پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱

در آستانه ۱۷ مرداد و روز خبرنگار/۴

یک کارگردان و روزنامه نگار: توسعه صحیح تعاملات میان خبرنگاران و سینماگران از الزامات عصر ارتباطات است

ناصر پویش*

سینماپرس:ناصر پویش کار گردان سینما در آستانه روز خبرنگار گفت: رسانه های سینمایی بازوی کمکی سینماگران در فرایند تولید هستند پس توسعه تعاملات صحیح میان این دو قشر از الزامات عصر ارتباطات است.

وی در  گفتگویی با سینماپرس، در مورد نقش رسانه ها در ارتقای سینمای ایران اذعان کرد: سینما مثل هر هنر دیگر و شاید کمی بیشتر نیاز به دیده شدن دارد و آنچه این دیده شدن را ممکن می کند رسانه و حضور خبرنگاران است. انعکاس خبر ساخت هر فیلم از مرحله پیش تولید تا زمان اکران و تحلیل ، نقد و گفتگو جهت بهتر دیده شدن آن تلاشی است که رسانه با آن به جذب مخاطب کمک می کند.

کارگردان «شبیه شیدایی» یادآور شد: واضح است ابزار تبلیغاتی مرسوم جهت بهتر دیده شدن هر فیلم بیشتر وضعیت ویترینی و یک طرفه دارد اما تعامل با رسانه و خبرنگاران وضعیتی دو طرفه داشته و فضا را برای ارتباطی دو سویه میان دست اندرکاران فیلم و مخاطبان فراهم می کند لذا با چنین نگاهی بی شک رسانه و خبرنگار نقش تعیین کننده ای در معرفی و  موفقیت هر اثر هنری و در اینجا سینما دارد.

این روزنامه نگار در ادامه در مورد انتظار سینماگران از خبرنگاران توضیح داد: خبرنگاری وظیفه مشخص و تعریف شده ای دارد که بی شک تنها در ارتباط با انتظار سینماگران محدود نمی شود!خبرنگاری فعالیت خلاقانه ای است که پل ارتباطی سینما با مخاطب محسوب می شود.

پویش تصریح کرد: به نظر من مهمترین چالشی که سینمای امروز با آن دست به گریبان است و رسانه ها می توانند در این راه به ارتقای سینما کمک کنند وجود سینمای نازل و به اصطلاح فیلم های «شانه تخم مرغی» است که نه تنها باعث افت سلیقه عموم نسبت به سینما شده بلکه سطح شاخص های یک فیلم خوب را نیز در منظر مخاطبان کاهش داده است . با این شرایط خبرنگاران و رسانه ها می توانند با سمت دهی درست در شکل گیری سینمای واقعی نقش اساسی ایفا کنند.

وی گفت: وجود دلالی و نگاه کاسب کارانه به سینما در دهه های اخیر نیز یکی از بزرگترین آفت های مرموز امروز سینمای ماست که خبرنگاران و رسانه ها می توانند در جدال با این آفت به سینمای ایران کمک کنند.

ناصر پویش در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که در این رابطه می توان به آن اشاره کرد رابطه سینماگر – خبرنگار، یا فیلم – رسانه است که گاه  به خاطر شیطنت سینماگر یا خبرنگار، در مجموع آسیب زننده است؛ برای مثال بارها دیده ایم که برخی از فیلمسازان به خصوص فیلمسازان شاخص ، وقتی می بینند در گیشه و یا جذب مخاطب موفق نیستند با ایجاد حواشی در برخی رسانه ها فضا را به سمت دیگری می کشانند و این ضعف متوجه رسانه های ماست که چنین فضایی را گهگاه ایجاد می کنند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.