شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶

نگاهی به وضعیت حوزه فیلم کوتاه/۳

رستمی: اشتیاق حضور و دیده شدن در جشنواره های جهانی باعث شده تا هویت اصیل ایرانی در فیلم های کوتاه از بین برود/ لابی گری در حوزه فیلم کوتاه باعث تولید آثار ضعیف شده است

پرویز رستمی کارگردان

سینماپرس: پرویز رستمی کارگردان مطرح حوزه فیلم کوتاه همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در خصوص وضعیت بحران زده حوزه فیلم کوتاه گفت: اشتیاق حضور و دیده شدن در جشنواره های جهانی باعث شده تا هویت اصیل ایرانی در فیلم های کوتاه از بین برود؛ فیلمسازان سال ها است از فضای ملی دور شده اند و این اتفاق تحت تأثیر و نشأت گرفته از سیاست های نادرست مدیران سینمایی و جشنواره های سینمایی داخل کشور است.

کارگردان فیلم های «هفت سمفونی زاگرس» و «سفره ای برای شادی ارواح» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده سال ها است فیلم های جشنواره فیلم کوتاه تهران را دنبال می کنم و باید بگویم سال به سال بیشتر شاهد به زوال رفتن حوزه فیلم کوتاه هستیم.

وی ادامه داد: این اتفاق برای همه فیلمسازان از جمله خود بنده افتاده که سال به سال بیشتر از استانداردهای فیلم کوتاه و سینما دور می شویم؛ قبلاً فیلم ها با توجه به شاخصه های فرهنگی و ارزش های ملی تولید می شدند اما اینک چند سالی است که همه فیلمسازان چشم به جشنواره های غربی دوخته اند و برای خوشامد آن ها مبادرت به فیلمسازی می کنند.

این سینماگر با انتقاد از شرایط بحرانی و وخیم حوزه فیلم کوتاه تصریح کرد: محتوایی که فیلمساز ایرانی باید در فیلمش شاهد باشد وجود ندارد و بیشتر فیلم ها به جای توجه به محتوا و مضمون به سمت فضای تکنیکی رفته اند.

رستمی خاطرنشان کرد: ما در کشورمان باید دنبال سینمایی باشیم که اصالت ایرانی در آن وجود داشته باشد اما سال های متمادی است که این اصالت را شاهد نیستیم و سینمای مان از حالت عادی خارج شده است.

وی تأکید کرد: مدیران فرهنگی و سینمایی باید بدانند استمرار و ادامه این روند برای کشور و فرهنگ و سینمای ما بسیار خطرناک است. کمرنگ شدن بار محتوایی فیلم ها و دور شدن فیلمساز از شاخصه های فرهنگی و اصالت هنر ایرانی اتفاقی تلخ و غیرقابل قبول است و این مدیران سینمایی هستند که باید تدبیری اندیشه کنند که سینمای ما بتواند دوباره در مسیر درست قرار بگیرد.

رستمی در پایان این گفتگو با انتقاد از لابی گری در حوزه فیلم کوتاه اظهار داشت: متأسفانه شاهد هستیم گاهی بودجه هایی صرف می شود برای فیلم هایی که فقط به دلیل فضای لابی گری تولید می شوند؛ بودجه های خاصی هم به این فیلم ها داده می شود و این اتفاق نشی از فقدان مدیریت درست در حوزه فیلم کوتاه است که به سمت خوبی نمی رود. در واقع لابی گری در حوزه فیلم کوتاه باعث تولید آثار ضعیف شده است و نهادهای ناظر باید جلوی استمرار این پدیده تلخ را بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.