یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸

نگاهی به وضعیت حوزه فیلم کوتاه/۴

عافیت: تلخ ترین اتفاقی که در حوزه فیلم کوتاه شاهد آن هستیم تعلق رانت به افرادی خاص برای تولید فیلم های شان است

بهنام عافیت

سینماپرس: بهنام عافیت کارگردان فیلم کوتاه همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: تلخ ترین اتفاقی که در حوزه فیلم کوتاه شاهد آن هستیم تعلق رانت به افرادی خاص برای تولید فیلم های شان است؛ البته این پدیده مربوط به امروز و دیروز نمی شود و حداقل طی یکی دو دهه گذشته شاهد این اتفاق بوده ایم!

کارگردان فیلم های کوتاه «خارج از وضوح» و «خوابگرد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از دهه ها قبل رانت برای عده ای افراد خاص در حوزه فیلم کوتاه وجود داشت و این مسأله کماکان ادامه دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه ای شده که تولید فیلم کوتاه به لحاظ ابزار و سخت افزار تفاوتی با فیلم بلند ندارد. زمانی که ما برای ساخت یک فیلم کوتاه برآورد بودجه می کنیم هزینه های مان با سینمای بلند چندان تفاوت ندارد و شاید تنها تفاوت عدم حضور سوپراستار در فیلم های کوتاه باشد و در بقیه موارد فنی و تجهیزاتی درست به همان میزان که در سینمای بلند هزینه صرف می شود ما هم باید هزینه کنیم.

عافیت سپس با بیان اینکه مهمترین مسأله و معضل این روزهای فیلم کوتاه هزینه سرسام آور تولید آثار است تصریح کرد: ساخت فیلم کوتاه برای فیلمسازانی که تمکن مالی ندارند یا به بودجه های نهادهای خاص که آن ها را پشتیبانی کنند متصل نیستند بسیار سخت شده است و قطعاً کمترین توقع ما از مدیران سینمایی و مسئولان فرهنگی کشور تقسیم عادلانه بودجه میان یکایک فیلمسازان امتحان پس داده و سابقه دار در این حوزه است تا همه بتوانند دستی بر تولید داشته باشند.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو وضعیت فیلم کوتاه از نظر کیفی را مثبت ارزیابی کرد و در این باره اظهار داشت: پتانسیل فیلم کوتاه از نظر نیروی انسانی زیاد است و کیفیت فیلم های کوتاه گاهی از فیلم های سینمایی بلند بالاتر است؛ البته ما گاهی با بچه هایی روبرو هستیم که صرفاً فیلم کوتاه می سازند که سکوی پرش باشد برای تولید اثر سینمایی شان و این در حالی است که کیفیت فیلم های کوتاه بهتر از سینمای بلند است اما متأسفانه فیلم کوتاه همواره در کشور ما مهجور واقع شده و می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.