دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵

نگاهی به وضعیت حوزه فیلم کوتاه/۵

طاهرفر: لحظه به لحظه از سینمای آرمانی دورتر می شویم/ چرا سینمای ما طی ۴ دهه نتوانسته آرمان های انقلاب اسلامی را به دنیا نشان دهد؟

قربانعلی طاهرفر

سینماپرس: قربانعلی طاهرفر کارگردان همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: متأسفانه لحظه به لحظه از سینمای آرمانی دورتر می شویم و با افرادی مواجه هستیم که انتهای آمال و آرزوهای شان رسیدن به جوایز اسکار و کن و برلین و ونیز است و برخی مدیران هم به آن ها میدان می دهند تا با ساخت فیلم های سیاه به این آمال و آرزوهای شان برسند.

کارگردان فیلم های کوتاه «مهلقا» و «راه روشن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این باعث تأسف است که ما طی گذشت بیش از ۴ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز فیلم تراز انقلاب نداریم و فقدان تفکر و اندیشه و آرمان های دینی و انقلابی در سینمای ما به شدت خودنمایی می کند.

وی سپس با بیان اینکه سینمای آرمانی انقلاب اسلامی از آنچه مدیران فرهنگی و سینمایی ترسیم کرده اند به شدت زاویه و فاصله دارد تصریح کرد: ما شاهد فقدان فکر و اندیشه سالم در سینمای مان هستیم؛ چرا سینمای ما طی ۴ دهه نتوانسته آرمان های انقلاب اسلامی را به دنیا نشان دهد؟ چرا چهره واقعی رهبران انقلاب اسلامی به درستی به دنیا نشان داده نشده و در عوض فیلم های تلخ و سیاه به نمایندگی از سینمای کشورمان در جشنواره های ریز و درشت جهانی حضور پیدا می کنند و تصویری مخدوش از ایران اسلامی ارائه می دهند؟

طاهرفر خاطرنشان کرد: متأسفانه طی تمامی این سال ها هر دولت که سر کار آمده سینما را ویران تر از قبل کرده و به دولت بعدی تحویل داده! البته بنده شخصاً به این بدنه مدیریتی فعلی امیدوارم چرا که معتقدم آن ها می خواهند در صراط سینمای انقلاب اسلامی قدم بردارند و سینما را به سمت مبانی سینمای انقلابی سوق دهند. امیدوارم چنین شود چرا که اگر این مدیران سینمایی کنونی از آقای خزاعی گرفته تا آقای آذرپندار و... این کار را نکنند دیگر ما نمی توانیم امید داشته باشیم که در دولت های بعد چنین اتفاقی رخ دهد.

این سینماگر متذکر شد: چرا همه سینمای ایران از فیلم کوتاه گرفته تا فیلم بلند سرشار از آثاری به اسم سینمای اجتماعی شده که جز سیاهی و تلخی و تباهی چیز دیگری در چنته ندارند؟ این معضل بزرگ و اساسی باید هرچه سریع تر برطرف شود تا ان شاالله به یاری خداوند متعال بتوانیم به سینمای تراز انقلاب اسلامی دست پیدا کنیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: علاوه بر این متأسفانه ما در سینمای کوتاه از مشکلات دیگری نظیر فقدان فیلمنامه مناسب، عدم دسترسی به امکانات، جولان دادن رانت خواران و نفوذ برخی اشخاص در نهادهای سینمایی و... رنج می بریم که امیدوارم این معضلات نیز هرچه سریع تر برطرف شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.