سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴

بیکاری گسترده اهالی سینما؛ دلایل و راهکارها/ ۲۰

ترکمانی: باندهای انحصارطلب باعث بیکاری اغلب سینماگران شده اند/ مدیریت سینما به صورت پنهانی و نامحسوس از این باندها حمایت می کند

نادره ترکمانی

سینماپرس: نادره ترکمانی کارگردان سینما در رابطه با دلیل بیکاری گسترده اهالی سینما گفت: باندهای مافیایی باعث بیکاری اغلب سینماگران شده اند و این مساله تنها مربوط به قشر خاصی از اهالی سینما نمی شود و ما در تمامی صنوف و رشته ها شاهد بیکاری سینماگران و بی عدالتی هستیم.

مدرس سابق انجمن سینمای جوانان ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متاسفانه برای ساخت پروژه های سینمایی همواره یک عده افراد محدود در اولویت هستند و مدت ها است که بسیاری از بازیگران، فیلمنامه نویسان، کارگردانان و... نتوانسته اند در سینما حضور داشته باشند و شرایط برای کار آن ها مهیا نبوده است.

وی ادامه داد: عده ای افراد خاص در سینمای کشور وجود دارند که مرتبا از برخی آشنایان و نزدیکان شان که جزو باندهای شان هستند حمایت می کنند و هنرمندانی که مایل نیستند عضو هیچ باند و دسته و جناحی باشند دچار بیکاری شده و اصلا نمی توانند در سینما که حرفه و شغل اصلی شان است حضور داشته باشند.

ترکمانی سپس با بیان اینکه همه سینماگران از وجود این باندهای مافیایی مطلع هستند اظهار داشت: متاسفانه گویا برای ما عادت شده که از حضور برخی افراد و باندهای انحصارطلب که روی سینمای کشور چمبره زده اند مطلع هستیم اما اقدامی قاطع علیه آن ها انجام نمی دهیم و این بسیار بد است؛ بنده معتقدم سینماگران بایستی با اتحاد و همدلی یکبار برای همیشه تکلیف این افراد معدود که همه ارکان سینما را در دست گرفته اند و مدیران سینمایی هم از آن ها حمایت می کند را مشخص کنند تا حق به حقدار برسد!

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» تصریح کرد: سوالی که برای بسیاری از اهالی سینمای کشور به وجود آمده این است که چرا و چگونه عده ای افراد همزمان ده ها پست و مقام دولتی و شبه دولتی در سینمای ایران دارند و به نوعی سردسته مافیای سینمای کشور شده اند و برای بقیه سینماگران تعیین تکلیف می کنند؟؛ چطور می شود چند نفر همزمان در شوراهای تصویب فیلمنامه و بازبینی و... حضور دارند و از طرف دیگر اداره برخی سینماها و دفاتر پخش را در دست گرفته اند و همزمان در نهادهای زیر مجموعه بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مدیر بخش های جزء در حال فعالیت هستند؟

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: متاسفانه مدیریت سینما به صورت پنهانی و نامحسوس از این باندها حمایت می کند و دستش در دستان این قبیل افراد است! گویا شرایط به گونه ای است که آقایان مدیر سینمایی نیز می ترسند که اگر از این افراد خاص در سینما حمایت نکنند در کارشان به مشکل بر بخورند و شاید به همین دلیل است که بعضا برای ساخت فیلم های سردسته های این باندها مبالغ گزافی را از بودجه بیت المال که متعلق به تمامی سینماگران است خرج می کنند!

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» در خاتمه این گفتگو ابراز داشت: امیدوارم هرچه سریعتر با اتحاد و همدلی اهالی سینمای کشور بتوانیم شاهد ریشه کن شدن حضور این باندهای مافیایی که هیچ گونه عرقی به سینما ندارند و تنها در راستای منافع شخصی خود قدم بر می دارند و از قبل حضور در سینما به ثروت های هنگفتی رسیده اند باشیم و روزی فرا برسد که همه سینماگران بتوانند در شرایط عادلانه و یکسان در سینما فعالیت کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.