سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶

سعید جلیلی:

«صنعت سینما» در خدمت ابرقدرت‌هاست/ در حال حاضر بیشتر دغدغه برای بنده، مسئله «هوش مصنوعی» است

سومین روز از چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: «سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار درباره وظایف مردم و آحاد جامعه برای رسیدن به اهداف گفت: حال وقت تعلل در زمینه هنر، سینما و حتی هوش مصنوعی نیست؛ وقتی می‌بینیم می‌خواهند جای اطلاعات غلط و درست را عوض کنند، باید سریعتر این عقب ماندگی را جبران کرد.

به گزارش سینماپرس، کارگاه «نقش ملت جمهوری اسلامی در نظم نوین جهانی» با حضور «سعید جلیلی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

«سعید جلیلی» با حضور در چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار درباره وظایف مردم و آحاد جامعه برای رسیدن به اهداف سخن گفت و با شرح یک آیه از قرآن حکومت و مردم را در پیشبرد جامعه به سمت اهدافش سهیم دانست. وی در ادامه نشست از ضرورت عمل در عرصه هنر و تکنولوژی سخن گفت.

جلیلی ابتدای سخنانش را با طرح یک سوال شروع کرد و گفت: در یک نظام دینی به ویژه جمهوری اسلامی مردم چه نقشی دارند؟

در بحث اندیشه دینی خاصه اندیشه اسلام یک نکته بسیار مهم است اگر شما در نظام‌های سیاسی کارویژه‌ای را تعریف می‌کنید، همان اهدافی که برای دولت‌ها تعریف می‌شود به همان نسبت که دولت‌ها مسئولیت و وظیفه دارند به همان اندازه تک تک آحاد مردم هم مسئولیت و وظیفه دارند تا برای رسیدن به اهداف تلاش کنند.

تمایز اندیشه سیاسی اسلام با سایر مکاتب

یکی از تمایزات اندیشه سیاسی اسلام این است که یکی از اندیشه‌هایی که برای دولت تعریف می‌شود، برای آحاد جامعه هم تعریف می‌شود آیه «قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَ أَقیمُوا وُجُوهَکُمْ» دقیقاً به همین مسئله اشاره دارد که علاوه بر حکومت‌ها، مردم یا آحاد جامعه هم باید برای قسط قیام کنند.

جلیلی در ادامه گفت: مردم باید برای پذیرش مسئولیت آماده‌ شوند و حتی آمادگی در تمام زمینه‌های دفاعی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی و غیره… کسب کنند تا بتوانند به بهترین شکل نقششان را ایفا کنند.

وی افزود: وقتی ما صحبت از مصلحت عمومی جامعه و حقوق مردم می‌کنیم، در واقع با تعریف مسئولیتی که برای آحاد جامعه می‌شود، مطرح می‌کنیم یعنی اگر انسان‌ها در جامعه حقی دارند باید به گونه‌ای برای کلیت جامعه ماموریتی تعریف شود تا از حق فرد صیانت شود اما در کنارش این تعریف هم مطرح می‌کنند که اگر انسان‌ها حقی دارند، بقیه انسان‌ها باید برای حفظ حقوق جامعه قیام کنند.

تاثیر امر به معروف در آگاهی آحاد جامعه

جلیلی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر به نوعی حفظ حقوق آحاد جامعه است گفت: وقتی افراد فعل گناهی مرتکب می‌شوند و اگر نهی از منکر نباشد، یعنی حقی از کسی ضایع می‌شود. اگر آحاد جامعه‌ای مسئولیت اجتماعی داشته باشد، حقوق افرادش بهتر حفظ می‌شود.

سعید جلیلی در ادامه به جایزه ویژه و خاص جشنواره اشاره کرد و گفت: وقتی یک کار ویژه به بهترین نحو بین مسئول جامعه و مردم تبیین شود، خواهید دید که چگونه آن کار ویژه به سرانجام مطلوب می‌رسد و قدرت و ظرفیت بالا می‌رود. مثلا وقتی ننه عصمت شروع به بافت دستکش کرد، یعنی به مسئولیت خودش و وظیفه عمومی که دارد واقف است تا مقوله دفاع از کشور به بهترین شکل انجام شود.

اینجاست که اگر ملت و آحاد جامعه وظیفه خود را انجام دهند و امر به معروف و نهی از منکر به خوبی اجرا شود، باعث می‌شود اکثر مردم نسبت به وظیفه عمومی خود آگاه شده و به بهترین شکل آن را انجام دهند.

چگونگی تشکیل جامعه قدرتمند از نظر

اگر اندیشه سیاسی اسلامی باعث شود آحاد جامعه و دولتمردان مسئولیت و وظیفه‌ خود را قبول‌کنند، آن وقت ببینید چه مملکت قدرتمندی خواهیم داشت. کشوری که مردم هیچ تضییع حقی از دیگر افراد ندارند چراکه نهی از منکر به خوبی انجام شده‌است. اگر شما نسبت به وظیفه عمومی و مسئولیتتان درست عمل کنید، روی محیط پیرامون شما هم اثر می‌گذارد.

مستضعف چه کسی است؟

او در تعریف واژه «مستضعف» در ادامه صحبت‌هایش گفت: مستضعف کسی نیست که ضعیف است؛ کسی است که او را ضعیف نگه می‌دارند، پس اگر مردم و دولت در کنار هم اجازه ندهند کسی آن‌ها را ضعیف نگه دارد، جامعه قدرتمند می‌شود.

یکی از ویژگی‌های ضعیف نگه‌داشتن این است که افراد با کسانی مواجه شوند که آن‌ها را دائم بخواهند تضعیف کنند و مقاومتی شکل نگیرد!

مورد دیگری که انسان را ضعیف نگه می‌دارد استفاده دائمی از ابزار سخت مثل جنگ و سلاح گرم است در صورتی که مستکبر گاهی ابزارش نرم است و با ابزار نرم کاری می‌کند که شما نوعی از هدفتان بازبمانید.

او در ادامه با ذکر یک مثال از ابزار نرم گفت: لعب چیست؟ چیزی که هدفش واقعی نیست ولی اگر اهداف اعتباری برای شما حکم بدهند تا از اهداف اصلی بمانید و این مورد هم از ویژگی‌های افرادی است که می‌خواهند تضعیف کنند! فقط ابزارهای سخت شما را ضعیف نمیکند؛ در بُعد باطن چیزی که شما را از اهدافتان باز می‌دارد اینست که از مسیر اهدافتان دور شوید.

وهم و گمان نباید شما از حق دور کند

جلیلی در معرفی ابزارهای نرم در جنگ حرم از عبارت «وهم و گمان» استفاده کرد و گفت: اگر در برهه‌ای عقل کنار برود و وهم و گمان پیشی بگیرد باز هم ضعیف می‌شود. استکبار زمانی شکل می‌گیرد که بخواهد مردم جامعه را از اهداف اصلیشان دور نگه دارد. استکبار چهل و چند سال است که در تلاش است انقلاب را از آرمان‌هایش دور کند. مثلا فیلم میتواند یکی از ابزارهای نرم برای مبارزه با موانع باشد.

وی ادامه افزود: شما می‌بینید در تمام جنگ‌ها فقط از ابزار سخت استفاده نمی‌کنند و ابزار نرم هم وجود دارد؛ حالا شما صحنه‌های جهانی را ببینید، تمام تحولات و جنگ‌هایی که رخ می‌دهد برای همین منظور است؛ اینکه اجازه ندهند شما به هدف برسید …

اینکه می‌بینید فلسطینیان با بمب و موشک بعد از انفجار عکس یادگاری می‌گیرند و در واقع از ابزار نرم با ابزار سخت مقابله می‌کند.

استفاده درست از صنعت سینما در جنگ

او با بیان اینکه صنعت سینما در خدمت ابرقدرت‌هاست، گفت: استفاده از صنعت سینما اینگونه است که آن‌ها برداشت‌های ذهنی خودشان را به شما القا می‌کنند که با واقعیت ماجرا تفاوت دارد. علاوه بر جنگ سخت و نظامی با استفاده از صنعت سینما و جنگ نرم هم می‌خواهند اهداف خودشان را به آحاد جامعه القا شود.

جلیلی در از صحبت از صنعت سینما افزود: از بزرگترین سهام‌داران صنعت سینما کسانی هستند به شدت مستبد و دیکتاتور هستند، مثل جان لاک؛ چون می‌خواهند افکار خودشان به خورد مردم بدهند.

اهمیت طوفان الاقصی در چیست؟

جلیلی با اشاره به ماجرای «طوفان‌الاقصی» در ادامه صحبت‌هایش گفت: فتح نرم طوفان‌الاقصی به فتح سخت آن ارجحیت دارد. این طوفان تصوراتی که این‌همه سال سعی در القای قدرت اسرائیل داشت را درهم ریخت. یکی از دلایل اهمیت طوفان الاقصی همین است که هیمنه رژیم صهیونیستی را فروریخت و گفت پادشاه لخت است.

وی افزود: دولت‌های غربی همچنان بر موضع خود نسبت به رژیم صهیونیستی پافشاری می‌کنند و با تمام ابزارهای سخت و نرم به سمت هدفشان می‌روند و اینجاست که نقش فیلم و هنر در جنگ نرم خودش را نشان می‌دهد. اگر از این هنر و صنعت در ۵۰ سال پیش برای دفاع از مظلوم و نشان دادن واقعیت استفاده شده‌بود، شاهد ریختن خون ۲۰ هزار انسان نبودیم. ما در عرصه نرم برای نشان دادن واقعیت عقب‌ماندگی داریم و باید این را جبران کنیم تا این‌همه خون بی‌گناه نریزد.

ادعای آمریکا در رهبری جهان

جلیلی درباره ادعاهای مضحک آمریکا گفت: آمریکا ادعا کرده همانطور که ۱۰۰ سال رهبری جهان را برعهده داشتیم، باید در صده بعدی هم رهبری جهان را عهده‌دار باشیم؛ نه، چه کسی گفته؟ آمریکایی‌ها کسانی هستند که جان هزاران زن را می‌گیرند بعد در ایران صرفا به دلیل فوت یک خانم می‌گویند «زن زندگی آزادی» و فوت یک خانم را تاب نمی‌آورند و همه قطعنامه‌ها را علیه ایران وِتو می‌کنند؛ چرا؟ چون ریختن خون در غزه به نفعشان است و شعار «زن زندگی آزادی» در ایران هم صرفا برای برانگیختن زنان در ایران است!

استقلال همه جانبه از اهداف انقلاب اسلامی

جلیلی با به میان کشیدن اهدافی که امام خمینی(ره) تعریف کرده‌بود، گفت: امام آمد و گفت بدون این ابرقدرت‌ها هم می‌توان با استقلال زندگی کرد و می‌توانیم به اهدافمان برسیم. این صحبت امام دقیقا در راستای ایجاد قدرت در ذهن مردم برای مقابله با تمام ابزارهای سخت و نرم بود.

هوش مصنوعی جدیدترین ابزار برای انحراف افکار عمومی

سعید جلیلی در پایان سخنانش به پدیده هوش مصنوعی اشاره ‌کرد و گفت: در حال حاضر بیشتر دغدغه برای بنده، مسئله هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی چکار می‌کند؟ کوهی از اطلاعات غلط و اطلاعات درست را برای جهت‌دهی ذهن جوامع در اختیارشان قرار می‌دهد، اطلاعات غلط را به صورت گسترده رواج می‌دهد و اطلاعات معتبر و درست را سرکوب می‌کند. حال وقت تعلل در زمینه هنر، سینما و حتی هوش مصنوعی نیست؛ وقتی می‌بینیم می‌خواهند جای اطلاعات غلط و درست را عوض کنند، باید سریعتر این عقب ماندگی را جبران کرد. انشاءالله که آحاد جوامع به وظایف و مسئولیتان آگاه باشند و به آن عمل‌کنند، همان‌طور که دولت‌ها باید به وظایف و مسئولیت‌هایشان عمل کنند تا جامعه دچار انحراف و دور شدن از اهدافش نشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.