یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵

اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی/۸

نجفی: پژوهش حلقه مفقوده سینما و تلویزیون است/ متأسفانه برخی بدون علم و دانش به عنوان کارگردان در سینما جولان می دهد

حسن نجفی در نشست خبری فیلم سینمایی«شرفناز»

سینماپرس: حسن نجفی کارگردان سینما در رابطه با ضرورت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای تولید آثار سینمایی گفت: مقوله مهم تحقیق و پژوهش حلقه مفقوده سینما و تلویزیون است؛ تجربه ثابت کرده کارهایی که بر اساس مضمون و محتوای شان نیازمند پژوهش جدی و اساسی هستند اغلب بدون توجه به این عناصر مهم پیش می روند و همین مسأله باعث ایجاد مشکلات مهمی در این قبیل آثار می شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «آسمان هشتم» و «شرفناز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته بسیار مهمی که بنده باید عرض کنم این است که پژوهش مقوله بسیار مهمی است اما قطعاً به تنهایی نمی تواند عامل موفقیت یک اثر سینمایی یا تلویزیونی باشد.

وی یادآور شد: ما به کرات در سینما و تلویزیون شاهد آثاری بودیم که بعضاً پژوهش های خوبی داشتند اما انتخاب کارگردان و عوامل بد و ضعیف باعث شده تا این آثار نتوانند آنطور که شایسته است بدرخشند و مورد توجه عموم افراد جامعه به ویژه صاحب نظران و کارشناسان علوم و فنون مختلف قرار بگیرند.

نجفی تأکید کرد: یک فیلمساز باید در کنار تحقیق و پژوهش جامع، شاخصه های سینما را به درستی بشناسد و ویژگی کار موفق و مردم پسند را بداند؛ اگر چنین باشد اثر او قدرت و دوام لازم را پیدا می کند و اگر چنین نباشد خلاء جدی در آن اثر هویدا می شود.

این سینماگر سپس با بیان اینکه تحریف تاریخ در سینما و تلویزیون به شدت دیده می شود اظهار داشت: مسئولان و ناظران نهادهایی مانند سازمان سینمایی و سازمان صدا و سیما باید با دقت و هوشیاری آثار را رصد کنند و اجازه ندهند فیلم ها و سریال هایی که تاریخ را تحریف کرده اند به اکران و پخش عمومی برسند.

وی خاطرنشان کرد: یک سینماگر در هر ژانر و سبکی که می خواهد مبادرت به تولید اثر کند باید آن سبک و ژانر را به درستی بشناسد و مهمتر از همه اینکه باید ویژگی های مردم کشور خود و ذائقه و نیازهای آن ها را نیز به درستی ارزیابی کند و شناخت کاملی هم از اقلیم و جغرافیای کشورش داشته باشد.

نجفی در پایان این گفتگو با انتقاد شدید از رهاشدگی سینمای کشور و بی تدبیری مدیران سینمایی تصریح کرد: متأسفانه حرفه ما بی حساب و کتاب شده و هر کسی بدون علم و دانش به عنوان کارگردان در سینما جولان می دهد این در حالی است که افراد فهیم نمی توانند به سینما ورود کنند؛ در واقع کسانی که صاحب اندیشه و علم هستند از سینما دور مانده اند و افرادی این روزها به عنوان فیلمساز در سینما جولان می دهند که اغلب بی تجربه هستند و همین باعث شده در سینما فجایعی را به اسم فیلم تولید کنند که باعث پس زدن انبوه مخاطبان شده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.