سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶

«اتاق شیشه ای» و ضرورت پاسخگویی شفاف

قنبری: اتاق های بسته و تصمیمات مخفی دردی از سینمای ایران دوا نخواهد کرد/ شعار، مدیران را به انحطاط می‌کشاند

رهبر قنبری*

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما صبح امروز گفت: با باند بازی در مدیریت راه بجایی نخواهیم برد و مطمئن باشیبم که اتاق های بسته و تصمیمات در خفا، دردی از سینما دوا نخواهد کرد.

بنابراین گزارش، این کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد ضرورت عملی شدن وعده مدیران سینمایی پیرامون تشکیل اتاق شیشه ای و اطلاع همگان از تمامی فعالیتها و تصمیمات آنها اظهار داشت: برخی مدیران فرهنگی سالهاست تحت تاثیر سیاست قرار دارند اما باید بدانند فرهنگ اگر از سیاست و اقتصاد جدا نباشد حداقل اصالتش بیش از آن هاست.

کارگردان «او» تصریح کرد:  طبیعی است که یک مدیر فرهنگی تحت تاثیر مدیر  بالادستی خود باشد اما این کار برازنده مدیران فرهنگی نیست که سیاست زده باشند و یک مدیر فرهنگی باید تاریخ ،تمدن، فرهنگ ، آداب و سنن مملکت خود را بهتر از مدیر بالادستی اش بشناسد.

کاگردان «عروسی حسین» گفت: مدیر فرهنگی به حکم نامه ای که مسئولیتش را در آن نوشته و به دستش داده اند نباید خدای ناکرده نوکر صفت باشد و تصمیمات خود را کاملاً در اختیار دیگران قرار دهد و با پندار فرهنگ سیاسی زیست کند، بلکه باید آنقدر آگاه باشد که خود منبع صدور حکم یا احکام سیاست فرهنگی باشد و این کار منهای اطلاعات و آگاهی همه جانبه، نیاز به حقیقت بینی و شهامت دارد.

کارگردان «روئیدن در باد» یادآور شد: برازنده مدیر فرهنگی نیست که تحت تاثیر دولت کار سیاسی انجام دهد و به مسائل کنترل شده بپردازد. نام این کار فرهنگسازی نیست و می شود شعار دادن و با شعار دادن هم کاری درست نمی شود.

وی ادامه داد: با حادثه و شعار کار یک مدیر به پیش نخواهد رفت. این شیوه مدیریت، هزینه های فرهنگی را صرف تبلیغات خواهد کرد و کرده است و آنچه قابلیّت تبلیغاتی داشته باشد تبدیل به ابتذال خواهد شد و این همانی ست که بزرگان نیز گفته اند اگر می خواهی چیزی را تخریب کنی آن را بد تبلیغ کن! 

قنبری تصریح کرد: درهای بسته اتاق مدیران، خود خبر از ابتذال و انحطاط احتمالی می دهد، مدام جلسه، مدام سفر، مدام برگزاری جشنواره، مداوم کنفرانس آیا اینها خود شیوه جدید درهای بسته نیستند؟! و خروجی این جلسات چیست؟ لذا مدیران بخش های فرهنگی باید همراه با این امور خروجی کار خود را به نمایش گذارند و راه آن نمایش نمودار بودجه ها  و چگونگی پرداخت آنهاست که حداقل بنده در سینما این را نمی بینم.

رهبر قنبری در پایان این گفت وگو خاطرنشان کرد:  زمانی سفری به خارج داشتم و از نزدیک دیدم هزینه مالی یک فیلم اعم از دستمزد کارگردان ، عوامل پشت صحنه و بازیگران  به دیوار زده شده بود و با دیدن آن ارقام حاصل این اثر را مشاهده کردم و درس بزرگی گرفتم و اکنون  خودم هم همین طوری عمل کرده ام  و هر وقت فیلمی می سازم،  دستمزد تک تک عوامل را شفاف اعلام می کنم ، حال په برسد به مدیرانی که ادعای حمایت و مشارکت از جماعت سینما را دارند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.