سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

سینمای کودک؛ مشکلات و راهکارها/۸

فاطمی: رکود اقتصادی دامان سینمای کودک را هم گرفته است/ در زمانی که اغلب فیلمسازان بیکارند، جشنواره کودک نباید با بریز و بپاش برگزار شود

 جلال فاطمی بازیگر درنشست نقد و بررسی فیلم «خسته نباشید»

سینماپرس: جلال فاطمی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: رکود اقتصادی شدید در کشور دامان سینمای کودک را هم گرفته است و به این گونه مهم سینمایی بیش از سایر گونه ها آسیب وارد کرده چرا که این سینما هیچ متولی جدی ندارد و بی حامی در گوشه ای افتاده است.

کارگردان فیلم سینمایی «نخودی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما باید به این نکته دقت نظر داشته باشیم که سوخت و سرمنشأ اصلی سینمای کودک دولت و بودجه های دولتی است و وقتی مشکلات شدید بودجه ای در کشور وجود دارد و هیچ پول درست و مناسبی برای سینما در نظر گرفته نمی شود این سینمای کودک است که اولین قربانی کمبود بودجه می شود.

وی ادامه داد: سینمای کودک امروزه فقط به واسطه و اسم جشنواره اش نفس می کشد و متأسفانه ما شاهد تولید و اکران مناسبی برای این گونه سینمایی نیستیم؛ این جشنواره هم اغلب با فیلم های خارجی و یا چند فیلم قدیمی از سینمای ایران برگزار می شود و مسئولان سعی می کنند با آمارسازی و... تنور جشنواره را داغ نگه دارند در صورتی که متأسفانه مشکل سینمای کودک آنقدر شدید و گسترده است که با انجام این کارها نمی توان روی مشکلات آن سرپوش گذاشت.

فاطمی سپس با تأکید بر اینکه جشنواره فیلم کودک نباید چنین پرطمطراق برگزار شود تصریح کرد: من متعجبم در زمانه ای که بنیاد سینمایی فارابی از مشکل کمبود بودجه رنج می برد و فیلمسازان متعددی مدت ها است نتوانسته اند فیلم های شان را بسازند و در بیکاری به سر می برند چرا این جشنواره با بریز و بپاش های فراوان و این همه سر و صدا برگزار می شود و مدیران سینمایی با دعوت مهمانان خارجی هزینه های گزافی را برای برگزاری این جشنواره مصرف می کنند؛  در زمانه ای که اغلب فیلمسازان در بیکاری به سر می برند برگزاری پرطمطراق جشنواره کودک با بریز و بپاش های فراوان صلاح نیست و ما باید این جشنواره را در تهران و بسیار ساده برگزار کنیم و بودجه های گزاف و هنگفت برگزاری آن را در اختیار فیلمسازان بگذاریم.

کارگردان فیلم سینمایی «بچگیتو فراموش نکن» خاطرنشان کرد: متأسفانه نه تنها هیچ تدبیر درستی از سوی مسئولان دولتی برای احیای سینمای کودک صورت نمی گیرد که متأسفانه بخش خصوصی هم تمایلی برای ورود به سینمای کودک ندارد و همین باعث می شود یا فیلمی مناسب برای کودکان ساخته نشود و یا اگر فیلمی هم ساخته می شود به دلیل بودجه های کم با بازیگران سطح پایین و امکانات ضعیف تولید گردد.

این فیلمساز تأکید کرد: ما باید بر اساس الگوهایی مانند اسپیلبرگ که فیلم های شاخصی برای کودکان و نوجوانان ساخته و نمونه آثار درخشان سینمای کودک در دنیا فیلم های مان را بسازیم؛ ما باید به این باور برسیم که اگر فیلم های کودک در سطح دنیا مطرح هستند و مردم از آن ها استقبال فراوان می کنند به آن دلیل است که این آثار همگی با حضور بازیگران خوب، فیلمنامه های قوی و اسپشیال افکت های درخشان و عالی تولید می شوند و بودجه های مناسبی برای ساخت آن ها صرف می شود.

وی در همین راستا افزود: مدیران سینمایی اگر واقعاً دغدغه رشد و احیای سینمای کودک را دارند به جای جلسه تشکیل دادن ها و ارائه تئوری برای احیای این گونه مهم سینمایی و... پول و بودجه کافی در اختیار فیلمسازان سینمای کودک قرار دهند؛ به واقع سینمای کودک نیاز به تئوریسین ندارد تا در جلسات متعدد و بی محتوا تئوری ارائه کنند؛ ما باید بدانیم که گرچه تولید آثار عروسکی و موزیکال برای کودکان خوب است ما باید کمی نگاه مان را امروزی تر و جهانی تر کنیم و برای کودکان فیلم های تخیلی همراه با جلوه های ویژه درخشان بسازیم.

این فارغ‌التحصیل رشته فیلم و پویانمایی از دانشگاه کل ارتس یا مؤسسه هنرهای کالیفرنیا در خاتمه این گفتگو متذکر شد: ما باید الگوی موفقیت جهانیان را شناسایی کنیم و بر اساس آنچه آن ها تاکنون انجام داده اند جلو برویم. اغلب فیلم های سینمای کودک در کشور ما در چارچوب های تربیتی ساخته می شوند که به هیچ عنوان برای کودکان جذابیت ندارند؛ ما باید با شناسایی نیازهای کودک امروزی بر اساس ذائقه و سلیقه او فیلم بسازیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.