چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

خانه سینما؛ از سیاسی کاری تا عدم توجه به مسائل صنفی/۴

ذاکری: باعث شرمساری است که خانه سینما مشکلات اصناف را نادیده می گیرد و بیانیه سیاسی صادر می کند

فریده ذاکری

سینماپرس: فریده ذاکری گفت: وقتی شما نگاهی از بالا به پایین به اهالی سینما دارید وقتی خود را برتر و بالاتر از دیگران می دانید بدیهی است که به شما شاه نشین بگویند!

فریده ذاکری منتقد پیشکسوت سینما در خصوص سیاسی کاری های مکرر خانه سینما و عدم توجه مدیران این نهاد به مسائل صنفی سینماگران گفت: باعث شرمساری است که مدیران خانه سینما مشکلات اصناف را نادیده می گیرند و به بهانه های واهی بیانیه سیاسی صادر می کنند و تدبیری برای رفع معضلات عدیده سینماگران ندارند.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شاید مدیران خانه سینما به سیاست علاقمند هستند، این مقوله اشکالی ندارد و به خود آن ها باز می گردد اما اینکه می آیند و در روز ملی سینما به جای رفع معضل و مشکل از زندگی سینماگران بیانیه سیاسی صادر می کنند امری است که نمی توان به آسانی از آن عبور کرد و آن را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: چطور مدیران خانه سینما مرگ سینما را نمی بینند؟ چطور هیچ قدمی برای بهبود وضعیت زندگی و رفاهی و معیشتی سینماگران ندارند؟ چطور حتی تلاشی برای تأسیس صندوق بیمه بیکاری نمی کنند؟ واقعاً چطور این اتفاق ها نمی افتد اما به هر بهانه ای می آیند و بیانیه سیاسی صادر می کنند؟

این سینماگر سپس با بیان اینکه نتیجه بیانیه شما هیچ نفعی برای اهالی سینما در پی نداشت اظهار داشت: آیا این بیانیه دم دستی شما توانست باعث ایجاد صف های طویل پشت در سینماها شود؟ آیا باعث شد مردم با سینما آشتی کنند؟ آیا باعث شد معضلات عدیده ناشی از بیکاری و خانه نشینی، مشکلات بی مسکنی و بی بیمه بودن اهالی سینما برطرف شود؟

ذاکری در همین راستا متذکر شد: متأسفانه از سال های گذشته تاکنون حتی در زمان بسته شدن خانه سینما کک هیچ یک از مدیران خانه سینما را نگزید چون ثروت شان از پارو بالا می رود و اصلاً نمی دانند مشکل معیشتی چه هست؟ نمی دانند نداشتن خانه و دادن مبالغ اجاره خانه چه زجری برای اهالی سینما دارد. مدیران خانه سینما از گذشته آنقدر سرمایه گذاری های خارج از عرف و... در اینجا و آنجا داشته اند که اصلاٌ پول برایشان بی معنا است.

این منتقد سینما با ذکر این نکته که طبیعی است که عنوان «شاه نشین» به شما اطلاق شود تصریح کرد: وقتی شما نگاهی از بالا به پایین به اهالی سینما دارید وقتی خود را برتر و بالاتر از دیگران می دانید بدیهی است که به شما شاه نشین بگویند! اما یک شاه هم باید هرزگاهی نگاهی به برده ها و رعیت های زیردست خود بیندازد نه اینکه کلاً آن ها را نادیده بگیرد و تنها به فکر منافع خود باشد.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما وظیفه اصلی خانه سینما چیست متذکر شد: اساسنامه خانه سینما تمام وظایف مدیران این نهاد را شرح داده اما به آن وظایف عمل نمی کنند. آیا این ها که در رأس امور هستند یک بار اساسنامه را مطالعه کرده اند؟ آیا اصلاً می دانند این خانه برای چه بنا شده و قرار بوده چه خدماتی به سینماگران ارائه دهد؟

ذاکری در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: خانه سینما یکی از معدود نهادهای صنفی در کشور محسوب می شود که در تمام ادوار و دولت های مختلف با چالش ها و مشکلات زیادی روبرو بوده؛ متأسفانه هیچ گاه مدیران این نهاد با اعضای صنوف نزدیک و همدل و همفکر نبوده اند در صورتی که اگر اتحاد و نزدیکی وجود داشت می توانست شرایط رشد و شکوفایی صنوف سینمایی را فراهم سازد.

وی در پایان این گفتگو افزود: متأسفانه در تمامی این سال ها بیانیه های سیاسی و غیر ضروری مدیران خانه سینما و اینکه مدیران این نهاد رویکرد مدعی العموم گرفته اند بارها تنش و بحران های جدی در سینما ایجاد کرده؛ این اتفاقات در حالی است که اساسنامه خانه سینما علناً تصریح کرده که خانه سینما موسسه ای مستقل و غیر سیاسی است که وظیفه اش تأمین امنیت شغلی برای اعضای خود، کمک به فعالیت های فرهنگی و پژوهشی، و... است. خانه سینما باید به اعضای خود سرویس اقتصادی و رفاهی بدهد و حتی به آن ها کمک های مخفیانه کند نه اینکه عده ای به اسم مدیران خانه سینما دور هم جمع شوند و نوعی حزب تشکیل داده و بیانیه های حزبی آن هم به اسم کل سینماگران صادر کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.