یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

فیلمنامه خوب؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۱۶

قنبری: برخی تهیه کنندگان خط و ربط فیلمنامه ها را مشخص می کنند/ نباید با عینک سیاست به فیلمنامه ها نگاه کرد!

رهبر قنبری

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما در خصوص معضل فقدان فیلمنامه خوب در سینمای ایران گفت: برخی تهیه کنندگان و مدیران سینما خط و ربط فیلمنامه ها را مشخص می کنند از این رو ضعف های آشکار و نهان فیلم ها لزوماً به گردن فیلمنامه نویسان نیست! علاوه بر این عده ای از سرمایه گذاران معلوم الحال و مجهول الحال نیز وجود دارند که اصولاً اندیشه و خرد برایشان در سینما بی معنا است و تنها در پی دستیابی به منافع اقتصادی و... هستند و تأثیر شگرفی بر سطحی نگری در فیلم ها داشته و دارند.

کارگردان فیلم های سینمایی «فصل بلوغ» و «پرنده باز کوچک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی همواره ادعا دارند ما در سینما تنوع ژانر داریم در صورتی که اگر تنوع ژانر هم وجود داشته باشد تنوع موضوع در سینمای ما وجود ندارد و ما اغلب با موضوعات تکراری روبرو هستیم. دلیل این اتفاق هم کم کاری فیلمنامه نویسان و فیلمسازان نیست بلکه فضا برای این شرایط مهیا نیست و اجازه داده نمی شود تا ما به سراغ موضوعات جدید برویم.

وی ادامه داد: شما نگاهی به سینمای اجتماعی بزنید! اغلب موضوعات اجتماعی در سینمای ما بدل به یک جوک شده اند چرا که مدیران تابع الگوی دهه ها قبل هستند و نمی خواهند نگرش جدیدی در فیلم ها وجود داشته باشد در واقع مدیران یک الگوی خاص در ذهن دارند و بر اساس آن حرف می زنند.

قنبری سپس با بیان اینکه نباید با عینک سیاست به فیلمنامه ها نگاه کرد تصریح کرد: من رهبر قنبری با صدای بلند می گویم در کل دنیا محال است هنرمندی علاقمند به سیاست باشد و بخواهد سیاست زدگی را در فیلم هایش ترویج کند! ما خادمان راستین جامعه و فرهنگیم که روح خودمان را عریان بیان می کنیم و نباید انتقاد را معادل اعتراض سیاسی و اجتماعی از طرف ما بدانند.

این سینماگر متذکر شد: سیاسیون به دلیل تحلیل شرایط اجتماع و الگوهای ذهنی خود به فیلمسازان وصله هایی الصاق می کنند که در بسیاری موارد درست نیست. مدیران باید تنوع فکر را بپذیرند. همین امروز اگر بنده بخواهم یک فیلم علمی و تخیلی بسازم به من موضوع می دهند که باید شخصیت دارای این رفتارها باشد باید فلان خصیصه را داشته باشد و... خوب این اتفاقی غلط است و نباید رخ دهد.

وی در پایان این گفتگو افزود: من امیدوارم اول از همه دست سرمایه گذارانی که در سینما پولشویی می کنند و برای سینما خط و ربط تعیین می کنند از سینما کوتاه شود و سپس مدیران کمی عینک سیاست زده خود را کنار بگذارند و به ما اجازه دهند با نگاه نو مبادرت به نگارش فیلمنامه و تولید فیلم های متنوع کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.