سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵

فیلمنامه خوب؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۱۷

کیمیایی: اینکه برخی عنوان می کنند معضل اصلی سینمای ایران، فیلمنامه است یک شوخی بیشتر نیست/ کسی از جوانان حمایت نمی کند

پولاد کیمیایی

سینماپرس: پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص معضل فقدان فیلمنامه خوب در سینمای ایران گفت: اینکه برخی عنوان می کنند معضل اصلی سینمای ایران، فیلمنامه است یک شوخی بیشتر نیست چرا که سینمای ما دارای مشکلات عدیده فنی و ساختاری است و باعث شده تا روز به روز شاهد معضلات بیشتر در سینما باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «معکوس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده گاهی فکر می کنم خود مدیران سینمایی اصرار داشتند که این هنر روز به روز کوچک و کوچک تر شود و به همین علت شاهد هیچ تغییر شگرف و اثرگذاری در این حوزه نیستیم.

وی ادامه داد: این روزها علاقه به نوشتن در بین جوانان زیاد شده و نسل جدید و طرح و ایده های خوبی دارند که باید به آن بها داده شود اما متأسفانه استعدادها در حال قربانی شدن هستند و کسی از جوانان حمایت نمی کند؛ در واقع عده ای که سال های سال است بر سر سفره سینما نشسته اند حاضر نیستند کنار بکشد تا نسل جوان جای آن ها را بگیرد و سینما را شکوفا کند.

این سینماگر ادامه داد: این اتفاق تنها در حوزه فیلمنامه نیست؛ تقریباً در تمامی ارکان سینما وضعیت به همین منوال است. شما امروز می بینید که برخی از مردم رسماً نسبت به اینکه تنها تعداد معدودی بازیگر در همه فیلم ها حضور دارند و در واقع خودشان را تکرار می کنند معترض شده اند و می گویند چرا علیرغم وجود این همه استعداد نو در زمینه بازیگری آن ها به کار گرفته نمی شوند؟

کیمیایی متذکر شد: مدیران سینمایی اگر اندکی به جوانگرایی اهمیت می دهند باید به آموزشگاه ها مراجعه کرده و استعدادها را کشف کنند و از آن ها حمایت مالی و معنوی برای پربارتر شدن سینمای کشور به عمل آورند. این اتفاق بسیار تلخ است که توده افراد مستعد سال های درازی است که سرخورده می شوند و بعد هم مجبور می شوند سینما را رها کنند و برای گذران زندگی به شغل های دیگر روی بیاورند.

بازیگر فیلم های سینمایی «خفه گی» و «شمعی در باد» تصریح کرد: بی تردید اگر وضعیت به همین شیوه ادامه پیدا کند سینما به زودی نابود خواهد شد. متأسفانه نه تنها سینما که در اغلب حوزه های هنر چنین اتفاقی دیده می شود و این در حالی است که باید به هنر به صورت تخصص نگاه شود. هنرمند شدن نیاز به علم و گذشته ارزشمند دارد که به این مورد هم اهمیتی داده نمی شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: مدیریت و ساختار سینمای ایران سال ها است نیاز به اصلاح دارد. سال ها است آفت و لختی در سینما افتاده؛ باید دلایل این اتفاق جستجو شود؛ باید دید چرا جلوی ورود پول های کثیف با منشأ نامشخص گرفته نمی شود. باید دید چرا مدیریت صحیحی در دوران پساکرونا وجود نداشت و سینما روز به روز بیشتر دچار آسیب شد! متأسفانه با شرایطی که می بینم به این نتیجه می رسم که روزهای خوبی در انتظار سینمای کشورمان نیست و قطعاً فیلمنامه نویسان در این اتفاقات تلخ نقش موثری ندارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.