دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

خطای سلبریتی پروری در رسانه ها/۵

فارسیجانی: سلبریتی ها از غفلت مدیران و فقدان قانون گذاری مناسب سوءاستفاده کرده و امنیت ملی را دچار مخاطره می کنند/ مسئولان سه قوه به فکر برخورد قاطع باشند

پرویز فارسیجانی در دومین نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی

سینماپرس: دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه در مورد خطای سلبریتی پروری در رسانه ها گفت: سلبریتی ها از غفلت مدیران و فقدان قانون گذاری مناسب سوءاستفاده کرده و امنیت ملی را دچار مخاطره می کنند و قطعاً با کسانی که امنیت کشور را بازیچه امیال خود می کنند باید برخورد شود؛ این ها با خود چه فکر می کنند که مباحثی مانند برگزاری رفراندوم را مطرح می کنند در حالی که در اقلیت هستند و اکثریت جامعه ما به انقلاب اسلامی معتقد و وفادارند؟ این ها چطور دم از دمکراسی می زنند اما رأی اکثریت افراد جامعه را که به دین و نظام و انقلاب پایبند هستند قبول ندارند؟

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه مدیریت فرهنگی و هنری موضوع سلبریتی ها و شخصیت هایی است که به عنوان بازیگر، کارگردان، تهیه کننده و مجری برنامه های مختلف فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: این افراد به صورت کاملاً رها شده به عنوان الگوهایی برای نسل جوان و نوجوان شناخته شده اند و از این رو باید مدیریت جدی بر رفتار و گفتار آن ها وجود داشته باشد. مسئولان رسانه ملی باید از روز آغاز همکاری با این افراد و حتی در حین همکاری شان نظارت جدی روی آن ها داشته باشند و در قراردادهایی که با این افراد منعقد می کنند باید بندهایی را در خصوص تعهد آن ها نسبت به مسئولیت اخلاقی، ارزشی و ملی قرار دهند و آن ها را ملزم به پایبندی به این قرارداد کنند.

فارسیجانی متذکر شد: سلبریتی ها باید بدانند اگر اصول اخلاقی و انسانی را رعایت نکنند توبیخ می شوند و با آن ها برخورد جدی صورت می گیرد؛ این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است که ما این سلبریتی ها را به حال خود رها کرده ایم تا هرچه می خواهند بکنند و بگویند و از سوی دیگر در حوزه تعلیم و تربیت نسل جوان نیز کوتاهی کرده ایم که این شخصیت ها را به عنوان الگویی برای خود برگزیده اند.

پدیدآورنده کتاب «منشور سینما» سپس با بیان اینکه سلبریتی ها به این باور رسیده اند که اجازه دارند در هر حوزه ای اعم از سیاست، دین و... دخالت داشته باشند اظهار داشت: مسئولان نباید بگذارند آن ها در حوزه هایی که در آن تخصصی ندارند اظهارنظر کنند. همانطور که در هالیوود یک سلبریتی جرأت و اجازه آن را ندارند که مثلاً علیه رژیم غاصب صهیونیستی و هلوکاست اظهارنظر کند در کشور ما نیز هیچ سلبریتی نباید اجازه آن را داشته باشد تا در خصوص مسائل سیاسی و ملی اظهارنظر کند.

استاد دانشگاه «رسانه و سینما» تأکید کرد: در اغتشاشات اخیر مشهود بود سلبریتی ها کاملاً به صورت احساسی و بدون هرگونه تأمل و تعمقی اظهارنظر کرده و جامعه را متلاطم کردند. از این رو یکایک سلبریتی ها باید ملزم به رعایت قوانین شوند و مسئولان سه قوه به فکر برخورد قاطع و جدی با این افراد باشند.

وی تصریح کرد: اگر قانون جدی در راستای این جریان وجود ندارد نهادهایی مانند سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، حوزه هنری و... باید دست در دست هم داده و با هم فکری قانونی را طراحی کنند تا زین پس با سلبریتی های اغتشاش گر و آشوب طلب برخورد جدی صورت گیرد. همانطور که یک فوتبالیست اگر تخلف کند با او در کمیته انضباطی برخورد می شود همانطور باید با سلبریتی ها نیز برخورد صورت گیرد.

فارسیجانی در پایان این گفتگو افزود: واقعاً نمی دانم چرا در کشور ما وقتی سلبریتی ها جامعه را به آشوب می کشند هیچ نهاد و دستگاه و ارگانی با آن ها برخورد نمی کند؛ این سلبریتی ها گویا دین و کشور برایشان اهمیت ندارد و فقط به منافع شخصی خود فکر می کنند و حاضرند برای منافع شخصی و گروهی و قبیله ای خود کلیت نظام و کشور را زیر سوأل ببرند از این رو نیاز است تمامی خسارت هایی که در این مدت به کشور و مردم وارد شد از این افراد که به نحو در آشوب گری نقش کلیدی داشتند اخذ شود و دیگر هیچ یک از آن ها اجازه کار و فعالیت در سینما و تلویزیون را نداشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.