پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷

ابوالقاسم طالبی:

«سینما» یک هنر پیچیده است/ «انقلاب» برای «مردم» آرمانی بود ولی «سینما» آرمانی نشد!

ابوالقاسم طالبی

سینماپرس: یک کارگردان گفت: یکی از اهداف جشنواره عمار تقویت حافظه ملی است و انقلاب برای مردم آرمانی بود، ولی سینما آرمانی نشد.

به گزارش سینماپرس، ابوالقاسم طالبی کارگردان آثاری، چون قلاده‌های طلا، یتیم‌خانه ایران و آقای رئیس جمهور با اشاره به این‌که یکی از اهداف جشنواره عمار تقویت حافظه ملی است، در مورد نسبت سینما با مردم بعد از گذشت ۴۴ سال از انقلاب اسلامی اظهار داشت: انقلاب اسلامی در سال ۵۷ درحالی رخ داد که مردم آرمان خواه بودند.

وی افزود: انقلاب برای مردم آرمانی بود، ولی سینما آرمانی نشد. خیلی از سینماگران بعد از شروع انقلاب از ایران رفتند و تصور کردند که انقلاب سقوط می‌کند.

طالبی گفت: آن زمان سینما، سینماگری نداشت که این آرمان را به فیلم تبدیل کند. سینما یک هنر پیچیده است.

این کارگردان سینما و تلویزیون تصریح کرد: سینمای قبل از انقلاب سینمایی خاص بود که تنها می‌شد روی دو نفر از فیلمسازان آن حساب کرد. طول می‌کشد که آرمان‌ها تبدیل به متن و تصویر شود. سینما، سینماگر آرمان‌خواه می‌خواهد، اما آرمان‌خواه ماندن سخت است.

جشنواره امسال فیلم عمار رویکرد متفاوتی دارد

سهیل اسعد نیز در نخستین برنامه سینما مردم گفت: طبیعتا امسال به دلیل اوضاع منطقه، برنامه عمار رویکرد متفاوتی گرفت. شعار فلسطین همیشه شعار عماریون بود و دغدغه جدی دوستان و مسئولین یک محور اصلی یعنی فلسطین بود. منتهی امسال اتفاقی که افتاد برای ملت فلسطین و اتفاقاتی که در فضای بین المللی رخ داد آگاهی که مردم بین‌الملل پیدا کردند نسبت به قضیه فلسطین موضع‌گیری‌هایی که دیدیم واقعا متفاوت بود. آگاهی که امروز در دنیا ایجاد شده خیلی عجیب است.

وی افزود: به نظرم عمار باید این را به عنوان یک فرصت نگاه کند؛ فرصت بالا بردن آگاهی مردم. در سینما به خصوص مستند می‌تواند از این فرصت استفاده کرد، چون زبان مستند خیلی به مسائل پیرامون فلسطین نزدیک است.

اسعد تاکید کرد: بعضی از تحلیلگران می‌گفتند جبهه مقاومت با رسانه این بار پیروز شده است. تصاویری که در اخبار و تلویزیون دیدیم تصاویری بود که در تاریخ مقاومت ندیده بودیم. این نقش رسانه است. عمار این فضا را باز کرده است که عموم مردم هم بتوانند قهرمان این تحول باشند.

وی گفت: نکته بعدی این است که امسال در محتوا تحول را دیدیم. ما بحث تکرار را لمس می‌کردیم. قالب و شمایل ظاهری تغییر می‌کرد، ولی محتوا و خلاقیت در رکود بود. امسال هم به خاطر این اتفاقات و نگاه بین‌المللی در محتوا هم شاهد تنوع هستیم.

برنامه سینمامردم به میزبانی سهیل اسعد دبیر چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با دکوری متفاوت و با الهام از موضوع محوری جشنواره امسال در حالی هر روز از ساعت ۱۸:۰۰ به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش می‌شود که قرار است، فیلم‌سازان و برگزیدگان چهاردهمین جشنواره عمار و همچنین داوران بخش‌های مختلف مهمان این برنامه باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.