چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

نفوذ سفارتی در سایه بی توجهی نهادهای دولتی/۱

قرایی مقدم: مدیران نباید در مواجهه با اقدامات مداخله جویانه سفارتخانه ها نقش منفعلانه داشته باشند

دکتر امان الله قرایی مقدم

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم گفت: مدت مدیدی است که ما شاهد تهاجم فرهنگی و نفوذ فرهنگی بیگانگان در کشورمان هستیم.

ای جامعه شناس و استاد دانشگاه در پی اقدامات مداخله جویانه برخی سفارتخانه های اروپایی در امور فرهنگی کشورمان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این گریه دارد که ما می بینیم کشورهای غربی فیلم های بدون مجوز ما را در سفارتخانه های شان نمایش می دهند، امیال و خواسته های خود را به فیلمسازان ما حقنه می کنند اما ما دست روی دست گذاشته ایم و تنها نظاره گر این اتفاقات شوم هستیم. آن ها از طرق مختلف می خواهند نقشه های شوم خود را در کشور ما پیاده سازی کنند و آسان ترین راه برای پیاده سازی نقشه های شوم شان استفاده از ابزار رسانه ای فرهنگی و هنری است و آنچه در این میان حائز اهمیت است اینکه مدیران فرهنگی و سینمایی نباید در مواجهه با اقدامات مداخله جویانه سفارتخانه های غربی نقش منفعلانه داشته باشند.

وی ادامه داد: مدیر فرهنگی ملزم و موظف است که جوان ایرانی را دلبسته خاک ایران کند اما در سایه غفلت مدیران فرهنگی و سینمایی این سفارتخانه های غربی هستند که جوان ایرانی را به سوی خود جذب می کنند و به اصطلاح به او در باغ سبز را نشان می دهند! جوان ایرانی نیز از آنجا که مغزش خالی است و هیچ مدیر فرهنگی به فکر نبوده تا مغز او را از وطن دوستی و عشق به وطن پر کند جذب آن ها می شود و این غربی ها هستند که جوانان ما را بر اساس امیال و خواسته های شوم خود تعلیم می دهند.

قرایی مقدم متذکر شد: ما نباید بگذاریم غربی ها هویت را از جوان ایرانی بگیرند؛ ما نباید اجازه دهیم فرهنگ غنی و ارزشمند کشورمان را نادیده بگیرند و فرهنگ منحط خود را به جوانان مان قالب کنند!

این کارشناس فرهنگی سپس با انتقاد شدید از تولیدات سینمای کشور اظهار داشت: چرا در مورد مفاخر و بزرگان کشورمان فیلم تولید نمی شود؟ تا کی باید شاهد یک سری فیلم های لوده و یا سیاه در سینمای ایران باشیم؟ ما در کشورمان شعرای بسیاری داریم که متأسفانه تاکنون هیچ اثر قابل تأمل و شاخصی در مورد زندگی آن ها تولید نشده است؛ ما علمای بسیار بزرگی داریم که زندگی شان می تواند دستمایه تولید ده ها فیلم شود؛ ما فرهیختگان و بزرگان زیادی را داریم که می توانیم زندگی آن ها را در قاب سینما به تصویر بکشیم اما چه کرده ایم کلاً آن ها را نادیده گرفته ایم!

وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: مقوله فرهنگ اصل و حیات هر جامعه ای است. از دیدگاه فرهنگ شناسان و جامعه شناسانی که روی فرهنگ کار کردند اساس هر جامعه ای فرهنگ ملی و میهنی هر جامعه است. بنده حدود ۳ دهه قبل نوشتم و گفتم بیگانگی با فرهنگ ملی از کودکستان شروع می شود. فرهنگ شناسنامه ما است و ما باید از هنر های مختلف از موسیقی و سینما و تئاتر گرفته تا... به مفاخر فرهنگی و هنری و تاریخ پرشکوه کشورمان بپردازیم تا دشمن نتواند جوان ما را فریب دهد.

قرایی مقدم تصریح کرد: اگر امروز نسل جوان حاضر است برود در کشوری مانند ترکیه زندگی کند به دلیل آن است که مدیران فرهنگی ما کار فرهنگی درستی انجام نداده اند و به این جوان آگاهی نداده اند که در آنجا چه خبر است! جوان ما تشنه فرهنگ غربی شده چرا که مدیر فرهنگی ما فرهنگ ملی را به او ارائه نکرده است.

وی در پایان این گفتگو افزود: این در صورتی است که در کشوری مانند آمریکا بچه های خود را به گونه ای بار می آورند که آمریکا را بزرگترین کشور جهان، فرهنگ خود را غنی ترین، پول خود را با ارزش ترین پول دنیا می دانند اما ما اینجا دست روی دست گذاشته ایم و بدتر از همه اینکه شاهد تولید برخی آثار به اصطلاح فرهنگی هستیم که جز خود تحقیری چیز دیگری در چنته شان ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.