سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹

جواد شمقدری:

حاضرم تا آن جا که قانون اجازه می دهد با معترضان همراهی کنم

شمقدری  رئیس سازمان سینمایی در نشست رسانه ای پیرامون پلمپ خانه سینما

سینماپرس- گروه سینما/ جواد شمقدری درخصوص ماجراهای پیش آمده درباره خانه سینما گفت: حاضرم از خیلی از انتظارات خودم بگذرم و تا جایی که قانون اجازه می دهد با دوستان معترض همراهی کنم. به شرطی که آن ها هم بخواهند حضور سینماگران دیگر را در کنار خود تحمل کنند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، رئیس سازمان سینمایی در نشستی با خبرنگاران در مورد اتفاقات اخیر در زمینه خانه سینما توضیح داد: علاقه‌مند بودم آخرین نشست من‌ به عنوان رئیس سازمان سینمایی درباره سینمای ایران و نیازهای آن باشد اما به اجبار این نشست برگزار شد تا درباره‌ی خانه‌ی‌ سینما صحبت کنیم و به دیگر حوزه‌ها ورود نخواهیم کرد.

 

شمقدری توضیحات خود را در چهار مرحله 1. مسائلی که منجر به انحلال شد 2.بحث تدوین اساسنامه توسط هیأت هفت نفره تا پایان کار هیأت 3. جلسه‌ی روز 13 تیرماه در حضور رئیس جمهور و ادامه‌ی آن تا 17 تیرماه 4. 17تیرماه که منجر به انتخابات گروه جدید شد، ارائه داد.

 

وی گفت: هیأت هفت نفره‌ای برای اصلاح اساسنامه شکل گرفت و بعد هم جلسه‌ای با رئیس جمهور داشتیم و قرار شد هیأتی برای پیگیری تشکیل شود به همین دلیل هیأت بازگشایی خانه سینما کار خود را آغاز کرد اما دوستان این هیات را زیر سوال بردند و همکاری نکردند.

 

شمقدری در توضیح جلسه با رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این جلسه شرط و شروط‌ هایی مطرح شد و همه را پذیرفتیم. بنابراین قرار شد، توافقات طی متنی به نظر و تأیید آقای احمدی‌نژاد برسد و در ادامه به خانه‌ی سینما ابلاغ شود که آن نامه‌ی هشت بندی ابلاغ شد و زمان دو هفته‌ای تعریف شد که منجر به بازگشایی می‌شد اما در همان 48 ساعت اول مشخص شد که هیات مدیره برخلاف آن توافقات عمل می‌کند. به همین دلیل در 17 تیرماه نامه‌ای برای آقای احمدی‌نژاد فرستادم، مبنی بر اینکه این‌ها تفاهمات را زیر پا گذاشتند و به آن پایبند نیستند خصوصا بند هشت آن مبنی بر برپایی مجمع عمومی زیر نظر نماینده ارشاد. بنابراین 19 تیر صنوف قانونی مجمع عمومی تشکیل داد و هیأت مدیره جدید انتخاب شدند.

 

وی ادامه داد: دوستان مجمع عمومی 19 تیر ماه از ما خواستند خانه‌ی سینما باز شود که این موضوع را به اطلاع رئیس جمهور رساندیم و قرار شد این حق که در اختیار وزارت ارشاد است به هیأت مدیره‌ی جدید واگذار شود و روز گذشته طی صورت جلسه‌ای خانه‌ی سینما باز شد و اموال آن به هیأت سه نفره‌ی نظارت واگذار شد تا در اولین فرصت به هیأت مدیره‌ی جدید و قانونی تحویل داده شود. برای اینکه طرفین سرخود وارد ساختمان خانه‌ی سینما نشوند، وزارت ارشاد آنجا را پلمپ کرد. قرار بود صبح امروز آنجا تحویل هیأت مدیره‌ی جدید شود که در نهایت منجر به تجمع سینماگران شد بنابراین خواستیم این تحویل لغو شود.

 

شمقدری در مورد توافقات با ناجا تصریح کرد: با آقای منتظرالمهدی به نمایندگی از نیروی انتظامی گفتگو کردیم و قرار شد، دوستانی که امروز تجمع کرده بودند، متفرق شوند و استقرار به 48 ساعت بعد موکول شود و در این 48 ساعت دوستان نظراتشان را ارائه کنند و با هیأت مدیره‌ی جدید به گفتگو بنشینند که هیأت نظارت ما هم حضور خواهد داشت.

 

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر قانونی بودن نظرات هایت مدیره خانه سینما تاکید کرد: اگر دوستان تا این اندازه اطمینان دارند، بهترین فرصت است که به مراجع قانونی مراجعه کنند نه خانه سینما و نه 29 صنف آن هیچ جایگاه قانونی ندارند. دو صنف که از ابتدا قانونی شده بودند و 12 صنف هم دربرآیند قانونی شدن ثبت نام کردند. صنوف دیگری هم تقاضا دارند که برآیند قانونی شدن را طی کنند.

 

رئیس سازمان سینمایی افزود: تلاش ما بر این است که صنوف جدید تشکیل ندهیم و همان دوستانی که در صنوف هستند بیایند و مراحل قانونی را طی کنند. البته سقف زمانی وجود خواهد داشت چرا که ما ناچار هستیم که راه را باز کنیم که علاقمندانی که تمایل به قانونی شدن دارند اقدام کنند. تنها اساسنامه مشروع خانه سینما که در سال 66 به ثبت رسیده اشاره کرده که باید انحلال خانه سینما اعلام شود و پس از آن اموال در اختیار وزارت ارشاد قرار گیرد. اما اتفاق دیگر این بود که وزارت ارشاد به تعطیلی خانه سینما حکم داده بود و برای چنین شرایطی در اساسنامه خانه سینما رأیی داده نشده بود. 48 ساعت طول کشید تا دوستان در وزارت خانه بحث کردند و به این نتیجه رسیدند که انحلال دائم را که وزارت ارشاد انجام داده خود به خود فرآیند برگزاری مجمع موضوعیت ندارد و اموال خانه سینما در اختیار وزیر قرار داده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه پایبندی به قوانین محدودیت هایی را ایجاد می کند، گفت: تلاش می کنیم با نظر وزیر ارشاد و اگر لازم شد رئیس جمهوری هر چه سریع تر مشکلات را برطرف کنیم. مهم این است که دو طرف به توافقات عمل کنند و قصدشان استفاده از مرور زمان و غیره نباشد. 48 ساعت فرصت خوبی است که به تفاهم دیگری برسند که همه سینماگران زیر یک چتر قرار بگیرند.

 

شمقدری با تاکید بر این که اگر نکته ای از سوی رئیس جمهور وجود داشته باشد به معاونت سینمایی ابلاغ می شود، گفت: دو ساعت پیش از این جلسه گزارشی را از اتفاقات اخیر به آقای موسوی ارسال کردیم و بعد از این نشست هم توضیحاتی را کتبا به رئیس جمهور ارائه خواهیم داد. تلاش داریم که در چهارچوب تفاهمات با رئیس جمهور حرکت کنیم هر چند دوستان در مسیر تفاهمات عمل نکردند.

 

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه بند هشتم از نامه ابلاغ شده به خانه سینما که دارای مفاد هشت گانه بود از سوی رئیس جمهور به مفاد پیوست شده بود، تصریح کرد: متاسفانه هیات مدیره سابق خانه سینما نمی خواهند براساس قانون حرکت کنند چرا که چندین بند از نامه را زیر پا گذاشتند.

 

وی در مورد دو طرفه بودن اختلافات توضیح داد: اختلاف میان دو گروه سینمایی است نه سازمان سینمایی و هیات مدیره سابق خانه سینما. این اختلافات به سال 68 و 72 و جلسه دوران جعفری جلوه که حتی می گفتند سینماگران به سمت هم قندان پرتاب کردند بازمی گردد. این سخن که دوستان به سازمان سینمایی مشکل دارند جفایی بزرگ به دولت است ما مشکلی با سینماگران نداریم. هیات مدیره جدید با اعضای هیات مدیره سابق هر توافقی کنند ما مشکلی نداریم و مجری قانون هستیم. طبیعی است که مقابل اقدامات غیرقانونی می ایستیم. ما یک ماه دیگر بیشتر در معاونت سینمایی حضور نداریم ببینیم مشکلات حل خواهد شد.

 

وی در پایان یادآور شد: بنده به سهم خودم حاضرم از خیلی از انتظارات خودم بگذرم و تا جایی که قانون اجازه می دهد با دوستان معترض همراهی کنم به شرطی که آن ها هم بخواهند حضور سینماگران دیگر را در کنار خود تحمل کنند. آرای مختلف اجازه حضور در تصمیمات را داشته باشند و مجمع منحصر میان 30 نفر نباشد.

 

انتهای پیام/ف-ب.ب

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.