به گزارش سینماپرس، محمد قنبری، یکی از مدیران پردیسهای سینمایی در برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش در پاسخ به این سوال که خیلیها فکر میکنند سینما رفتن صرفه اقتصادی ندارد، آیا برای شما به عنوان مدیر سالن، سینماداری صرفه اقتصادی دارد؟ گفت: بحث تعداد سالنهای سینما، تنوع برنامهها و تنوع جغرافیای سالنهای سینما میتواند در درآمدزایی سینماداری موثر باشد. سینماهایی که جزو سینماهای قدیمی محسوب میشوند و تک سالناند، مخاطب آنها را نمیپذیرد و هیچ تمایلی برای دیدن فیلم در این سالنها ندارد.
قنبری ادامه داد: در مقابل، با گسترش پردیسهای سینمایی در نقاط مختلف تهران و سایر کلانشهرهای ایران که اغلب دارای بیش از هشت یا ده سالن هستند و با تنوع ژانری، تعداد بالای فیلمها و همچنین اجرای تئاترهای کودک و کمدی همراهاند، اولویت انتخاب مخاطبان بهسوی این پردیسها سوق پیدا کرده است. افزون بر این، اغلب این پردیسها در مراکز خرید و مجتمعهای تجاری (مالها) واقع شدهاند، که امکاناتی مانند پارکینگ، فروشگاههای متعدد، شهربازی و فودکورت نیز در اختیار مراجعهکنندگان قرار میدهند.
وی در پاسخ به این سوال که خیلیها فکر میکنند بلیطفروشی تنها منبع درآمد سالن سینماست. پس در پردیسهای سینمایی بوفه، تبلیغات و... موثر است؟ توضیح داد: بله، همه متغیرها اعم از فروش محصولات خوراکی در بوفه سینما، اجاره سالنهای سینما برای همایشها، مراسمهای افتتاحیه و اختتامیه، برگزاری جشنوارههای هنری، برپایی آموزشگاههای هنری و حتی تبلیغات تجاری پیش از شروع فیلمها موثر است. این متغیرها به درآمد سالنهای سینما کمک میکند. از آنجایی که اکثر سینماهای جدیدالتاسیس بالای سه، چهار و پنج سالن است، درباره درآمدزایی آنها فکر شده است.
قنبری با بیان این مطلب که هرچه مراحل چرخه تولید یک فیلم سینمایی از ابتدا بهدرستی و اصولی طی شود، در بلندمدت شاهد پویایی و شکوفایی اقتصاد سینما خواهیم بود، گفت: هر زمان که دولتها ضعیف عمل کردند و اجازه ساخت هر اثری را دادند، سینما دچار افت فروش و مخاطب شده است. در حال حاضر، بلیط سینما طبق اعلام وزارت ارشاد طبقهبندی شده است. قیمت بلیط پردیسهای سینمایی و سینماهای مدرن که کیفیت صداوتصویر فوقالعاده دارند، با ارزش افزوده حدود ۱۱۰ هزار تومان است، اما بلیط برای سینماهای درجه یک ۸۰ هزار تومان و درجه دو حدود ۵۰ هزار تومان است، که ارزش افزودهای هم به آنها اضافه میشود.
ارسال نظر