شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۲:۴۱

گزارش مشروح میزگرد برنامه هفت درخصوص سرنوشت خانه سینما

دو خانه برای یک سینما تاسیس می شود؟!

خانه سینما

سینماپرس: گروه تلویزیون/ میزگرد شب گذشته برنامه تلویزیونی هفت با حضور «جمال خندان» مشاور حقوقی هیات مدیره خانه سینما و «بهزاد ابتهاج» مشاور حقوقی سازمان سینمایی برگزار شد تا به بحث و بررسی درخصوص وضعیت خانه سینما و تغییر اساسنامه آن بپردازد.

مشکل خانه سینما حل شده است

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، در ابتدای این میزگرد بهزاد ابتهاج در پاسخ به سوال مجری درخصوص زمان بازگشایی خانه سینما گفت: «با توجه به روندی که در 10 روز گذشته سپری شده و برگزاری مجمع عمومی در روز 19 تیرماه به نظرم مشکل خانه سینما در اجرای دستور رییس جمهور حل شده است».

ابتهاج در ادامه با اشاره به سوابق اساسنامه های خانه سینما به سه مطلب: انتخاب ناظر مالی با حکم وزیر ارشاد، فعالیت این نهاد زیر مجموعه معاونت سینمایی و صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده اشاره کرد و گفت: « با حذف این سه بند در تغییر اساسنامه، اختلاف جدی رخ داده است».

در ادامه این میزگرد جمال خندان با اشاره به اختیار موسسات برای تغییر در اساسنامه گفت: «در طول سال های گذشته خانه سینما با توجه به ضرورت ها به تغییر اساسنامه اقدام کرده است».

در ادامه این بحث ابتهاج درخصوص تغییرات صورت گرفته در اساسنامه خانه سینما گفت: « انجام این تغییرات وزارت ارشاد را ناچار به ورود به این بحث کرد و مشخص شد این تغییرات خلاف قانون و مقررات انجام شده است. بحث تغییرات در اساسنامه خانه سینما به دو مقطع قبل از سال 75 و سال 76 بازمی گردد».

در ادامه جلسه خندان در خصوص تعطیلی خانه سینما توسط ارشاد گفت: «وزارت ارشاد با ارسال نامه ای خطاب به مدیرعامل خانه سینما، اعلام کرد نظر به اینکه این خانه سینما تشریفات لازم برای تاسیس را طی نکرده و برای تاسیس از وزارت ارشاد مجوز نگرفته، رای به تعطیلی خانه سینما داده ایم. این نامه در دی ماه سال 90 برای خانه سینما ارسال شده است حال آنکه در سال 72 مطابق نامه رسمی معاونت سینمایی برای خانه سینما مجوز صادر کرده است».

ابتهاج درخصوص این مطلب اعلام کرد: «در حال حاضر موضوع بحث ما انحلال خانه سینما نیست. تکلیف انحلال توسط دیوان عدالت اداری مشخص شده و این حکم نیز قطعی شده است».

سرنوشت تصمیم گیری هیات هفت نفره

در ادامه این میزگرد مجری برنامه هفت درخصوص دستور رییس جمهور و تنظیم اساسنامه توسط هیات هفت نفره سوال کرد که چرا توافقی میان این هفت نفر حاصل نشد؟ ابتهاج در پاسخ به این سوال با اشاره به عضویت خندان در هیات هفت نفره مذکور گفت: « زمانی که اساسنامه برای بررسی حقوقی بیرون آمد، در جلسه ای به میزبانی من، تمام اختلافات با حضور آقای خندان حل شد. حدود 12 اختلاف مطرح بود که از میان آنها 9 اختلاف حل شد و اساسنامه قطعی شد. در جلسه پنج شنبه هم رییس جمهور دستور اکید برای برگزاری خانه سینما می دهند اما منظور بازگشایی خانه سینمای ایران است. یعنی خانه سینمایی که روند قانونی ثبت خود را طی کرده است نه خانه سینمای شخصی خاص. در آن جلسه تفاهم نامه ای تنظیم شده است که بر مبنای آن پس از تعیین یک هیات سه نفره، باید اصنافی که تاکنون اقدام به ثبت نکرده اند باید اصناف درخواست قانونی شدن خود را ارائه کنند».

خندان درخصوص اقدامات هیات هفت نفره گفت: «در آن هیات هفت نفره شخص حقوقی من بودم و شش نفر دیگر سابقه حقوقی نداشتند. قاعدتا من فقط یک رای از هفت رای را داشتم و به همین دلیل تمام موارد در آن اساسنامه رعایت نشد. هیات هفت نفره اساسنامه ای را امضاء کرد و به نماینده رییس جمهور تحویل داد. من و ابتهاج هم در مواردی با هم توافق کردیم. طبیعی بود انتظار ما این باشد که وقتی اساسنامه به ما ابلاغ می شود تا در مجمع عمومی تصویب کنیم همان اساسنامه اولیه باشد اما بعدا دیدیم اساسنامه ای که به ما ابلاغ شد، با متنی که در هیات هفت نفره تصویب شد اختلاف های فراوان دارد. به همین خاطر ما معترض بودیم. معاون سینمایی با ارسال اساسنامه اعلام کرد این اساسنامه مورد نظر ما است و شما مکلف به تصویب آن در مجمع عمومی فوق العاده هستید حال آنکه این اساسنامه خلاف مسیر طی شده در هیات هفت نفره بود و خلاف جلسات و مسیری بود که برای رسیدن به یک اساسنامه طی کرده بودیم».

لابی گری در خانه سینما

ابتهاج با تکذیب ادعاهای خندان گفت: «هیچ اجباری برای پذیرش آن اساسنامه وجود نداشت و باید این اساسنامه در مجمع عمومی مطرح می شد و سپس ایرادهای آن استخراج و سپس اصلاح می شد. اگر کار خانه سینما دچار مشکل شده علت این است که همه اعضاء امکان حضور در مجمع عمومی را نداشتند و با حضور تعداد اندکی از افراد،  مجمع عمومی تشکیل می شد و امکان لابی و اعمال نفوذ در یک جمع کوچک وجود داشت».

وی در ادامه افزود: «اگر جای هیات مدیره خانه سینما بودم و نامه سازمان سینمایی را دریافت می کردم، به جای اینکه مصاحبه کنم و بگویم شمقدری رفوزه شد، برای تمام صنوف نامه می نوشتم و به ارشاد می بردم تا دیگر کسی نتواند جز من مجمع عمومی تشکیل دهد و در نهایت مجمع عمومی را تشکیل می دادم».

خندان با اشاره به برگزاری فراخوان مجمع عمومی گفت: « ما برای ششم مرداد ماه فراخوان مجمع عمومی دادیم. به صنوف هم اعلام کردیم دو اساسنامه پیشنهادی وجود دارد. یکی مربوط به هیات هفت نفره است و دیگری اسناسنامه پیشنهادی سازمان سینمایی است. هر دو آنها روی سایت قرار داده شده است تا صنوف آن را مطالعه کنند».

ابتهاج در ادامه با اشاره به تفاهم صورت گرفته با رییس جمهور برای حل مشکل خانه سینما گفت: «پیش درآمد تشکیل مجمع عمومی خانه سینما معرفی تشکل ها به سازمان سینمایی و اخذ رسید بود. این کار هم صرفا 5 ساعت طول می کشید. متاسفانه این کار در ظرف سه روز انجام نشد و به همین دلیل خانه سینمای ایران متعلق به صنوف قانونی است. در حال حاضر هم وزارت ارشاد هیچ اظهار نظری دراین خصوص انجام نداده است و اگر این روند قانونی طی شود، فردا خانه سینما تشکیل خواهد شد».

روزنامه رسمی و هیات مدیره خانه سینما

خندان در ادامه با بیان این مطلب که «خانه سینما 20 سال است که تشکیل شده است» گفت: «اسامی هیات مدیره در سال 1389 در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است»

اما ابتهاج با رد این مساله گفت: «شما فقط اعلام آگهی کرده اید. اداره ثبت شرکت ها از تخلفات شما و جزئیات این مساله اطلاع نداشته است».

او در ادامه اضافه کرد: «تغییرات شما بدون تایید شورای فرهنگ عمومی صورت گرفته است و اداره ثبت شرکت ها تخلف کرده است. قانون بر اساس ماده 15 و 17 ظوابط تاسیس مراکز فرهنگی به وزیر ارشاد امکان داده که موسسات فرهنگی را ببندد یا باز کند».

در ادامه مجری برنامه با اشاره به معطلی 5000 نفر از اعضای صنوف خانه سینما برای حل این مشکل، نظر شرکت کنندگان در این میزگرد را جویا شد و پرسید: «طبق قانون باید چه کنیم که خانه سینما برای اهالی باز شود تا بتوانند به مشکلات صنفی خود بپردازد»؟

خندان در این رابطه گفت: « هیات مدیره خانه سینما بلافاصله پس از دریافت نامه سازمان سینمایی، در روزنامه آگهی داد و برای تشکیل مجمع عمومی فوق العاده اقدام کرد. آقای ابتهاج می گوید تفاهم نامه ای وجود دارد که با حضور رییس جمهور در جلسه ای امضاء شده است. ما تا ششم مرداد فرصت داشتیم تا اقدام به ثبت قانونی کنیم. طبیعتا 29صنف قانونی داریم چطور می توانستیم بگوییم آنها در مدت سه روز اساسنامه خود را تغییر دهند اما متاسفانه سازمان سینمایی این فرصت را به سه روز تقلیل داده است تا عملا کاری صورت نگیرد».

ابتهاج در این خصوص گفت: «این فرصت سه روزه برای معرفی صنوف بود که کار بسیار ساده ای است و ظرف 5 ساعت شدنی است».

خندان درخصوص علت تعجیل در تشکیل مجمع عمومی سوال کرد و ابتهاج گفت علت تعجیل این بود که باید دستور رییس جمهور اعمال می شد والا این پروسه دو سال طول می کشید. در طول این مدت حتی یک صنف هم برای ثبت مراجعه نکرد».

خندان درخصوص سرنوشت تشکیل مجمع عمومی ششم مرداد گفت: «تمام نهادها و دستگاه های دولتی صرفا موظف به پذیرفتن افرادی هستند که نام آنها در روزنامه رسمی درج شده باشد. اسامی هیات مدیره کنونی خانه سینما در سال 89 در روزنامه رسمی درج شده است و اگر کسی بخواهد خود را به عنوان مدیرعامل خانه سینما معرفی کند باید روزنامه رسمی که نامش در آن درج شده است را داشته باشد».

ابتهاج با طرح این مطلب که خانه سینما یک موسسه فرهنگی غیر انتفاعی است و صرفا باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرد گفت: «خانه سینما حکم تعطیلی دائم گرفته است».

خندان نیز گفت: «اگر هیات هفت نفره می خواهند خانه سینمای جدیدی تشکیل کنند مشکلی نیست والا نمی توان دوباره خانه سینما را تاسیس کرد».

مجری برنامه درباره پیشنهاد هر دو طرف برای حل مشکل سوال کرد. ابتهاج گفت: « پیشنهاد من این است که روند قانونی مهم باشد، نه افراد و آدم ها. با توجه به عضویت 5 هزار نفر در خانه سینما باید مجمع جدید و هیات مدیره جدیدی شکل بگیرد».

خندان نیز با تایید سخنان ابتهاج گفت: «خانه سینما مجمع عمومی جدیدی گذاشته و شاید برخی مسوولان کشوری نیز در مجمع ششم مرداد ماه شرکت کنند تا این مشکل با حضور بزرگان صنف و مسوولان کشوری حل شود».

انتهای پیام/ م. ف ـ ب. ب 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.