دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۹

سینمای کودک؛ مشکلات و راهکارها/۴

بزدوده: عدم شناخت نیازهای کودکان امروز و نبود سرمایه گذاری مناسب باعث افول و نزول این گونه مهم سینمایی شده است

عادل بزدوده

سینماپرس: عادل بزدوده کارگردان نمایش های عروسکی و عروسک گردان سینما در آستانه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: عدم شناخت نیازهای کودکان امروز و سرمایه گذاری مناسب باعث افول و نزول جدی این گونه مهم سینمایی شده است و مسئولان ذیربط باید هرچه سریعتر تدبیری برای بهبود شرایط سینمای کودک و نوجوان اندیشه کنند.

عروسک گردان فیلم سینمایی «شهر موش ها۲» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه یکی از بزرگترین مشکلاتی که سینمای کودک همیشه از آن در رنج بوده عدم سرمایه گذاری مناسب برای تولید این نوع آثار است. سرمایه گذارانی که حاضر باشند روی سینمای کودک و نوجوان سرمایه گذاری کنند بسیار محدود و استثناء هستند و همین باعث می شود تا بسیاری از فیلمنامه ها و طرح های مناسب تولید یک اثر سینمایی روی هم انباشته شده و هرگز به مرحله ساخت نرسند.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سال ها قبل و در دوران طلایی سینمای کودک طلایه دار این گونه مهم سینمایی در سطح دنیا بود متأسفانه سال های درازی است که هیچ کار جدی و مثمرثمری برای سینمای کودک انجام نداده و تنها بودجه خود را صرف تولید تعداد اندکی فیلم های سینمایی جشنواره پسند کرده است و از فیلمسازی برای کودکان دوری گزیده است.

بزدوده خاطرنشان کرد: بنده معتقدم هویت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سینمای کودک عجین شده و اگر مسئولان این نهاد به سینمای کودک همچنان بی توجهی داشته باشند این نهاد رسماً بدل به مکانی بی هویت خواهد شد. مسئولان و دغدغه مندان و فعالان سینمای کودکان و نوجوانان باید دست در دست هم دهند و مشکلات و موانعی که بر سر راه سینمای کودک وجود دارد را شناسایی کرده و درصدد رفع و رجوع این مشکلات برآیند.

بازیگردان عروسکی فیلم سینمایی «الو الو من جوجوام» سپس با تأکید بر اینکه عنوان سینمای کودک و فیلم کودک باعث می شود تا سرمایه گذاران هراس جدی در دل های شان ایجاد شود اظهار داشت: در دوران طلایی سینمای کودک سرمایه گذاران با طیب خاطر روی آثار این گونه مهم سینمایی سرمایه گذاری می کردند چرا که می دانستند بازدهی مطلوبی نصیب شان خواهد شد اما در حال حاضر شرایط آنقدر اسفبار شده که مثلاً زمانی که ما برای یک کار عروسکی عنوان می کنیم که باید ۲۰۰ عروسک تولید کنیم و کارگاهی برای تولید عروسک ها و... راه بیندازیم همه می ترسند و پای شان را عقب می کشند.

این هنرمند در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: از سوی دیگر متأسفانه اغلب فعالان سینمای کودک و نوجوان بدون شناخت کافی از خواسته ها و نیازهای کودکان نسل امروز مبادرت به ساخت فیلم می کنند و تردیدی نیست که به دلیل همین عدم شناخت فیلم های شان در گیشه با شکست های سنگینی روبرو می شود و کودکان و نوجوانان از آثار آن ها استقبال به عمل نمی آورند.

وی افزود: برای تولید یک اثر مناسب سینمایی برای کودکان و نوجوانان بایستی از یک جامعه شناس کودک، یک آداب شناس کودک و... دعوت کرد تا فیلمنامه ها را مطالعه کرده و نظرات شان را روی فیلمنامه ها و طرح ها اعمال کنند. ما باید بدانیم که در کلان شهرها و روستاها تفاوت های فاحشی میان کودکان و خواسته ها و نیازهای شان وجود دارد و باید بر اساس این نیازها برای کودکان فیلم بسازیم. ما باید در سینمای کودک به تعریف متعادلی از نیازهای همه کودکان کشور برسیم و تمامی این ها نیازمند صرف کردن بودجه و زمان کافی است.

بزدوده در خاتمه این گفتگو متذکر شد: تأکید می کنم که بی توجهی به سینمای مهم کودک و نوجوان در آینده می تواند خسارت های زیادی را برای کل کشور به بار بیاورد و از این رو مسئولان ذیربط باید با شناسایی مقصران اضمحلال و افول سینمای کودک کاری کنند تا این سینما دوباره احیاء شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.