سالهاست که سینمای ایران از قهرمانان خود فاصله گرفته و به مسیر متفاوتی روی آورده که نتیجهاش، چیزی جز دلزدگی مخاطب نبوده است. در چنین شرایطی «جمشید هاشمپور» یکی از چهرههای نمادین سینمای قهرمانمحور دهه ۶۰، در گفتوگو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به نقش مدیریت فرهنگی در حذف قهرمان از پیکره تولیدات سینمایی کشور اظهار داشت: این مسئله به ذوق، سلیقه و خواست مسئولان وزارت ارشاد بستگی دارد. اگر کاری مرتبط با ما باشد، با کمال میل در خدمت خواهیم بود و وظیفهمان را انجام میدهیم؛ اما زمانی که ارتباطی به ما ندارد، دیگر امکانپذیر نیست.
این هنرپیشه توانمند و سوپراستار دهه ۶۰ و ۷۰ سینمای ایران در مورد ضرورت تنوع ژانر در سینما تصریح کرد: به نظر من باید همه نوع اثر تولید شود؛ برای کودکان، درباره جنگ، موضوعات اجتماعی، آثار سیاسی، رزمی و نظامی. تنوع باید وجود داشته باشد، چرا که سلیقهها متفاوت است و هر فرد باید بتواند آنچه را دوست دارد، تماشا کند.
بازیگر نقش ماندگار «زینال بندری» در فیلم «تاراج» و «سروان تکاور جمشید پوریا» در فیلم «عقاب ها» با بیان این مطلب که در زمینه کیفیت تولیدات سینمایی در سالهای اخیر، اعتقاد دارم که نخستین جایگاه را فیلمنامه دارد، سپس تهیهکننده، کارگردان، و بعد از آن تیم تولید؛ یادآور شد: تازه در ادامه، کمکم بازیگران وارد فرآیند میشوند. منظورم این است که بازیگر بهتنهایی نمیتواند یک فیلم را شکل دهد؛ مجموعهای از عوامل متعدد و با سطح کیفی بالا باید در کنار هم باشند تا اثری ساخته شود که مخاطب از آن لذت ببرد.
«جمشید هاشم پور» در پایان این گفت و گو و در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک بازیگر از وضعیت فیلمنامه سال های اخیر سینمای کشور چقدر رضایت دارید؛ بیان داشت: در مورد رضایت از وضعیت فیلمنامهها در سینمای کنونی نیز باید بگویم، من نباید اظهار رضایت کنم؛ این وزارت ارشاد است که باید راضی باشد. اگر آنها رضایت دارند، حتماً مشکلی نیست و من دیگر اصراری ندارم.
ارسال نظر