان ایران و بعضی کشورها صورت بگیرد لازمه آن داشتن نوعی قرارداد و ارتباط فرهنگی سازنده است نه به این معنا که دیگران عمدتاً از مسیرهای مختلف بخواهند در امور داخلی ایران دخالت بکنند.

وی تأکید کرد: قابل تأمل آنکه برخی از این کشورها که در جمهوری اسلامی دارای کاردار و سفیر هستند و به نوعی مهمان کشور ما محسوب می شوند کسانی هستند که در تولید آثار فرهنگی و هنری و سینمایی ایران ستیز نقش حمایتی دارند. چگونه است این ها از یک سو از فیلم های ایران ستیز هالیوودی و صهیونیستی دفاع می کنند و از طرفی دیگر در برخی مجامع داخلی حضور یافته و از اپوزوسیون حمایت می کنند و آن وقت عنوان می کنند که خواهان گفتمان فرهنگی اند؟

آذین سپس با بیان اینکه گفتمان فرهنگی قاعده و قانون خود را دارد اظهار داشت: مهمترین اتفاق احترام به استقلال و آزادی و امنیت ملی کشورها است وگرنه ایران اسلامی همیشه در ایجاد پیوندهای انسانی میان تمامی ملت ها با لحاظ قوانین الهی و انسانی پیشگام بوده است لذا ضمن پایداری بر باورهای جهانی و انسانی خود از برگزاری آیین ها و مراسم فرهنگی و سینمایی از سوی دولت ها و ملت ها استقبال می کند و می کوشد در این عرصه هم حضور فعال داشته باشد.

وی در پایان این گفتگو افزود: در هر حال دعوت سفارتخانه های مهمان در کشور ما چنانچه به راستی در حوزه فرهنگ و احترام به چارچوب و موازین فرهنگی، اجتماعی و قانونی باشد محترم است و حضور در آن ها می تواند ثمربخش باشد به شرط آنکه به راستی برای فرهنگ و ارزش ها و آرمان های یکدیگر احترام قائل شوند اما اگر چنین نباشد تمامی دستگاه های فرهنگی و هنری و امنیتی و نظارتی باید سریعاً وارد میدان شده و جلوی اقدامات شوم و مداخله جویانه آن ها قد علم کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.