دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸

خانه سینما؛ از سیاسی کاری تا عدم توجه به مسائل صنفی/۲

صباغ زاده: کارکرد خانه سینما به برگزاری مراسم تشییع سینماگران آن هم با خرج صنوف خلاصه شده است

کاوه صباغ زاده در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ایتالیا ایتالیا

سینماپرس: کاوه صباغ زاده گفت: نبود خانه سینما امروزه هیچ تأثیری در وضعیت معیشتی و کاری و حرفه ای و بیمه ای سینماگران ندارد! مدت ها است صنوف دیگر مطالبه گر نیستند.

کاوه صباغ زاده کارگردان سینما در خصوص سیاسی کاری های مکرر خانه سینما و عدم توجه مدیران این نهاد به مسائل صنفی سینماگران گفت: تنها کارکرد خانه سینما به برگزاری مراسم تشییع سینماگران آن هم با خرج صنوف خلاصه شده است و حتی برای این یک مورد هم راضی نیستند از بودجه خودشان خرج کنند!

کارگردان فیلم های سینمایی «ایتالیا ایتالیا» و «رمانتیسم عماد و طوبی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بدیهی است که کمترین توقع از مدیران خانه سینما این است که بیمه بیکاری اعضای خانه سینما را سامان دهند. روند بیمه کردن اعضا را سرعن بخشند و اینقدر افراد را درگیر بروکراسی های پیچیده اداری نکنند! بنده خودم شخصا نزدیک به ۲ ماه است که برای کار بیمه ای درخواست داده ام اما مرتب این مهم عقب افتاده است. این اتفاق در حالی است که مقوله سلامت افراد بسیار مهم است و باید تدبیری اندیشه شود تا در کمترین زمان ممکن همه درخواست های اعضا اجابت شود.

این سینماگر سپس با بیان اینکه از بازرس تا هیأت مدیره خانه سینما هیچ یک دغدغه صنفی ندارند تصریح کرد: بنده واقعا نمی دانم دغدغه این افراد چیست! گویا فقط جلسه می‌روند و حقوق‌دریافت می کنند و حرف هایی می زنند که فایده ای برای سینماگران ندارد! باعث تأسف است که نه به شکایات سینماگران درست رسیدگی می شود نه کسی تدبیری برای امور مهم روی زمین مانده مانند تأمین امنیت شغلی و تأسیس صندوق بیمه بیکاری دارد.

صباغ زاده در همین راستا خاطرنشان کرد: البته متأسفانه باید عرض کنم شرایط سینماگران تز بیمه بیکاری گذشته! ما امروزه با وضعیتی اضطراری در خصوص‌ زندگی اهالی سینما روبرو هستیم که گویا نه برای مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی اهمیتی دارد و نه برای مدیران خانه سینما!

وی سپس با اشاره به برخی سیاسی کاری های اخیر مدیران خانه سینما و به ویژه بیانیه اخیر آن ها به بهانه روز ملی سینما متذکر شد: این خانه سینما است که اگر کمبود و کاستی در سینما و زندگی سینماگران وجود دارد باید به نهادهای دیگر فشار بیاورد تا اعضایش بتوانند از کمترین و حداقلی ترین امکانات برخوردار شوند! واقعا نمی دانم در این وانفسا دادن بیانیه چه نفعی برای سینماگران دارد؟

این عضو انجمن دستیاران کارگردانان وبرنامه ریزان و کانون کارگردانان سینمای ایران در همین راستا اظهار داشت: روز ملی سینما صرفاً مناسبتی است که هر سال همه آن را تبریک می گویند اما در سال جاری بیانیه ای منتشر شد که اصلا هدف آن روشن نیست! واقعا ما نمی‌دانیم آیا هدف مسئولان تبریک است؟ بدبینی است؟ ما باید در انتظار چه باشیم؟

صباغ زاده تأکید کرد: در هر صورت بیانیه دادن کار خانه سینما نیست. خانه سینما اگر بخواهد به فکر اهالی سینما باشد قطعا کارهای مهمتری دارد. به عنوان مثال بنده در جریان امور صنوف هستم. داخل صنوف تخلفات و درگیری است و خانه سینما با اینکه متوجه می شود هیچ واکنشی در خصوص این تخلفات نشان نمی دهند! بدیهی است این سکوت خانه سینما خودش بیانیه است. سکوت خودش دستورالعمل و بیانیه است برای متخلفان! این سکوت بیانگر هیچ کاری نکردن شان است و بسیار بد است.

این فیلمساز جوان تصریح کرد: بنده به ضرس قاطع عنوان می کنم که بود و نبود خانه سینما امروزه هیچ تأثیری در وضعیت معیشتی و کاری و حرفه ای و بیمه ای سینماگران ندارد! مدت ها است صنوف دیگر مطالبه گر نیستند. مدیران خانه سینما به مطالبه گری ندارند و گوش و چشم خود را بر روی مطالبات اهالی سینما بسته اند.

صباغ زاده ادامه داد: تعداد زیادی از اعضای صنوف بیمار هستند و شرایط مساعدی ندارند اما دریغ از آنکه مسئولان این نهاد حتی حالی از آن ها بپرسند!

وی‌ در پایان این گفتگو افزود: ساختار مدیریتی خانه سینما فرسوده و کهنه و قدیمی است و مسئولان این نهاد به جای فرهنگ درگیر سیاست شده اند! همه این ها باعث شده تا روز به روز این نهاد بیشتر از سینما و سینماگران فاصله بگیرد!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.