دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۸

کارگردان «رفقای خوب» عنوان کرد؛

لزوم احیای بخش خصوصی، قطع کردن دست مافیا و توجه به معیشت اهالی سینما/ قاری زاده: طی سال های اخیر بخش اعظمی از اهالی سینما تنها سیاهی لشگربودند

انتظارات سینماگران از دور جدید عملکرد رئیس سازمان سینمایی/۵

مجید قاری زاده

سینماپرس: مجید قاری زاده کارگردان سینما گفت: احیای بخش خصوصی، قطع کردن دست مافیا و توجه به معیشت اهالی سینما مهمترین خواسته ما از سازمان سینمایی است و امیدواریم در دوره جدید سازمان سینمایی افرادی روی کار بیایند که دغدغه رفع مشکلات عدیده سینما و سینماگران را داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «پسران آجری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمانی که بخش خصوصی در سینمای کشور فعال بود ما بسیار راحت تر فیلم های مان را تولید می کردیم اما متأسفانه امروزه تنها نامی از بخش خصوصی در سینمای ما باقی مانده و این بخش به طور کل از بین رفته است. با از بین رفتن بخش خصوصی هیچ انگیزه ای در میان سینماگران نمانده و اغلب افرادی که سرمایه های بالایی ندارند و نمی توانند دستمزدهای آنچنانی عوامل فیلم ها به خصوص بازیگران را تأمین کنند به طور کل از گردونه سینما خارج شده اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر یکی از مهمترین معضلاتی که ما با آن در سینمای کشور روبرو هستیم حضور باندهای مافیایی در سینما و به خصوص در حوزه توزیع و پخش محصولات سینمایی است؛ متأسفانه هیچ قانون درستی در این زمینه وجود ندارد و همین عدم وجود قانون باعث شده تا یک شخص که هم تهیه کننده است و هم دفتر پخش دارد و هم تعداد زیادی از سالن های سینمایی را در اختیار دارد به عنوان قدرت اصلی در حوزه اکران فیلم شناخته شود و تنها به اعوان و انصار خود و فیلم های خود بهترین زمان اکران را اختصاص دهد.

قاری زاده با تأکید بر اینکه اگر زیرساخت ها به همین شکل بماند ما شاهد اضمحلال سینمای کشور در آینده ای نه چندان دور خواهیم بود اظهار داشت: ما در حال حاضر شاهد ضربه خوردن فیلم های بسیار زیادی هستیم که به دلیل آنکه دست در دست مافیاها ندارند به بدترین حالت ممکن اکران می شوند و یا پشت در اکران می مانند؛ در ۲-۳ سال گذشته ما به شدت شاهد فیلمسوزی در سینمای کشور بودیم. ظرفیت های سینما تنها در دست عده ای خاص است و تا زمانی که وضعیت سینما قانون مند نشود آش همان است و کاسه همان!

کارگردان فیلم سینمایی «دخترم سحر» خاطرنشان کرد: نگاه های قبیله و عشیره ای و مافیاگری و باندبازی درد اصلی امروز سینمای کشور است که باید درمان شود؛ رئیسی که برای سازمان سینمایی انتخاب میشود اگر دغدغه پیشرفت سینما را داشته باشد خیلی ساده می تواند با تدوین یک قانون همه این مافیاها را سر جای خود بنشاند و دست آن ها را از سر سینمای مظلوم مان کوتاه کند. این مشخص است که وقتی یک نفر هم تهیه کننده و پخش کننده باشد و هم سالن دار در ابتدا به فیلم خود اولویت می دهد و سپس به فیلم های افرادی که در گعده دوستانش هستند!

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: امیدوارم رئیس جدید سازمان سینمایی فقط در مراسم ترحیم یادی از ما نکند؛ طی سال های اخیر بخش اعظمی از اهالی سینما تنها به عنوان سیاهی لشگر شناخته می شدند و ما حتی فرصتی برای یک دیدار کوتاه و یا گفتگو با مسئولان فرهنگی و سینمایی نداشتیم؛ مسئولان سازمان سینمایی تنها با هیأت مدیره خانه سینما در تعامل بودند. این رویه اشتباه باید به طور کلی از بین برود و درهای اتاق های مسئولان سینمایی و فرهنگی باید به روی یکایک اعضای صنوف مختلف سینمایی باز باشد تا آن ها بتوانند با ایجاد ارتباط و تعامل با مدیران سینمایی دردهای خود را بیان کرده و مشکلات شان را حل کنند.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: مدیران نباید تنها به فکر بیلان کاری شان باشند؛ به منافع خود بیندیشند و اصلاً توجهی به سینما و سینماگران نداشته باشند! ما خواستار توجه ویژه و جدی رئیس جدید سازمان سینمایی نسبت به همه معضلات و مشکلاتی که دامان اهالی سینمای کشور را گرفته است هستیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.