چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸

«اتاق شیشه ای» و ضرورت شفاف سازی مدیران

تأکید یک فیلمساز بر اعلام رقم قراردادهای حمایتی سازمان سینمایی/ مشارکت‌ها باید مشخص و روشن باشد

حجت الله سیفی*

سینماپرس: حجت الله سیفی کارگردان سینما صبح امروز گفت: دولت باید در یک چارچوب مشخص و روشن به همه فیلمسازان برای تولید فیلم کمک کند تا عدالت در این زمینه رعایت شود.

بنابراین گزارش، این کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس پس از اعلام ۲۹ فیلم حمایت شده توسط بنیاد سینمایی فارابی و ضرورت پاسخگویی شفاف مدیران از رقم قراردادها و کمک های ریالی انجام شده اظهار داشت: مفهوم اتاق شیشه ای در دولت جدید که وعده آن داده شده است باید بطور عملی برای همه فیلمسازان روشن و تبیین شود.

وی افزود: چه اشکالی دارد به لحاظ اعتمادسازی مدیران در بین سینماگران ارقام قراردادهای حمایتی دستگاههای تابعه وزارت ارشاد صریح و شفاف اعلام شود؟

سیفی یادآور شد: متاسفانه در حمایت ارگان ها و نهاد های مختلف از تولیدات سینمایی،  یکسری نگاه های سیاسی وجود دارد، به طور مثال چند ماه مانده به آغاز جشنواره فیلم فجر، دستگاههای مربوطه شروع می کنند تنها با یکسری فیلمساز لابی کردن و از آنها حمایت کردن و اگر از امثالی مانند من خوششان نیاید و نمی خواهند برایشان فیلم بسازم، مدام امروز و فردا می کنند و یا می گویند بودجه برای ساخت فیلم تمام شده است چرا که مایل هستند با اطرافیان و دوستان نزدیک خود کار کنند.

کارگردان «بچه های جسور» گفت: این تبعیض ها در حمایت های دولتی در تمام ادوار مدیران سینمایی ما جاری بوده است. به طور مثال آقای ایوبی تقریبا نه ماه است که سر کار آمده اند و من  نیاز دارم با ایشان ملاقاتی داشته باشم تا مشکلات اکران نشدن فیلم هایم را با ایشان مطرح کنم اما مدام امروز و فردا می کنند و علیرغم رایزنی های بسیار هنوز نتوانسته ام با ایشان ملاقات داشته باشم.

کارگردان «سهم من از زندگی» یادآور شد: من برای مدیران فعلی بنیاد سینمایی فارابی احترام زیادی قائل هستم به دلیل اینکه احساس می کنم نیت شان پاک است و آمده اند تا خالصانه کار کنند اما نتیجه و پیش بینی کار مدیران در تمام عرصه های سینمایی  در دراز مدت مشخص می شود. هر مدیری سر کار می آید برای اینکه بتواند فضا ایجاد کند و در ابتدا می گوید درب اتاقم به روی سینماگران همواره باز است اما تنها یک ماه بیشتر این اتفاق رخ نمی دهد و دیگر نمی توان آن مدیر را دید و برای ساخت فیلمنامه ها و یا مشکلات اکران نشدن فیلم های ساخته شده با او صحبت کرد.

کارگردان «عروس کاغذی» خاطرنشان کرد:  باید برنامه ریزی مدیران سینما شفاف و مدون باشد تا ما بتوانیم از تمامی ژانرهای ناب سینمایی  بهره لازم را داشته باشیم. اما متاسفانه در حال حاضر به عنوان نمونه سینمای کودک ما در حالت مهجوری به سر می برد چون نگاه مدیران به این گونه مهم سینمایی سلیقه ای است و برنامه ریزی دقیق و منسجمی برای حمایت از این نوع سینما ندارند.

وی گفت: امیدوارم مثل قانون اساسی که همواره وجود دارد و یا طبق اساسنامه هایی که فقط چند بند آن نسبت به تغییر زمان عوض می شود، برای سینما هم برنامه ریزی روشن و ثابتی داشته باشیم و  با در نظر گرفتن عدالت مفهوم شرایط کار برای همه را فراهم کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.