سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵

سینماگران مطرح کردند؛

تعجب از تاخیر در ابطال مجمع اخیر خانه سینما/ تأکید بر ناکارآمدی و ضدصنفی بودن یک نهاد به اصطلاح صنفی!

صباغ زاده-هاشمی-فاضلی-پورصمدی-احمدلو-عبیسی-رضا-زندباف-زاهدی-فرح مرزی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران متذکر شدند: بر همه آشکار و روشن است که این مجمع فاقد وجاهت قانونی بوده و تخلفات آشکاری در آن وجود داشته و مسئولان وزارت ارشاد باید مانع برگزاری این مجمع می شدند؛ این دسته از هنرمندان تأکید کردند: مدیران خانه سینما در هیچ دوره ای در جهت رفاه و آسایش و آرامش و تکامل برای سینما حرکت نکرده اند و به دلیل بی توجهی و انفعال نهادهای نظارتی عده ای گستاخانه در خانه سینما ترکتازی می کنند و گویا کسی هم حریف شان نیست!

به گزارش سینماپرس پس از انتخابات اخیر خانه سینما جمعی از سینماگران عضو این نهاد عناوین مهمترین تخلفات صورت گرفته در مجمع اخیر خانه را سیاهه کرده و خواستار پاسخگویی روسای خانه و رسیدگی عاجل و فوری مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی به این تخلفات شدند.

برخی تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر خانه سینما به این شرح هستند: مطابق ماده یک اساسنامه خانه سینما و تبصره ذیل آن، تنها تشکل هایی مجاز به عضویت در خانه و حضور در مجمع عمومی می باشند که با مجوز وزارت ارشاد و برمبنای اساسنامه خانه سینما تشکیل شده باشند لذا

اولاً : برخلاف اساسنامه خانه؛ مجمع عمومی با حضور انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی تشکیل شده که براساسِ قوانین وزارت کار تاسیس شده اند، نه براساس قوانین وزارت ارشاد!

ثانیاً : برخلاف صراحت اساسنامه مبنای هیأت مدیره برای حضور صنوف در مجمع بجای داشتن پروانه فعالیت از وزارت ارشاد، دارا بودن شناسه ملی از وزارت کار بوده است.

ثالثاً: هیأت مدیره و مدیرعامل خانه سینما برخلاف تکلیف قانونی مواد ۱۵؛ ۱ و ۵ اساسنامه، در حالی مبادرت به انتشار آگهی فراخوان مجمع عمومی نموده اند که مطابق اساسنامه، هیچ تشکل سینمایی در وزارت ارشاد به ثبت قانونی نرسیده بوده؛ فلذا طبق اساسنامه صنوف اساسا حائز شرایط قانونی برای حضور در مجمع عمومی نبوده اند.

هیأت رئیسه مجمع عمومی می بایست براساس تکالیف مندرج در مواد ۱، ۵، ۱۵، ۱۷، ۱۹ و ۲۰ اساسنامه مبادرت به برگزاری مجمع می نمود. لذا از همین رو:

اولاً: به طور غیر قانونی با حضور تشکل های فاقد صلاحیت برای حضور در مجمع(انجمن های کارگری و کارفرمایی وزارت کار) مبادرت به اعلام رسمیت مجمع عمومی می نماید.

ثانیاً: برخلاف تکلیف مواد۸، ۱ و ۵ اساسنامه، بدون در نظر گرفتن وجود ۴ صنف موازی تهیه کنندگی (مطابق نظام نامه منتشر شده توسط سازمان سینمایی) و عضویت شورای عالی در خانه سینما(مجتمعا از ۴ صنف تهیه کنندگی) درخواست عضویت ۳ صنف از ۴ صنف را به طور غیرقانونی به رای گیری درمجمع می گذارد.

ثالثاً: نمایندگان اکت در مجمع حضور داشته و در رای گیری برای پذیرش یا رد عضویت صنف خودشان شرکت می کنند. درحالیکه تا قبل از تایید عضویت این صنف، اجازه حضور در مجمع نداشته اند. این تخلف محرز و فاحش در خصوص ۳ صنف دیگر متقاضی عضویت نیز رخ داده است؛ که از مصادیق بین خلاف قانون می باشد.

رابعاً: مستندا به بند۷ ماده ۱۹ اساسنامه، نامزدهای حضور در انتخابات هیأت مدیره موظفند پنج روز پیش از برگزاری مجمع نامزدی خود را اعلام نمایند؛ لذا بر فرض محال مبنی بر صحت نحوه رای گیری برای عضویت اکت و صنوف فوق الذکر، نامزدهای این صنوف نمی توانسته اند بلافاصله بعنوان نامزد هیأت مدیره مطرح و به رای گذاشته شوند.

خامساً: انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی که با حضور آنها بطور غیرقانونی مجمع عمومی برگزار شده، مطابق اساسنامه خود و آیین نامه تشکیل انجمن ها، اساسا مجاز به شرکت در مجمع عمومی خانه سینما نبوده و ایضا اجتماع مشترک صنفی کارگری و کارفرمایی آنها بدلیل تعارض و تضاد منافع خلاف بین قانون وزارت کار قلمداد می گردد.

باتوجه به مجموع اقدامات غیر قانونی هیأت مدیره، مدیرعامل و هیأت رئیسه در برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و به منظور جلوگیری از تضییع حقوق صنوف سینمایی و بیش از ۵ هزار عضو آن؛ بدینوسیله اعلام می داریم هیأت مدیره منتخب مجمع فاقد هرگونه صلاحیت و وجاهت قانونی بوده و ابطال انتخابات مجمع عمومی از سوی نهادهای مسئول (ناظر مجمع، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد)؛ گام اول در راستای استیفای حقوق اعضا خواهد بود.

اما نکته قابل تأمل در مواجهه با این اتفاق سکوت مطلق مدیران وزارت ارشاد و به ویژه مدیران سازمان سینمایی بود؛ علیرغم آنچه تصور می شد آن ها مطابق خواسته سینماگران این مجمع را باطل اعلام کرده و حتی به صورت موقت در خانه سینما را ببندند، آنچه اتفاق افتاد تنها بی تفاوتی و سهل انگاری در قبال این تخلفات فاحش بود و بس!

سینماگران امروز مستأصل تر و درمانده تر از همیشه خواهان تعیین تکلیف خانه سینما هستند!

در همین راستا با ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور در صنوف مختلف سینمایی آقایان و خانم ها: کاوه صباغ زاده، سیدضیاء هاشمی، محسن فاضلی، مرتضی پورصمدی، شاهد احمدلو، آفرین عبیسی، زینت رضا، حسین زندباف، حسن زاهدی و نوید فرح مرزی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

تعجب از تاخیر در ابطال مجمع اخیر خانه سینما/ تأکید بر ناکارآمدی و ضدصنفی بودن یک نهاد به اصطلاح صنفی!

سیدضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان گفت: ما باید خانه سینما را به مسیر واقعی خودش برگردانیم. طرح مسائل و مطالبه گری از خانه سینما به خصوص در حوزه های معیشتی و رفاهی موضوعی است که در این آشفته بازار به کل فراموش شده؛ این از اولویت ها و انتظارات همه سینماگران از مدیران و گردانندگان خانه سینما است. خانه سینما به عنوان مرکزی برای تجمع و هم فکری سینماگران از ابتدا بنا بود وجه حمایت از اعضایش غالب باشد که متاسفانه هر چه جلوتر رفتیم از این کارکرد و هدف مهمش فاصله گرفت. وقتی خانه سینما را به یک جریان محفلی خاص متصل می کنیم و سیاستگذاری و مدیریت را در دست آن ها می دهیم طبیعی است که خانه همه سینماگران به محفل برخی خواص تبدیل می شود!

تعجب از تاخیر در ابطال مجمع اخیر خانه سینما/ تأکید بر ناکارآمدی و ضدصنفی بودن یک نهاد به اصطلاح صنفی!

کاوه صباغ زاده کارگردان سینما در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران گفت: خانه سینما دچار بی قانونی سیستماتیک شده و تخلفات آن به یک مورد محدود نمی شود! گویا عدم اعمال قانون به یک رویه طبیعی در این نهاد بدل شده و این انتخابات اخیر ثابت کرد که قانون مندی در این نهاد وجود ندارد. در خانه سینما چند سال است هیأت مدیره هایی مشغول به کار می شوند که حتی توان آن را ندارند که برای صنوف خود کار ویژه ای انجام دهند. هیأت مدیره ها چند سالی است دیگر وزن سابق را ندارند و مرتب ضعیف و ضعیف تر می شوند.

تعجب از تاخیر در ابطال مجمع اخیر خانه سینما/ تأکید بر ناکارآمدی و ضدصنفی بودن یک نهاد به اصطلاح صنفی!

محسن فاضلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران تصریح کرد: به دلیل بی توجهی و انفعال نهادهای نظارتی عده ای گستاخانه در خانه سینما ترکتازی می کنند و گویا کسی هم حریف شان نیست! متخلفان در واقع از خلاء بی توجهی نهادهای ناظر سوءاستفاده می کنند و دیگر مثل گذشته تخلفات شان را در پشت پرده انجام نمی دهند و بی محابا و آشکارا دست به تخلف می زنند. من تعجب می کنم چرا آقای خزاعی به عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی مانع متخلفان در خانه سینما نمی شوند و نظارت جدی روی خانه سینما ندارند؟ این سوأل بسیاری از ما اهالی سینما است که بی پاسخ مانده! واقعاً نمی دانم چرا مدیران وزارت ارشاد در برابر تخلفات سکوت کرده اند؟

مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: گویا هیچ عزم و اراده جدی برای حل مشکلات خانه سینما وجود ندارد که اگر این عزم و اراده از سوی دست اندرکاران خانه سینما، مدیران وزارت ارشاد و وزارت کار وجود داشت ما امروزه شاهد این همه تشتت و خلاء در خانه سینما نبودیم و به جای رسیدگی به این درگیری های کاذب فکری برای رفع مشکلات متعدد اهالی سینما می شد. خانه سینما باید پشتیبان مادی و معنوی سینماگران پیشکسوت باشد؛ یکی از مسائل ضروری این روزهای اهالی سینما مسائل بیکاری و معیشتی است. برخی اهالی سینما سن بالایی دارند و این سن بالا برای آن ها دو بحران جدی به وجود آورده؛ اول اینکه کمتر پیشنهاد کار به ایشان داده می شود و دوم اینکه بنا به اقتضای سن با بیماری های مختلف در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و هزینه درمان و دارو برای آن ها کمرشکن است.

تعجب از تاخیر در ابطال مجمع اخیر خانه سینما/ تأکید بر ناکارآمدی و ضدصنفی بودن یک نهاد به اصطلاح صنفی!

شاهد احمدلو کارگردان سینما در این باره متذکر شد: قطعاً اوضاع صنفی در سینما بدتر خواهد شد؛ من برای سینمای ایران یک آینده خاکستری متصورم! البته نه فقط در سینما که در بسیاری بخش های دیگر از جمله تئاتر و حتی حوزه ورزش و فوتبال هم وضعیت همین گونه است. گویا خود مسئولان این مجموعه ها چندان تمایلی ندارند که اوضاع سامان پیدا کند و سینما به نظم برسد. شاید این بحران دائمی برای آن ها شیرین تر است و برای همین هیچ قدمی برای اصلاح امور برنمی دارند.

تعجب از تاخیر در ابطال مجمع اخیر خانه سینما/ تأکید بر ناکارآمدی و ضدصنفی بودن یک نهاد به اصطلاح صنفی!

آفرین عبیسی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران گفت: مدیران خانه سینما حتی یک بار در اوج بیماری و روزهای سخت یادی از من نکردند؛ مشخص است که کسی به یاد سینماگران نیست و به فریاد آن ها نمی رسد! ما چه توقعی می توانیم داشته باشیم وقتی اصلاً ما را نمی بینند و توجهی به ما ندارند؟ برای ما که اصلاً برای مدیران مهم نیستیم چه فرقی می کند چه کسی مدیر این نهاد و آن نهاد می شود؟ هر کس می آید فقط دنبال منافع خودش است و بس! بنده بعد از سال ها حضور در سینمای ایران حتی بیمه سینما نیستم! یعنی مدیران خانه سینما و سازمان سینمایی هیچ خدمتی به بنده ارائه نکردند و من امروزه با مستمری بازنشستگی پدر مرحومم روزگار می گذرانم.

تعجب از تاخیر در ابطال مجمع اخیر خانه سینما/ تأکید بر ناکارآمدی و ضدصنفی بودن یک نهاد به اصطلاح صنفی!

زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه به سینماپرس گفت: ظاهراً پشت پرده برگزاری مجمع اخیر خانه سینما زدوبندی با برخی مسئولان صورت گرفته و به همین دلیل هم علیرغم تخلفات آشکار، این مجمع غیرقانونی باطل نشده است! دیگر بر همه آشکار و روشن است که این مجمع فاقد وجاهت قانونی بوده و تخلفات آشکاری در آن وجود داشته و قطعاً مسئولان وزارت ارشاد، وزارت کار و... باید مانع برگزاری این مجمع می شدند و در نهایت هم مدیران ارشد باید این مجمع را باطل اعلام می کردند. مسئولان وزارت ارشاد با آن ساختمان عظیم و نیروهای متعدد چرا به فریاد ما نمی رسند؟ چرا در اتاق های متعدد آنجا به روی مراجعان بسته است و ما نمی توانیم با مدیران ملاقات داشته باشیم؟ آقایان در این اتاق ها را باز کنید و با ما روبرو شوید. شما باید پاسخگوی این اتفاقات باشید. دیگر شعار و وعده کافی است؛ تا کی شاهد باشیم این معاون حرفی می زند و آن مشاور نکته دیگری را بازگو می کند؟ این حرف ها به چه درد ما سینماگران خورده؟ امروز سینماگران کشور در نهایت حیرانی و استیصال به سر می برند؛ تدبیری اندیشه کنید!

تعجب از تاخیر در ابطال مجمع اخیر خانه سینما/ تأکید بر ناکارآمدی و ضدصنفی بودن یک نهاد به اصطلاح صنفی!

حسین زندباف تدوین گر، تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینما در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران نسبت به این اتفاق و از سوی دیگر وضعیت وخیم معیشتی، رفاهی و صنفی سینماگران گفت: ثبت صنوف سینمایی ذیل وزارت کار از اساس غلط است و همه صنوف باید در وزارت ارشاد ثبت شوند؛ از اول هم نباید کسی اجازه می داد تا صنوف سینمایی در ذیل وزارت کار ثبت شوند؛ مگر هنرمندان کارگر هستند که آن ها را مجبور کرده اند در وزارت کار صنف شان را ثبت کنند؟ ما امروزه نیازمند اقدام مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هستیم تا صنوف را ملزم کنند که حتماً در ذیل وزارت ارشاد به ثبت برسند. مسأله خانه سینما آنقدر حاد و پیچیده است که با تغییر مدیران آن بهبودی حاصل نمی شود. خانه سینما باید از اساس و بنیان درست شود؛ صنوف باید به صورت واقعی حامی اعضای خودشان باشند و برای آن ها امنیت شغلی و روانی ایجاد کنند.

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما در این باره اظهار داشت: برخی نهادهای غیرصنفی مانند موسسه هنرمندان پیشکسوت و صندوق اعتباری هنر برای رفاه سینماگران بیشتر از خانه سینما تلاش می کنند و در مورد خانه سینما فقط می توانم بگویم خانه از پای بست ویران است و با تغییر این مدیر و آن مدیر هم قرار نیست مسأله ای حل شود و دردی از سینماگران درمان شود. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است اینکه اتفاقاً مشکل همیشه از سوی خود مدیران شروع می شود چرا که آن ها هستند که با نوع نگاه شخصی و سیاست گذاری های شان می توانند اهالی سینما را در مسیر درست هدایت کرده و یا آن ها را به کجراهه ببرند.

نوید فرح مرزی عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه» خاطرنشان کرد: ما اهالی سینما تنها تصور داشتن یک جامعه صنفی را داریم اما در واقعیت هرگز چنین چیزی را نداشتیم و نخواهیم داشت چون سیاست گذاران کلان سینما اجازه و امان تحقق چنین هدفی را نمی دهند! مدیران خانه سینما در هیچ دوره ای در جهت رفاه و آسایش و آرامش و تکامل برای سینما حرکت نکرده اند؛ آنچه موضوع غم انگیز ما است اینکه دوستانی که در این موقعیت ها قرار می گیرند فقط به فکر خودشان هستند و علیرغم وعده های پیشین شان عملی برای رفع معضل از زندگی همکاران شان ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.