به گزارش سینماپرس، محمود گبرلو منتقد و کارشناس سینما و عضو هیات انتخاب جشنواره چهل و سوم فیلم فجر در گفتوگو با ایرنا درباره ادغام دوباره بخش سودای سیمرغ و نگاه نو در فراخوان جدید جشنواره گفت: این تغییر قانون که چند است در حال اجراست، حرکت بسیار درست و سنجیدهای است؛ چون اکثریت نسل جوان فیلمساز امروز که با فیلم اول یا دوم خود در جشنواره حضور پیدا میکنند از لحاظ ساختار و فرم، فرقی با فیلمساز حرفهای ندارند.
وی افزود: سرعت آموزش و دریافت تکنیکهای سینمایی خیلی بالا رفته و جوان امروز دیگر مایل نیست مثل دوران گذشته چند سال مراحل سیستم آکادمیک و یا دورههای آموزشی و تولید فیلمهای کوتاه تجربی را بگذراند تا وارد مرحله حرفهای شود. از این جهت جشنواره تشخیص درستی داده و دقیق و حرفهای عمل میکند.
عضو هیات انتخاب چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: تجربه سال گذشته هم نشان داده که فیلمسازهای فیلم اول و یا دوم، پا به پای فیلمسازهای حرفهای وارد این عرصه شدند و از لحاظ ساختار و فرم و مضمون، چیزی از قدیمیها و پیشکسوتها کم ندارند.
برخی فیلمسازهای تازه وارد، انتظار دارند در بخش مسابقه پذیرفته شوند
گبرلو ادامه داد: البته این تغییر، آسیبهایی دارد؛ برخی فیلمسازهای تازه وارد که هنوز فیلمسازی را یاد نگرفتند و اثر سینمایی آنها ضعیف و سطحی است، انتظار دارند که به کار آنها توجه ویژه و فیلمشان مثلاً در بخش مسابقه پذیرفته شود.
وی با اشاره به اینکه ما باید این حق را برای برای صاحبنظران و مدیران و متخصصین قائل باشیم؛ تاکید کرد: مهم این است کسانی که قرار هست فیلمها را برای بخش مسابقه و هم سطح با سایر فیلمها انتخاب کنند، دقت کنند که فیلمهای سطحی و ضعیف را از فیلمهای حرفهای فیلمسازان اول و دوم تفکیک کنند؛ مثل فیلم «بی بدن» که ساختار حرفهای درست دارد اما فیلم اول فیلمساز محسوب میشود و یا فیلمهای دیگری مثل «آبستن» و فیلمهای دیگری که سال گذشته در جشنواره بودند.
انتقاد از محدود شدن جشنواره به ۲۲ فیلم
این کارشناس سینما درباره تعداد فیلمهای حاضر در بخش سودای سیمرغ که امسال ۲۲ فیلم اعلام شده، گفت: این اشکال جدی چند سالی است که به جشنواره وارد است؛ جشنواره امسال محدود به تعداد ۲۲ فیلم شده که معلوم نیست جنبه سیاسی دارد یا اینکه به برنامهریزی و محدودیت سالن و سانس مرتبط است.
وی ادامه داد: این یک مقدار غیرعقلانی و غیرمنطقیاست؛ در صورتی که تجربه نشان داده جشنواره میتواند بیشتر از ۲۲ فیلم را برای بخش مسابقه انتخاب کند. از طرفی ممکن است در یک سال هم تعداد فیلمها در بخش مسابقه کمتر از این شود، اصل این است که یک فیلم خوب و حرفهای در جمع فیلمسازهای حرفهای برای قضاوت حضور داشته باشد.
بهشدت با بخش ویژه موافقم
گبرلو درباره وجود بخش ویژه در جشنواره توضیح داد: من به شدت با بخش ویژه یا به اصطلاح درستتر، بخش خارج از مسابقه موافق هستم اگر شرایط نمایش و برنامهریزی وجود داشته باشد. خیلی خوب است که اهالی رسانه و مطبوعات و نه عموم مردم برخی فیلمهای خارج از مسابقه را ببینند تا به نوع انتخابها و قضاوتهای هیات انتخاب هم توجه کرده و آن را مورد بررسی قرار بدهند؛ ضمن اینکه هیات انتخاب هم متوجه برخی ضعفهای درونی خودش احتمالاً خواهد شد.
وی تاکید کرد: همیشه باید قائل به آزاد اندیشی و انتخاب آزاد برای فیلمسازها باشیم؛ هیچ وقت نمیشود یک فیلم را به صورت دستوری در یک جشنوارهای به نمایش بگذاریم یا فیلمساز دستوری در جشنواره حضور پیدا بکند.
عضو هیات انتخاب چهل و سومین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: این خود فیلمساز است که باید تشخیص دهد که حضور در جمع متخصصین داخلی با هویت ایرانی برای او ارجحتره است یا حضور در جشنواره خارجی که بعضاً با اندیشه و جغرافیا و جهان بینی ما نزدیک نباشد و درصد جایزه گرفتن و مورد توجه قرارگرفتن خیلی پایین باشد؛ این ریسک خطرناکی است.
مدیران جشنواره، انگیزه حضور برای فیلمسازان ایرانی را قویتر کنند
این کارشناس سینما در پاسخ به اینکه شرط اکراننشدن فیلم در جشنوارههای خارجی را چطور ارزیابی میکنید، گفت: این بستگی به برنامهریزی و نوآوری مدیران جشنواره فجر دارد که انگیزه حضور برای فیلمسازان ایرانی را قویتر کنند، نه آنکه آنها را فراری بدهند و بیانگیزه کنند؛ همچون چند سال گذشته که به خاطر اعتراض تعداد اندکی از فیلمسازان، مسئولین جشنواره با همه هنرمندان به گونهای خصمانه و مغرضانه رفتار کردند که منجر به عدم حضور اکثر سینماگران شد.
چهل و چهارمین جشنواره فیلم فجر به دبیری منوچهر شاهسواری بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد. فراخوان این رویداد پنجشنبه ۱۵ آبان منتشر شد.
ارسال نظر