چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

فیلمنامه خوب؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۱۲

تجار: کسانی که مدعی اند عدم استقبال مردم از سینما به دلیل ضعف فیلمنامه است از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند/ مدیران سینمایی باید مانع تولید فیلم های ضعیف شوند

راضیه تجار

سینماپرس: راضیه تجار نویسنده مطرح و مدرس خانه داستان فرهنگسرای انقلاب در خصوص معضل فقدان فیلمنامه خوب در سینمای ایران گفت: کسانی که مدعی اند عدم استقبال مردم از سینما به دلیل ضعف فیلمنامه است از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند! اینکه تمام ضعف ها و گناه ها را به گردن فیلمنامه نویسان بیندازیم اصلاً درست نیست و قطعاً تمامی دست اندرکاران سینما از مدیران سینمایی گرفته تا سازندگان آثار در مورد سهیم و دخیل هستند.

عضو هیأت موسسه انجمن قلم ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بدیهی است فیلمنامه نویس باید مهارت نگارشی داشته باشد و بداند چطور داستان پردازی و دیالوگ نویسی و شخصیت پردازی کند. هر فیلمنامه نویسی باید تکنیک های لازم را بداند و آن را پیاده کند و قطعاً هرچه مسلط تر باشد کار قوی تر می شود.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی از تهیه کنندگان و سرمایه گذاران تنها در پی آثار طنز سطحی هستند که مردم را بخنداند و سرگرم کند؛ در واقع آن ها تنها در پی بازگشت سرمایه و رسیدن به سودهای هنگفت هستند و همین مسأله باعث تولید آثار به شدت سطح پایین در سینما شده است.

تجار سپس با بیان اینکه بازگشت سرمایه در صنعت سینما خوب است اما اینکه چه چیزی به مردم ارائه می دهیم مهمتر است اظهار داشت: بی تردید نباید هر خوراکی را به مخاطب ارائه داد؛ سینما یک کالای فرهنگی و هنری است و به هیچ عنوان نباید هجونامه به مردم ارائه کند و اگر چنین شود آینده ای فاجعه بار در انتظار سینما خواهد بود.

نویسنده کتاب های «بانوی رنگین کمان» و «شعله و شب» تأکید کرد: مدیران سینمایی باید مانع تولید فیلم های ضعیف شوند؛ نهادهای نظارتی باید نظارت جدی بر روند تولید آثار داشته باشند و نگذارند آثار ضعیف تولید و عرضه شوند. اینکه سینمای ما سرشار از فیلم های کاریکاتوری شده که اغلب یا قصه ندارند و یا دچار پراکنده گویی می شوند اصلاً صحیح نیست.

وی در پایان این گفتگو افزود: نویسندگان نیز نباید فراموش کنند که رسالت مهمی بر عهده شان است؛ آن ها نباید هجو را رد کنند و مبادرت به نگارش آثاری کنند که فاقد هرگونه ارزش هنری و فرهنگی است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.