سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

نگاهی به وضعیت حوزه فیلم کوتاه/۱

مهربان: پذیرش بیش از ظرفیت هنرجو توسط انجمن سینمای جوان، دانشگاه ها و آموزشگاه های آزاد، حوزه فیلم کوتاه را با بحران روبرو کرده است/ فیلمسازان جوان نیازمند حمایت هستند

مصطفی مهربان

سینماپرس: مصطفی مهربان کارگردان فیلم کوتاه و مدرس سینما همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: پذیرش بیش از ظرفیت هنرجو توسط انجمن سینمای جوان، دانشگاه ها و آموزشگاه های آزاد، حوزه فیلم کوتاه را با بحران روبرو کرده است؛ ما با خیل عظیمی از فارغ التحصیلان رشته کارگردانی روبرو هستیم که هیچ جای کاری ندارند، رانت خاصی ندارند و به حال خود رها می شوند و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

کارگردان فیلم های کوتاه «گهواره سکوت» و «تی یره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فارغ التحصیلان رشته سینما این روزها با یک بلاتکلیفی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و این بلاتکلیفی به روح و روان آن ها و به سینمای کشور آسیب های جدی را وارد می سازد.

وی ادامه داد: نکته قابل تأمل اینجا است که نهادهای مختلف که هنرجو جذب می کنند ادعای آن را دارند که از طریق آزمون افراد را گلچین می کنند؛ واقعاً کدام آزمون جدی برگزار می شود که این حجم بالای هنرجو را شاهد هستیم؟ خروجی این افراد برای سینما چیست؟ آینده این افراد که مدعی دانش سینمایی هستند به کجا ختم می شود؟

مهربان سپس با بیان اینکه نمی دانم چرا مدرک کارگردانی برای برخی افراد اینقدر جذاب است؟ اظهار داشت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا هر کسی از روی تفنن و وقت گذرانی نتواند به عنوان هنرجو و یا دانشجوی سینما وارد آموزشگاه ها و دانشگاه ها شود.

این فیلمساز جوان در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه همه فیلمسازان جوان نیازمند حمایت هستند و دولت وظیفه دارد از یکایک آن ها حمایت ویژه داشته باشد متذکر شد: مسئولان که جلوی ورودی آموزشگاه ها و نهادهایی مانند انجمن سینمای جوان را نمی گیرند باید بدانند در مقابل این خیل عظیم هنرجویان وظایفی دارند و باید وظایف شان را به نحو احسن ادا کنند و اگر نمی توانند حمایت جدی از دانش آموختگان سینما داشته باشند بهتر است جلوی ورودی آموزشگاه ها را بگیرند.

وی تأکید کرد: درست است که سینما سختی های خاص دارد و ما فیلمسازان فقیر زیاد داریم اما مسئولان باید تدبیری برای رفع بحران بیکاری و معضل معیشت فیلمسازان جوان داشته باشند. حداقل کاری که مسئولان می توانند انجام دهند این است که برای شروع کار این افراد از آن ها حمایت کنند و نگذارند سینماگران جوان به حال خود رها شوند.

مهربان در همین راستا تأکید کرد: البته متأسفانه از آنجا که نظارتی وجود ندارد و عده ای به صورت تفننی دوره های آموزشی سینما را طی می کنند ما با اسامی زیادی روبرو می شویم که شرایط کار برایشان فراهم نیست اما برای برخی از این افراد کار کردن یا نکردن چندان اهمیت ندارد چرا که فقط در پی دستیابی به مدرک کارگردانی هستند.

این استاد دانشگاه افزود: من همیشه به هنرجوهای خود می گویم باید صد در صد وقت و انرژی خود را برای سینما بگذارند حتی اگر گرسنگی می کشند نباید به سمت کار دیگری بروند. اگر کسی این خصیصه ها را دارا بود باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد.

مهربان در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: در واقع تکلیف مابقی فراغ التحصیلان و فیلمسازان جوان چیست و مسئولان سینمای جوان چه تدبیری برای آینده ها دارند؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.