دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

سینماگران از اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی می گویند؛

تحقیق، پژوهش و مطالعه حلقه مفقوده سینمای ایران/ بدون پشتوانه علمی، سینما به ابزار شارلاتانیزم تبدیل می شود!

برجی-براری-هدایت-مرزبان-الماسی-توکلی-فرنو-نجفی

سینماپرس: تعدادی از چهره های مطرح سینمای کشور در رابطه با ضرورت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای تولید آثار سینمایی متذکر شدند: تا زمانی که نگاه کاسبکارانه در سینما وجود داشته باشد و از کارشناسان خبره در حوزه های مختلف برای نگارش فیلمنامه ها استفاده نکنیم و تنها به درج برخی عناوین تشریفاتی در تیتراژ فیلم ها مانند مشاور حقوقی، مشاور علمی و... بسنده کنیم وضعیت همچنین نادرست باقی خواهد ماند.

به گزارش سینماپرس چند سالی است شاهد افول و نزول جدی مطالعه و کتاب خوانی در سطح کشور هستیم و آنقدر بی توجهی به این حوزه بسیار بوده که دیگر قشر فرهیخته و هنرمند کشور نیز هیچ رغبتی برای مطالعه و کتاب خوانی و علم آموزی و تحقیق و پژوهش از خود نشان ندادند و همین امر باعث افت کیفی و عمقی اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی ما و همینطور نزول سطح سلیقه مردم شده است.

بسیاری از کارشناسان فرهنگی بال و پر دادن به فضای مجازی را یکی از دلایل مهم دور شدن مردم از مطالعه می دانند و تأکید دارند که کم کاری مدیران فرهنگی کشور باعث شده تا دیگر رغبتی برای آگاهی بخشی و مطالعه حتی در بین هنرمندان وجود نداشته باشد. ذائقه مردم روز به روز در حال تنزل است و متولیان فرهنگی دست روی دست گذاشته و نظاره گر این اوضاع اسفناک هستند.

رهاشدگی عرصه فرهنگ و هنر به حال خود و حضور فیلمسازان بی تجربه که اغلب در پی کسب منافع مالی و... هستند همگی دست در دست هم داده تا حال سینما روز به روز وخیم تر از گذشته شود و سینمای کشور فاقد مضامین و محتوای تحقیقاتی، علمی و پژوهشی شود. سینما امروزه در سیطره دو قطب فیلم های مبتذل کمدی و فیلم های سیاه و تلخ است؛ در همین راستا با ۸ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: رضا برجی، اسماعیل براری، حسن هدایت، هادی مرزبان، جهانگیر الماسی، هوشنگ توکلی، دکتر بهروز فرنو و حسن نجفی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

تحقیق، پژوهش و مطالعه حلقه مفقوده سینمای ایران/ بدون پشتوانه علمی، سینما به ابزار شارلاتانیزم تبدیل می شود!

رضا برجی مستندساز در رابطه با ضرورت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای تولید آثار سینمایی گفت: بی تردید مطالعه و تحقیق و پژوهش باید جزو عناصر اصلی تولید هر اثر سینمایی باشد که متأسفانه سال ها است ما کمتر شاهد این اتفاق در روند تولید آثار هستیم و سینمای هردمبیل و بی در و پیکر کنونی حاصل عدم مطالعه هنرمندان و فقدان تحقیق و پژوهش برای نگارش فیلمنامه ها است! نگاه کاسبکارانه به سینما باید از بین برود؛ تا زمانی که نگاه کاسبکارانه در سینما وجود داشته باشد و ما از کارشناسان خبره در حوزه های مختلف برای نگارش فیلمنامه ها استفاده نکنیم و تنها به درج برخی عناوین تشریفاتی در تیتراژ فیلم ها مانند مشاور حقوقی، مشاور علمی و... بسنده کنیم وضعیت همچنین نادرست باقی خواهد ماند.

اسماعیل براری کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید از شرایط اسفبار سینمای کشور تصریح کرد: دغدغه اغلب اقشار هنری پول است و همه می خواهند خود را به شیر نفت رسانده و برای خود نقدینگی تصاحب کنند از این رو طبیعی است که در این شرایط کسی برای تحقیق و مطالعه و پژوهش ضرورت و اهمیتی قائل نشود! تا وقتی در سینما اغلب افراد از شیرهای نفت تغذیه می کنند و حتی کسانی که خود را متعلق به سینمای خصوصی می دانند در پس ماجرا به شیر نفت می رسند و دنبال تصاحب نقدینگی بیشتر هستند وضعیت همین است و نمی توان امیدی برای بهبودی داشت.

حسن هدایت کارگردان سینما در این باره اظهار داشت: فقدان مطالعه، تحقیق و پژوهش در تولیدات سینمایی به نگاه مدیریت عام در سینما و سایر حوزه های فرهنگی باز می گردد؛ اگر امروزه شاهد تولیدات باری به هر جهت و فکر نشده هستیم به دلیل آن است که نحوه سیاست گذاری و نگاه مدیران فرهنگی و سینمایی این چنین است و تا زمانی که مدیران به اهمیت این اتفاق پی نبرد ما شاهد همین روند در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری کشور از جمله سینما خواهیم بود. مطالعه و پژوهش آنقدر اهمیت دارد که خداوند متعال در قرآن کریم به قلم سوگند می خورد؛ این اتفاق نشانگر آن است که قلم که سرمنشأ هر نوع نگارش و مطالعه ای است دارای ارزش بسیار است. قسم خوردن خداوند به قلم نشان از آن دارد که نوشتن و خلق کردن چه شأن و منزلتی دارد که متأسفانه بسیاری از ما نسبت به آن ناآگاه هستیم.

تحقیق، پژوهش و مطالعه حلقه مفقوده سینمای ایران/ بدون پشتوانه علمی، سینما به ابزار شارلاتانیزم تبدیل می شود!

هادی مرزبان بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر نیز در این باره به سینماپرس گفت: انبوه آثار تولید شده که سطحی و روی هوا هستند به دلیل اهمال کاری مدیران فرهنگی و بی مطالعه بودن سازندگان شان تولید شده اند؛ بنده معتقدم کفه سنگین فقدان مطالعه و عدم تحقیق و پژوهش به مدیران فرهنگی و سینمایی باز می گردد که به هر اثر پوچ و بی محتوایی اجازه تولید می دهند و قطعاً باید با شایسته سالاری جلوی استمرار این پدیده شوم گرفته شود. مدیران فرهنگی و سینمایی موظفند مو را از ماست بیرون بکشند و آثاری را عرضه کنند که برای جامعه مفید باشد؛ متأسفانه امروز شاهد هستیم بخش کثیری از نمایش های صحنه ای، تله تئاترها، فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی پوچ و بی اثر هستند و دلیلش آن است که مدیران گزینش و انتخاب درستی را ندارند، شایسته سالاری را کنار گذاشته اند، بطن قضیه را نمی بینند و به هر شخصی که خواستار تولید اثر است اجازه کار می دهند.

تحقیق، پژوهش و مطالعه حلقه مفقوده سینمای ایران/ بدون پشتوانه علمی، سینما به ابزار شارلاتانیزم تبدیل می شود!

دکتر بهروز فرنو استاد فلسفه و کارشناس فرهنگی در رابطه با ضرورت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای تولید آثار سینمایی گفت: آنچه باعث عمق بخشیدن به یک اثر مستند یا داستانی می شود تحقیق و مطالعه است اما متأسفانه این مهم در سینمای ما همواره نادیده گرفته می شود چرا که فضای سفارش کار در کشور ما این الزام را برای هنرمند فیلمساز ایجاد نمی کند. مراحل مختلف پرورش یک کار هنری درست و دقیق مبتنی بر تحقیق است اما در اکثر مواقع هنگام روال ساخت این قسمت کمتر ملاحظه می شود چون ملاک و ضابطه ای برای اندازه گیری اش نیست؛ این ضعفی است که متولیان فرهنگی و سینمایی کشور باید به آن دقت کنند و اجازه ندهند این نقصان پیچیده تر و گسترده تر شود.

تحقیق، پژوهش و مطالعه حلقه مفقوده سینمای ایران/ بدون پشتوانه علمی، سینما به ابزار شارلاتانیزم تبدیل می شود!

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما متذکر شد: اگر از مطالعه، تحقیق و پژوهش در سینما غافل شویم هنر هفتم به ابزاری برای شارلاتانیزم بدل می شود؛ سینما امروزه در حال به یغما بردن فرهنگ و هویت ملی و دینی ما است و تنها با مطالعه و به کار گرفتن اندیشه و خرد است که می توان جلوی این فاجعه را گرفت. سینما یکی از اجزای آگاهی بخش در جامعه انسانی است؛ سینما باید معین به توسعه فرهنگی و فکری و شعور و معرفت انسانی در زندگی جمعی باشد. سینما باید رشد و توسعه فکری و فرهنگی را به جامعه هدیه دهد اما متأسفانه همواره عده ایکه از رانت های مختلف استفاده می کنند تلاش دارند تا سینما در حد همان روابط دکان و مغازه باقی بماند تا منافع شان از بین نرود.

تحقیق، پژوهش و مطالعه حلقه مفقوده سینمای ایران/ بدون پشتوانه علمی، سینما به ابزار شارلاتانیزم تبدیل می شود!

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون تصریح کرد: تا زمانی که مدیران فاقد صلاحیت در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارند که ارزش و اهمیت تحقیق، پژوهش و مطالعه را نمی دانند نمی توانیم تحولی در تولید آثار سینمایی ایجاد کنیم، پس اگر دنبال تحول هستیم اولین قدم باید ایجاد تغییرات اساسی در حوزه مدیریت فرهنگی و هنری کشور باشد تا سرمنشأ درست شود و محققان و پژوهش گران و اندیشمندان بتوانند در سینما جایی برای کار داشته باشند. در سینمای ایران ممکن است چند اثر به شکل استثنایی با مطالعه و تحقیق و پژوهش تولید شوند اما اصل و کلیت چنین نیست؛ هرج و مرج در مدیریت کلان سینما و زیرمجموعه آن که عوامل سینما هستند توسعه پیدا کرده و گویا تدبیری برای رفع این نقیصه مهم وجود ندارد.

تحقیق، پژوهش و مطالعه حلقه مفقوده سینمای ایران/ بدون پشتوانه علمی، سینما به ابزار شارلاتانیزم تبدیل می شود!

حسن نجفی کارگردان سینما در رابطه با ضرورت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای تولید آثار سینمایی گفت: مقوله مهم تحقیق و پژوهش حلقه مفقوده سینما و تلویزیون است؛ تجربه ثابت کرده کارهایی که بر اساس مضمون و محتوای شان نیازمند پژوهش جدی و اساسی هستند اغلب بدون توجه به این عناصر مهم پیش می روند و همین مسأله باعث ایجاد مشکلات مهمی در این قبیل آثار می شود. متأسفانه حرفه ما بی حساب و کتاب شده و هر کسی بدون علم و دانش به عنوان کارگردان در سینما جولان می دهد این در حالی است که افراد فهیم نمی توانند به سینما ورود کنند؛ در واقع کسانی که صاحب اندیشه و علم هستند از سینما دور مانده اند و افرادی این روزها به عنوان فیلمساز در سینما جولان می دهند که اغلب بی تجربه هستند و همین باعث شده در سینما فجایعی را به اسم فیلم تولید کنند که باعث پس زدن انبوه مخاطبان شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.