سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۹

سینماگران از مشکلات سینمای کودک می گویند؛

از بی انگیزگی مدیران و ناکارآمدی شورای راهبردی سینمای کودک تا عدم شناخت کودکان امروز، فقدان فیلمنامه و نبود حمایت های لازم

سیفی-نیک بین-قوی تن-براری-بزدوده-عبدالعلی زاده-آقاکریمی-فاطمی-خردمندان-جباری

سینماپرس: همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان برخی از چهره های فعال سینمای کودک از وضعیت این گونه مهم سینمایی انتقاد کردند؛ این سینماگران از بی تدبیری مدیران و عدم اختصاص بودجه و تسهیلات کافی، ناکارآمدی شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان و وعده ها و شعارهای بدون عمل متولیان سینما به عنوان مشکلات این عرصه نام بردند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، سینما مبتنی بر عناصر گوناگونی است که با طرح مفاهیم مختلف در زمینه هایی همچون: سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و غیره شکل می گیرد؛ در این مسیر اما کودکان نیز همچون بزرگسالان سهمی دارند و سال ها است که در سینمای جهان فیلم سازی برای کودکان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

متأسفانه در ایران این امر به شکل جدی تاکنون محقق نشده و هرچند که بسیاری از دست اندرکاران و مسئولین سیاست گذار در امور سینمایی کشور سال ها است دغدغه آن را دارند که سینمای کودک در ایران به جایگاه ویژه ای دست پیدا کند و بتواند نه تنها در کشور که با کودکان جهان ارتباط برقرار نموده و سهمی در سینمای جهانی داشته باشد اما این امر به دلایل مختلف که اغلب به فقر سینمای ایران از لحاظ فنی و تکنیکی، ساختار و داستان پردازی باز می گردد محقق نشده است.

سینمای کودک و نوجوان از جمله موضوعات زیرشاخه جریان اصلی سینماست که اگر به درستی به آن پرداخته شود می تواند تاثیرات مثبت زیادی را برای نسل های آینده در زمینه های گوناگون فراهم آورد. سینمای کودک نیاز مبرم برای هر جامعه ای است و نباید سهل انگارانه از کنار آن عبور کرد. هر چند که سال های سال است سینمای کودک در ایران مورد بی مهری قرار گرفته و از سوی مسئولان و تهیه کننده ها حمایتی از این سینمای رو به زوال نمی شود.

بلاتکلیفی دامنه دار و گسترده سینمای کودک که بعد از تأسیس شورای سیاستگذاری و راهبردی سینمای کودک شکل بدتری به خود گرفته است با واکنش منفی تعدادی از سینماگران فعال حوزه سینمای کودک مواجه شده و اغلب اهالی سینما بر این باورند که عملکرد این شورا تصنعی است.

بسیاری بر این امر اعتقاد دارند در حالی که بسیاری از کشورهای جهان تمرکز و توجه بسیار ویژه ای در زمینه تولید فیلم های داستانی و انیمیشن برای کودکان و نوجوانان شان دارند، کشور ما که طی سال های پس از پیروزی انقلاب توجه ویژه ای به این گونه مهم سینمایی داشت در سال های اخیر با نوعی رکود و بحران در این ژانر سینمایی مواجه شده است و این مسئله باعث شده تا مخاطبان اصلی این حوزه سینمایی بدل به مشتریان پر و پا قرص انیمیشن ها و فیلم های کودکانه هالیوودی بشوند؛ این اتفاق مهم زنگ خطری برای مسئولان فرهنگی و هنری کشور ما است چرا که اگر کودکان و نوجوانان ما که آینده ساز این سرزمین هستند بخواهند همچنان در غرقاب تولیدات هالیوودی دست و پا بزنند روز به روز از فرهنگ بومی خود دور شده و حلقه ارتباطی شان را با فرهنگ ملی و میهنی از دست می دهند و طی چند دهه دیگر اصلا هویتی از فرهنگ ایرانی در کشور وجود نخواهد داشت.

سینماپرس در همین رابطه با ۱۰ تن از چهره های شناخته شده سینمای کودک و نوجوان آقایان: حجت الله سیفی، محمد نیک بین، علی قوی تن، اسماعیل براری، عادل بزدوده، علی عبدالعلی زاده، حسن آقاکریمی، جلال فاطمی، سیدمحمدرضا خردمندان و مقصود جباری گفتگو انجام داده که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است:

سیفی: مسئولان سینمایی از ضرورت توجه به سینمای کودک و نوجوان غافلند/ هیچ ثمره ای از شورای راهبردی سینمای کودک ندیدیم

حجت الله سیفی کارگردان سینما با انتقاد شدید از متولیان سینمای کودک به ویژه مسئولان شورای راهبردی سینمای کودک گفت: متأسفانه مسئولان و مدیران فرهنگی و سینمایی اصلاً به این مطلب فکر نمی کنند که ما باید نسل آینده ای داشته باشیم و بر اساس فرهنگ و ارزش های ملی مان به شخصیت های تاریخی و بزرگ کشورمان فیلم هایی برای کودکان و نوجوانان تولید کنیم و آن ها را با هویت و فرهنگ ملی و ایرانی تربیت نماییم. گویا مسئولان و مدیران سینمایی هیچ فرزند و نوه ای ندارند و به همین دلیل است که به طور کلی به کودکان بی توجهند و هیچ قدم مثبتی برای آن ها در سینما برنمی دارند؛ شاید هم اگر فرزند و نوه ای دارند آن ها هم همانند سایر کودکان و نوجوانان به ناچار فیلم ها و کارتون های خارجی را تماشا می کنند و بر اساس فرهنگ غربی رشد و نمو می کنند.

قوی تن: سینمای کودک دچار سردرگمی شده است/ شورای راهبردی سینمای کودک هیچ عایدی مثبتی در پی نداشت

علی قوی تن دیگر کارگردان سینما با انتقاد از بلاتکلیفی سینمای کودک اظهار داشت:  سینمای کودک دچار سردرگمی شده و هیچ سیاست درستی برای رونق آن در نظر گرفته نشده است و مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور به طور کل سینمای کودک و نوجوان را از یاد برده اند و به همین علت است که هیچ برنامه گذاری برای احیای مجدد این سینما صورت نمی گیرد. متأسفانه حدود ۲ دهه قبل سینمای کودک به ناگهان توسط مسئولان وقت معاونت سینمایی به حال خود رها شد و تنها یاد و نامی از دوران طلایی سینمای کودک باقی ماند که تا به امروز هم علیرغم وعده های متعدد نتوانسته ایم سینمای کودک و نوجوان را به دوران اوج آن روزگار بازگردانیم.

نیک بین: فقدان فیلمنامه مناسب، شکست در گیشه و عدم حمایت مدیران باعث رکود سینمای کودک شده است

محمد نیک بین تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت:  فقدان فیلمنامه مناسب، شکست در گیشه و عدم حمایت مدیران باعث رکود سینمای کودک شده است و اگر مسئولان سینمای کودک دغدغه ای برای رونق مجدد این گونه مهم سینمایی دارند بایستی نسبت به این موضوعات توجه نشان داده و معضلات آن را رفع کنند. طیف گسترده ای از جامعه را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند و بدیهی است که این طیف نیاز به سینمایی مختص به خود دارند و مسئولان سینمای ایران باید مانند دست اندرکاران سینمای جهان خوراک مناسبی را برای این نسل فراهم کنند اما متأسفانه سال ها است که به دلیل مشکلات پایه ای متعدد این سینما روز به روز کوچک تر از قبل شده است.

بزدوده: عدم شناخت نیازهای کودکان امروز و نبود سرمایه گذاری مناسب باعث افول و نزول این گونه مهم سینمایی شده است

عادل بزدوده کارگردان نمایش های عروسکی و عروسک گردان سینما در آستانه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: عدم شناخت نیازهای کودکان امروز و سرمایه گذاری مناسب باعث افول و نزول جدی این گونه مهم سینمایی شده است و مسئولان ذیربط باید هرچه سریعتر تدبیری برای بهبود شرایط سینمای کودک و نوجوان اندیشه کنند. متأسفانه یکی از بزرگترین مشکلاتی که سینمای کودک همیشه از آن در رنج بوده عدم سرمایه گذاری مناسب برای تولید این نوع آثار است. سرمایه گذارانی که حاضر باشند روی سینمای کودک و نوجوان سرمایه گذاری کنند بسیار محدود و استثناء هستند و همین باعث می شود تا بسیاری از فیلمنامه ها و طرح های مناسب تولید یک اثر سینمایی روی هم انباشته شده و هرگز به مرحله ساخت نرسند.

براری: چرخه سینمای کودک و نوجوان از کار ایستاده است/ جشنواره فیلم کودک بیشتر شبیه مراسم ختم است تا یک فستیوال برای کودکان!

اسماعیل براری تهیه کننده و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با انتقاد شدید از عملکرد مسئولان و متولیان این گونه مهم سینمایی نوشت: جشنواره فیلم کودک و نوجوان در رشد و شکوفایی سینمای کودک تاثیر چندانی نداشته است. سؤال اینجاست که اصلا چرا چنین انتظاری از جشنواره وجود دارد؟ کشور ما امروز انگار سرزمین جشنواره هاست  ولی آیا با این همه جشنواره، ملت شادی هستیم؟ جالب اینجاست وقتی فلان بانک و بهمان پاساژ هم می خواهدقرعه کشی کند اسمش را می گذارد جشنواره؛ حتی در مدرسه دختر کوچک من هم وقتی می خواهند جشنی بگیرند، اسم آن‌را می گذارند جشنواره. گویا ما از لغت جشنواره زیاد استفاده می کنیم ولی منظورمان چیز دیگری است که احتمالاً جمع شدن و سخنرانی و شیرینی و پذیرایی  به همراه چند قطعه موسیقی است.

آقاکریمی: نیاز به تشکیل کمیته ای فراجناحی و غیرسیاسی برای توجه به سینمای درمانده کودک داریم

حسن آقاکریمی تهیه کننده و کارگردان سینما هم با انتقاد شدید از وضعیت آشفته سینمای کودک گفت: نیاز به تشکیل کمیته ای فراجناحی و غیرسیاسی برای توجه به سینمای درمانده کودک داریم که هیچ وابستگی به افراد و احزاب سیاسی نداشته باشد و تنها دغدغه اعضای آن توجه به سینمای کودک و تلاش برای رشد و اعتلای این گونه مهم سینمایی باشد. سینمای کودک امروزه نیاز به حمایت جدی از سوی دستگاه ها دارد؛ سال ها است که این سینما به حال خود رها شده و ما شاهد هیچ برنامه ریزی صحیح و خاصی در رابطه با آن نیستیم. ما نیازمند آن هستیم که گروهی متولی سینمای کودک شود و بتواند حمایت ها را به درستی هدایت کند و موجبات رشد این گونه مهم سینمایی را فراهم آورد.

عبدالعلی زاده: فیلم های سی امین جشنواره فیلم کودک همگی نشان از ضعف فیلمسازان و فیلمنامه نویسان دارد

علی عبدالعلی زاده کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: فیلم های سی امین جشنواره فیلم کودک همگی نشان از ضعف فیلمسازان و فیلمنامه نویسان دارد و تا این ضعف ها جبران نشود سینمای کودک به هیچ عنوان نمی تواند مانند دوران طلایی خود به ثمر برسد. متأسفانه زمانی که ما فیلم های متقاضی حضور در این دوره از جشنواره را بازبینی می کردیم به این نتیجه رسیدیم که متأسفانه هیچ یک از فیلمسازان ما شناخت درست و درک صحیحی از جلوه های ویژه ندارند و به همین دلیل علیرغم تمامی تلاش هایی که کرده اند هیچ یک از فیلم ها آنطور که شایسته اش بوده از کار درنیامده و قطعاً کودکان هم از آن ها استقبال نخواهند کرد.

فاطمی: رکود اقتصادی دامان سینمای کودک را هم گرفته است/ در زمانی که اغلب فیلمسازان بیکارند، جشنواره کودک نباید با بریز و بپاش برگزار شود

جلال فاطمی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: رکود اقتصادی شدید در کشور دامان سینمای کودک را هم گرفته است و به این گونه مهم سینمایی بیش از سایر گونه ها آسیب وارد کرده چرا که این سینما هیچ متولی جدی ندارد و بی حامی در گوشه ای افتاده است. ما باید به این نکته دقت نظر داشته باشیم که سوخت و سرمنشأ اصلی سینمای کودک دولت و بودجه های دولتی است و وقتی مشکلات شدید بودجه ای در کشور وجود دارد و هیچ پول درست و مناسبی برای سینما در نظر گرفته نمی شود این سینمای کودک است که اولین قربانی کمبود بودجه می شود.

خردمندان: بی ارادگی و بی انگیزگی مدیران و مسئولان سینما باعث افت و نزول جدی سینمای کودک شده است

محمدرضا خردمندان کارگردان فیلم تحسین شده «بیست و یک روز بعد» نیز خاطرنشان کرد: بی ارادگی و بی انگیزگی مدیران و مسئولان سینمای کشور باعث افت و نزول جدی سینمای کودک شده است و متأسفانه ما شاهد هیچ گونه نگاه فرهنگی و سرمایه گذاری و سیاست گذاری های بلندمدت نه تنها برای سینمای کودک که برای کل حوزه فرهنگ و هنر کشور نیستیم. این در حالی است که اغلب کشورهای پیشرفته جهان سرمایه گذاری های درازمدتی را روی سینمای کودک انجام می دهند و تمام تلاش خود را به کار می بندند تا با سرمایه گذاری روی این گونه فیلم ها به اهداف درازمدت خود در تمامی زمینه های نظامی، اقتصادی و... دست پیدا کنند. متأسفانه بودجه کل سینما در کشور ما بیشتر شبیه به یک شوخی است و در این میانه سهم سینمای کودک هم رسماً هیچ است.

جباری: دست اندرکاران سینمای کودک نه تنها شامل هیچ حمایتی نمی شوند بلکه مرتباً جلوی پایشان سنگ اندازی می شود

مقصود جباری تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: دست اندرکاران سینمای کودک نه تنها شامل هیچ حمایتی نمی شوند بلکه مرتباً جلوی پایشان سنگ اندازی صورت می گیرد و این مسأله ای بسیار دردآور و تأسف بار است. مجموعه عوامل متعددی وجود دارد که سینمای کودک سال ها است رو به اضمحلال رفته و دیگر مانند سال های قبل نام و نشانی از آن وجود ندارد. مسئولان سینمایی رسماً برای کودکان و نوجوانان هیچ جایی در نظر نگرفته اند و اصلاً به این مخاطب مهم هیچ اهمیتی نمی دهند؛ این در حالی است که خوشبختانه مسئولان سازمان صدا و سیما با تدبیر و درایت جدی نیاز کودکان و نوجوانان را شناسایی کرده و برای این طیف گسترده شبکه «پویا» را راه اندازی کرده اند و با برنامه های سرگرم کننده و متنوع سعی دارند تا نیازهای آن ها را تأمین کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.