دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴

انتظارات سینماگران از دور جدید عملکرد سازمان سینمایی/۳

تأکید بر به کارگیری مدیران کاربلد و دغدغه مند، عدالت محوری و دوری از ارائه آمار کذب/ الوند: مشورت با اهالی سینما باید جزو اولویت های رئیس سازمان سینمایی باشد

سیروس الوند

سینماپرس: سیروس الوند کارگردان سینما همزمان با آغاز به کار دولت دوازدهم در رابطه با انتظارات خود از سازمان سینمایی گفت: سینمای کشور امروزه از مشکلات بسیاری رنج می برد اما بنده معتقدم مهمترین مسأله تعادل بخشیدن به اکران آثار سینمایی، به کارگیری مدیران کاربلد و دغدغه مند و توجه به سینمای مستقل است که سازمان سینمایی باید توجه ویژه ای به این مسائل داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سال ها است به دلایل مختلف نحوه اکران فیلم ها در سینمای کشور ما بسیار غیرعادلانه و به دور از انصاف است؛ متأسفانه شرایط در سینمای ما به گونه ای است که خیلی از فیلم ها به حق طبیعی و واقعی خود دست پیدا نمی کنند. کمبود سالن های نمایش و حضور باندهای مافیایی که سیستم اکران را به طور کل در دست خود گرفته اند از جمله دلایل این اتفاق است که رئیس سازمان سینمایی باید با اهتمام جدی به این مسأله ورود کند.

وی ادامه داد: تقسیم بندی و بی عدالتی اشکال دارد؛ همزمان اکران شدن چندین فیلم سینمایی اشکال دارد؛ اینکه به برخی فیلم ها تنها یکی دو سانس در طول روز تعلق می گیرد اما برخی از فیلم ها در یک مجموعه سینمایی نزدیک به ۳۰ سانس نمایش دارند اشکال دارد؛ اینکه پخش کننده ها اختیار و اداره برخی از سالن های مهم سینمایی را در دست دارند اشکال دارد. این ها جزو نکاتی است که اگر فرد دغدغه مندی در رأس اداره امور سینمایی کشور حضور داشته باشد باید آستین همت را بالا بزند و بساط این بی عدالتی ها را برای همیشه به هم بریزد و سیستمی درست و معقول و عادلانه را جایگزین کند.

الوند سپس با تأکید بر اینکه همه ما می دانیم که چه اشخاصی این اتفاقات شوم را در سینمای کشور رقم می زنند اظهار داشت: نکته قابل توجه آنجا است که این افراد اصرار دارند که فیلم های شان با اقبال عمومی مردم مواجه می شود و به همین دلیل سانس های بیشتری در اختیار دارد در صورتی که این گونه نیست و در برخی از سالن های سینمایی مخاطب عملاً اختیار انتخاب فیلم دیگری را ندارد چرا که تمامی سانس های یک پردیس به برخی فیلم های خاص تعلق می گیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «دست های آلوده» خاطرنشان کرد: متأسفانه مدت ها است ما شاهد آن هستیم که فیلم های مستقل که با بودجه های شخصی ساخته می شوند در اکران به بن بست می خورند و حتی به حقوق ابتدایی و اولیه شان هم دست پیدا نمی کنند. این وضعیت شرایط زندگی بسیاری از سینماگران که وابستگی ندارند را مختل کرده و آن ها را با وضعیت بسیار بدی مواجه ساخته است.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: از سوی دیگر برخی از مدیران در پی آن بودند تا با ارائه آمار کذب وضعیت سینمای کشور را بسیار مطلوب نشان دهند در صورتی که وضعیت سینمای ما اصلاً خوب نیست؛ به عنوان مثال طی ۲ سال اخیر تنها ۵-۶ فیلم فروش بالایی داشته اند و اغلب فیلم هایی که طی این مدت اکران شده اند با ضرر و زیان های مالی شدید روبرو شده اند و حتی نتوانسته اند خرج تولید خودشان را در بیاورند.

الوند تأکید کرد: خوشبختانه آقای حیدریان جزو مدیرانی هستند که از سال های دور مسئولیت های مختلفی را بر عهده داشته اند و همواره نشان داده اند که بر چم و خم امور به خوبی آشنا هستند و همه ما نحوه کار کردن ایشان را می دانیم؛ خوشبختانه ایشان مانند برخی دیگر از مدیران در پی ارائه بیلان های کذب نیستند و این خود جای بسی امیدواری برای اهالی سینمای کشور است. اما با این همه بنده می خواهم موکداً به ایشان تأکید کنم که مشورت با یکایک اهالی سینما در تمامی صنوف و رشته ها باید جزو اولویت های رئیس سازمان سینمایی باشد و امیدوارم که ایشان هم این مسأله را فراموش نکنند.

کارگردان فیلم سینمایی «مزاحم» سپس یادآور شد: ما طی تمامی سال هایی که در سینما فعالیت می کنیم همواره شاهد حضور افرادی بودیم که نمی خواستند از پست ها و میزهای شان دور شوند اما امید است که شخص رئیس سازمان سینمایی با این گونه افراد مقابله کند و مدیرانی دلسوز، دغدغه مند و کاربلد را در تمامی پست های زیرمجموعه سازمان سینمایی به کار گیرد تا ما بتوانیم خود را از رخوت نجات دهیم و به بالندگی برسیم.

وی در خاتمه این گفتگو با اشاره به ممیزی های فراوان که مانعی جدی برای تولید و اکران برخی از آثار سینمایی شده اند گفت: امیدوارم فضا در دولت جدید کمی تلطیف شود و با تغییر افرادی که در شوراهای پروانه ساخت و نمایش حضور دارند ما بتوانیم فضای سینمای را کمی بهبود ببخشیم و به دیدگاه دوستانه تری به فیلم های سینمایی نگاه کنیم.

اخبار مرتبط

نظرات

  • مرتضی خاکپور ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۱۴:۱۹
    0 0
    ... امروز دیدم دو نفر می خواهند بلیط بخرند بروند سینما ؟! پول از کجا آوردند که ۱۰ هزار تومان پول بلیط بدهند ؛ خدا می داند ؟! بنظرم بلیط سینما را کم گران کرده اید . که هنوز هستند کسانی که می توانند بلیط بخرند و به سینما بروند . بنظرم حق هنرمندان عزیز است که پول بلیط سینما یک ملیون تومان بشود . سینما گران است هر کس که نباید برود فیلم ببیند ؟! یادش بخیر هر وقت می رفتم خیابان قدم زدن یک سینما هم می رفتم ؟! الآن غلط می کنم بروم سینما ؟! ۱۰ هزار تومان ؛ پول ۲ عدد چلو کباب را بدهم پول بلیط ؟! سینما حق هندمندان و پولداران است ؟! گران کنید ؟! باز هم پول بلیط سینما را گران کنید ؟! شاید دولت محترم دستور داد سینما حرام است که ما هم راحت شویم ؟! اصلاً تا حالا سینما حرام نشده است من تعجبم ؟! آهای آقای مسئول : این سینمای اشرافی و گران را حرام کنید ؟! و تعطیل کنید ؟! تا غصه نخوریم ؟! و تا دوستداران عزیز پولدار فیلم ساز صادرات کنند ؟! حقشان است که پولدار و میلیاردر شوند ؟! چون سینما هنری گران قیمت است ؟! ...
  • مرتضی خاکپور ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۱۷:۵۲
    0 0
    ... سینمای ایران پراید است . رانت و نحصار است . اگر راست می گویند آزاد کنند : ببینند این هنرمندان عزیز و این فیلم های آبکیشان ؛ چقدر بلیط می فروشد ؟! تا فیلم های خارجی بیاید : فیلم ایرانی باید پراید نشین بشود ؟! آن موقع فیلم ایرانی میشود بلیط ۵۰۰ تومان ؟! میگی نه ؟! بگو خودرو و فیلم آزاد شود ؟! آی بگریه می افتی ؟! آی بگریه می افتی ؟! میشی فیلم کمیک ؟! میشی کمدی فی البداهه ؟! ...
  • مرتضی خاکپور ۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۲۱:۲۱
    0 0
    ... بچه که بودیم می رفتیم سینما . قیمت بلیط سینما ۵ ریال بود . یک قرص نان بربری ۱۰ ریال بود . یعنی قیمت بلیط سینما نصف قیمت یک قرص نان بود ؟! و امروز یک قرص نان بربری ۷۰۰ تومان است . بلیط سینما ۱۰۰۰۰ تومان و ۱۴ برابر یک قرص نان است ؟! و این از انحصار و ممنوعیت واردات فیلم است ؟! فیلم آنموقع : تارزان و کینگ کنگ بود ؟! که چه زیبا بودند ؟! و فیلم امروز : حیف فیلم ؟! ...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.