دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱

گرداب بی قانونی خانه سینما؛ استیصال سینماگران و انفعال مدیران/۱۰

زندباف: ثبت صنوف سینمایی ذیل وزارت کار از اساس غلط است و همه صنوف باید در وزارت ارشاد ثبت شوند/ امنیت شغلی و روانی در سینما وجود ندارد

حسین زندباف

سینماپرس: حسین زندباف تدوین گر، تهیه کننده و کارگردان پیشکسوت سینما در خصوص تخلفات آشکار در نحوه انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و انفعال مدیران گفت: ثبت صنوف سینمایی ذیل وزارت کار از اساس غلط است و همه صنوف باید در وزارت ارشاد ثبت شوند؛ از اول هم نباید کسی اجازه می داد تا صنوف سینمایی در ذیل وزارت کار ثبت شوند؛ مگر هنرمندان کارگر هستند که آن ها را مجبور کرده اند در وزارت کار صنف شان را ثبت کنند؟ ما امروزه نیازمند اقدام مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هستیم تا صنوف را ملزم کنند که حتماً در ذیل وزارت ارشاد به ثبت برسند.

تدوین گر فیلم های سینمایی «فرش باد» و «شب های روشن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسأله خانه سینما آنقدر حاد و پیچیده است که با تغییر مدیران آن بهبودی حاصل نمی شود. خانه سینما باید از اساس و بنیان درست شود؛ صنوف باید به صورت واقعی حامی اعضای خودشان باشند و برای آن ها امنیت شغلی و روانی ایجاد کنند.

این سینماگر پیشکسوت تأکید کرد: در اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما وضعیت این گونه است که یک نفر نمی تواند پشت سر هم کار کند و صنوف به آن ها اجازه این را نمی دهند که مرتب از این پروژه به آن پروژه بروند از این رو ما نیازمندیم که در کشور ما نیز وضعیت چنین شود تا تمامی اهالی سینما بتوانند در فواصل مختلف سر کار بروند و کارها تنها بین عده ای افراد خاص تقسیم نشود.

زندباف سپس با تأکید بر اینکه امنیت سرمایه، شغلی و روانی در سینما وجود ندارد تصریح کرد: سینمای ایران امروزه نیاز به تشکیلاتی دارد که حافظ منافع اعضایش باشد؛ اگر اهالی سینما بیکار و خانه نشین شده اند باید به آن ها بیمه بیکاری تعلق بگیرد و اگر چنین شود آن وقت می توانیم ادعای این را داشته باشیم که سندیکای واقعی در کشورمان داریم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: مدت ها است اغلب اهالی سینما با بحران بیکاری و خانه نشینی روبرو شده اند؛ اهالی سینما حقوق ثابت ندارند و همیشه باید کار کنند و بر اساس دستمزدی که می گیرند زندگی شان را بگذرانند اما در این ایام که تولید در سینما با رکود جدی مواجه شده تأثیر منفی آن روی همه ما دیده می شود و خانه سینما به عنوان یک مرکز باید آنقدر دغدغه مند باشد که به این امور سینماگران رسیدگی کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «مأموریت» و «دست شیطان» در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: من امیدوارم به زودی با اهتمام مدیران ارشد وزارت ارشاد و سازمان سینمایی شاهد ثبت صنوف سینمایی در ذیل وزارت ارشاد باشیم تا وزارت ارشاد بتواند نظارت ویژه ای بر عملکرد مدیران خانه سینما داشته باشد و کاستی های زندگی سینماگران و اهالی صنوف سینمایی را برطرف کند؛ خانه سینما برای بهبود وضعیت زندگی سینماگران نیازمند مجوز از وزارت ارشاد است و امیدواریم که چنین شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.