چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲

نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور/۵

مهام: سینما و فیلم به شدت روی جامعه اثرگذار است اما متأسفانه بودجه های فرهنگی به باد می رود/ نفوذ فرهنگی در سینما بیداد می کند

علی مهام

سینماپرس: علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: اگر می خواهیم از شر دشمن نجات پیدا کنیم و به سعادت برسیم باید با جان و دل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گوش کنیم؛ باید کمر همت ببندیم و برخیزیم و عرصه فرهنگی و هنری کشور را از لوث وجود افراد نالایق پاک کنیم و دست در دست هم دهیم ساختار فرهنگی کشور را از اساس تغییر داده و مولفه های انسانی و اسلامی و انقلابی را در آن رشد و ترویج دهیم.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «حانیه» و «بازی نقاب ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بدیهی و آشکار است که دشمن همیشه برای ورود و نفوذ به هر جامعه ای از طریق تولیدات فرهنگی وارد می شود چون می داند که از این طریق می تواند جامعه را به نابودی بکشاند. از این رو بسیار حیاتی است که یکایک مدیران و مسئولان فرهنگی کشور و به ویژه هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر نسبت به این امر آگاهی کامل داشته باشند و اجازه ندهند که با سهل انگاری و بی توجهی دشمن به سرمنزل مقصود خویش برسد.

این سینماگر متذکر شد: در دیداری که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتند معظم له به آن ها تذکر جدی داده و از آن ها گلایه کردند و فرمودند که کم کاری جدی در خصوص بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور صورت گرفته است. باید دید دلیل این کم کاری ها چیست و چرا علیرغم هشدارهای حکیمانه، مدبرانه و دلسوزانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مسئولان امر به این مهم بی توجهند؟

مهام تأکید کرد: نفوذ دشمن امروزه در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور قابل مشاهده است؛ از سینما و تلویزیون و تئاتر گرفته تا حوزه نشر و کتاب و... همگی مورد حملات دشمن قرار دارد چرا که اصلی که آن ها در نظر گرفته اند نابودی فرهنگ ما است و ما اگر می خواهیم نجات پیدا کنیم باید به این مقوله مهم توجه نماییم. البته در برخی حوزه های فرهنگی و هنری نفوذ دشمن بیشتر از سایر جاها است مثلاً نفوذ فرهنگی در سینما بیداد می کند و ما بعضاً با آثاری روبرو هستیم که خودمان شرم می کنیم به تماشای آن ها بنشینیم.

وی در همین راستا یادآور شد: ما سال ها است فیلم هایی می بینیم که در آن ها رسماً ترویج شراب خواری می شود، حجاب کامل اسلامی به معنای اینکه حتی یک تار موی بانوان در آن مشاهده نشود در فیلم ها رعایت نمی شود؛ من حتی فیلمی دیدم که فردی در آن ایستاده قضای حاجت می کرد! این اتفاقات در سینمای جمهوری اسلامی ایران چه معنایی دارد؟ آیا این جز آرام آرام رخنه کردن دشمن و نفوذ فرهنگی تعبیر دیگری دارد؟

مهام متذکر شد: همه ما می دانیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی به جا و درست است و تعلل بیش از این باعث می شود ما صدها برابر آسیب ببینیم؛ ما وظیفه داریم از جوانان جامعه در مقابل هجمه های فرهنگی دشمن و نفوذ بیگانگان مواظبت کنیم. بی تردید شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند با نظارت جدی بر تمام ارکان فرهنگی و هنری کشور نقش موثری در این زمینه داشته باشند.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون سپس انتخاب مدیران فرهنگی را نادرست دانست و در این باره تصریح کرد: انتخاب نادرست مدیران فرهنگی باعث شده تا به خواسته مورد نظر رهبری دست پیدا نکنیم. وقتی کسی دانش و اعتقاد نداشته باشد وضعیت از این بهتر نمی شود. باید افرادی به عنوان مدیر فرهنگی به ویژه در حوزه هایی مانند سینما به کار گرفته شوند که معتقد باشند. باید مدیران درست انتخاب شوند و دانش داشته باشند و تقوا داشته باشند تا شاید از این رهگذر اوضاع فرهنگی کشور کمی سامان پیدا کند.

مهام با اشاره به اغتشاشات اخیر و اظهارنظرهای نادرست برخی سلبریتی ها و همگام شدن آن ها با دشمنان نظام و انقلاب اسلامی متذکر شد: پرسش اصلی این است که آیا مثل سابق می شود با این افراد برخورد کرد؟ پاسخ قطعاً خیر است چرا که ساده انگاری نمی توان داشت. ما باید بر اساس مقتضیات زمانه دنبال شیوه های جدید و مدرن باشیم که بتوانیم با نفوذ فرهنگی مقابله کنیم.

وی در پایان افزود: مشکل ما اشخاصی هستند که بلد نیستند جلوی نفوذ فرهنگی را بگیرند. همین بحث حجاب به دلیل فقدان کار فرهنگی مناسب است. باید این را از حوزه فرهنگ درست می کردیم. سینما و فیلم به شدت روی جامعه اثرگذار است اما متأسفانه بودجه های فرهنگی به باد می رود ودلیل آدم های نالایق و بدون تخصصی هستند که در رأس امور نشسته اند؛ ما باید تدبیری اندیشه کنیم و حوزه های فرهنگی و هنری کشور را پاکسازی کامل کرده و اداره و اجرای آن را به دست جوانان خدوم، مومن، انقلابی و با روحیه جهادی بسپاریم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.