جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۸

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد

انتقاد «مهشید افشارزاده» از اعطای بی ضابطه مجوز کارگردانی/ خانه سینما نتوانسته وظایف صنفی خود را انجام دهد

انتظارات سینماگران از خانه سینما/ ۷

مهشید افشارزاده در نشست خبری فیلم سینمایی پنج ستاره

سینماپرس: مهشید افشارزاده اظهار داشت: زمانی که من می خواستم فیلمی بسازم و کارگردانی را تجربه کنم حدود ۱۰ سال برای گرفتن مجوز کارگردانی پشت صف ماندم اما امروز به راحتی مجوز ساخت فیلم برای فیلمسازان اول برداشته شد و تهیه کننده است که می تواند با رجوع به وزارت ارشاد برای شخصی مجوز کارگردانی بگیرد.

مهشید افشارزاده کارگردان و بازیگر سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: به نظر من خانه سینما به هیچ وجه نتوانسته وظایف صنفی خود را به خوبی انجام دهد و در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است. یکی از وظایف خانه سینما تأمین امنیت شغلی اعضا است که متأسفانه این امنیت شغلی برای سینماگران که بر اساس اساسنامه خانه سینما از وظایف این نهاد صنفی است به هیچ وجه وجود ندارد.

افشارزاده خاطرنشان کرد: امنیت شغلی تنها برای تهیه کننده های دولتی تأمین شده و متأسفانه با رانت و رابطه افراد بی تخصص بسیاری وارد سینما شده اند و خانه سینما در برابر جلوگیری از این اتفاقات عاجز است و در کل خانه سینما نمی تواند کاری انجام دهد و یکی از دلایل اصلی این مسأله مشکلات اقتصادی است. هزینه فیلمسازی بسیار بالا رفته و رانت های دولتی نیز تنها در اختیار برخی افراد قرار می گیرد، وقتی مسائل اقتصادی حرف اول را می زنند کاری از دست خانه سینما برنمی آید. به نظر من امروز تهیه کننده های دولتی مسیر را برای سینماگران مشخص می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «پنج ستاره» در ادامه افزود: زمانی که من می خواستم فیلمی بسازم و کارگردانی را تجربه کنم حدود ۱۰ سال برای گرفتن مجوز کارگردانی پشت صف ماندم اما امروز به راحتی مجوز ساخت فیلم برای فیلمسازان اول برداشته شد و تهیه کننده است که می تواند با رجوع به وزارت ارشاد برای شخصی که هیچ تجربه ای در سینما ندارد مجوز کارگردانی بگیرد. خانه سینما نیز در برابر این اتفاق نمی تواند کاری انجام دهد و به همین دلیل افراد بی تجربه و بی ربط به سینما به راحتی وارد این حوزه می شوند.

وی اظهار داشت: سال گذشته از بیمه تکمیلی کمک گرفتم اما امسال از طریق دیگری که هیچ ربطی به خانه سینما ندارد برای بیمه اقدام کردم. بیمه خانه سینما را به این دلیل کنار گذاشتم که برای استفاده از بیمه تکمیلی سال گذشته دودنگی های بسیاری داشتم و باید مراحل زیادی را طی می کردم به همین دلیل از داشتن این بیمه صرفه نظر کردم و از طرفی برخورد افراد مسئول در بیمه خانه سینما بسیار بد بود.

افشارزاده در ادامه این بحث اظهار داشت: البته بیمه تکمیلی برای خانه سینما و هنرمندانی که عضو خانه سینما هستند بسیار مهم است چرا که بیمه بسیاری از مشکلات افراد را حل می کند و از طرفی همه هنرمندان شرایط این را ندارند که با هزینه شخصی خود را بیمه کنند. بیمه تکمیلی خانه سینما برای بسیاری از هنرمندان که مدت ها است با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند مسأله ای حیاتی است که باید مدیران خانه سینما به آن توجه کنند. شرایط جدید خانه سینما برای بیمه هنرمندان وضعیت را بدتر می کند و باعث می شود که تنها حدود ۱۵ درصد از افراد بتوانند از بیمه خانه سینما که حق همه اعضا است استفاده کنند.

این کارگردان در پایان تصریح کرد: قرار گرفتن خانه سینما زیر نظر وزارت کار اتفاق درستی نیست و نوعی سطحی نگری در این عملکرد وجود دارد چرا که وزارت کار هیچ ارتباطی با سینما ندارد و هنرمندان نیز نمی توانند در محدودیت های یک وزارتخانه بی ربط به مسائل فرهنگی و هنری قرار بگیرند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.