شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

لزوم بازنگری در مورد صدور مجوز برای سینماگران جوان؛

انتقاد به فرآیندی که امکان ارزیابی استعدادها را ندارد/ مقررات تأیید صلاحیت فیلم اولی ها کارشناسانه نیست

کبیری-سخایی-معتمدی-اعطا-مهربان-ثریا-طاهرفر-کیان ارثی-دانشی-تجری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران جوان کشور با انتقاد از نحوه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اولی و لزوم حضور جوانان مستعد متذکر شدند: کسانی که آیین نامه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اول را نوشته اند مانع جوانگرایی که مدنظر رهبری است می شوند! این دسته از سنیماگران تأکید کردند: دستورالعمل تأیید صلاحیت کارگردانان فیلم اول، باعث استعدادسوزی در سینما و ایجاد رانت برای افراد خاص می شود.

به گزارش سینماپرس ساخت فیلم کوتاه و دستیاری برای فیلمسازان صاحب نام، مطالعه و کسب دانش فرصتی است که فیلمسازان جوان پیش از ورود به سینمای حرفه‌ ای، آزمون و خطای خود را بکنند و با آمادگی بیشتری وارد عرصه ساخت فیلم‌ های بلند شوند.

فیلم کوتاه قطعاً مدیومی مهم و ارزشمند در سینما است اما متأسفانه در این سال ها حوزه فیلم کوتاه بیش از هر زمان دیگری به حال خود رها شده و فیلمسازان و دغدغه مندان این عرصه را به شدت دل آزرده و خسته کرده است!

شرایط ورود به سینما بلند نیز وضعیت بهتری ندارد! اعمال سلیقه مدیران برای نحوه تأیید صلاحیت کارگردانان جوان و وضع دستورالعمل ها و قوانینی عجیب و منسوخ شده شرایط را برای ورود فیلمسازان جوان به سینمای حرفه ای دشوارتر از همیشه کرده است.

این در حالی است که بسیاری از جوانان سینماگر معتقدند مدیران سینمایی همچنان باندبازی و رفیق بازی خواهند کرد و نزدیکان و دوستان شان را برای ورود به سینمای بلند تأیید صلاحیت خواهند کرد و جلوی استعدادها را خواهند گرفت!

سینماگران خواهان اصلاح فرآیند ورود سینماگران جوان به سینمای حرفه ای هستند؛ در همین راستا ۱۰ تن از سینماگران کشور آقایان: مهرداد کبیری، رضا سخایی شاهرودی، بهنام معتمدی، بابک اعطا، مصطفی مهربان، محمد ثریا، قربانعلی طاهرفر، علی کیان ارثی، کاظم دانشی و احمد تجری با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

بهنام معتمدی کارگردان فیلم کوتاه با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اولی و لزوم حضور جوانان مستعد بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده گفت: با قوانین وضع شده برای تأیید صلاحیت کارگردانان فیلم اول به جای استعدادیابی شاهد استعدادسوزی خواهیم بود؛ علاوه بر این نکته ای که حائز اهمیت است اینکه آیا این قوانین برای همه یکسان خواهد بود یا مثل گذشته شاهد اعطای مجوز توسط فارابی به برخی چهره های خاص خواهیم بود که نه تحصیلات سینمایی دارند و نه تجربه تولید؟ پرسش اصلی اینجا است که بنیاد سینمایی فارابی که متولی ارزیابی صلاحیت فیلمسازان اول شده در سال های قبل به چه کسانی بها داده و آن افرادی که با حمایت فارابی فیلم ساخته اند چه افتخاراتی کسب کرده اند؟ این باعث تأسف است که بسیاری از فیلم هایی که فارابی حمایت کرده حتی اکران هم نشدند و تنها سرمایه های دولتی برای تولید آن ها هدر شده است.

انتقاد به فرآیندی که امکان ارزیابی استعدادها را ندارد/ مقررات تأیید صلاحیت فیلم اولی ها کارشناسانه نیست

مهرداد کبیری فعال حوزه فیلم کوتاه تأکید کرد: فارابی به جای حمایت از سینماگران جوان می خواهد دست به استعدادسوزی گسترده بزند! از این پس همه چیز بر اساس اعمال سلیقه شخصی برخی افراد خواهد بود؛ این شورایی که قرار است فیلمسازان را گزینش کنند با چه سابقه و رزومه و عقبه ای از فیلمسازی می خواهند فیلمسازان اول را گزینش کنند؟ آیا خودشان در این عرصه فعالند یا صرفاً مدیرند و می خواهند فیلمسازان جوان را از فیلتر عبور دهند؟ داشتن سوابق فعالیت مدیریتی و فرهنگی یکی دیگر از بندهای این آیین نامه است! آیا یک فیلمساز جوان باید قبلاً سابقه مدیریتی داشته باشد؟ چه لزومی دارد فیلمساز سابقه مدیریتی داشته باشد؟ چرا باید یک نفر سابقه مدیریتی داشته باشد؟ چون همسو با سیاست های این ها باشد؟ اصلاً آقایان بیایند عنوان «فرهنگی» را تعریف کند؟ چرا دقیق مشخص نکردند؟

انتقاد به فرآیندی که امکان ارزیابی استعدادها را ندارد/ مقررات تأیید صلاحیت فیلم اولی ها کارشناسانه نیست

بابک اعطا دستیار کارگردان و برنامه ریز باسابقه سینما تصریح کرد: هنر چه ارتباطی با بروکراسی های پیچیده اداری دارد که چنین آیین نامه ای برای تأیید صلاحیت فیلمسازان اول وضع شده است؟ بندهایی در این آیین نامه وجود دارد که بسیار عجیب است! ما نمی دانیم چرا، کسانی که می دانند بیایند بگویند چرا بند داشتن سابقه مدیریت فرهنگی در این آیین نامه گنجانده شده است؟ این ها چه ربطی به سینما و استعداد فیلمسازی دارد؟ کسانی که آیین نامه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اول را نوشته اند از قبل این جریان منافع کسب می کنند؛ من از وضع چنین آیین نامه ای بسیار متأسفم و امیدوارم تا دیر نشده جلوی اجرای آن گرفته شود. سینما باید محلی برای پرورش و درخشش استعدادهای نوظهور باشد و کسی که بخواهد بر اساس آیین نامه های آنچنانی به سینما وارد شود نمی تواند معیار یک هنرمند خوب را دارا باشد چرا که همانطور که عرض کردم هنرمند کسی است که هنر در ذاتش عجین شده باشد.

انتقاد به فرآیندی که امکان ارزیابی استعدادها را ندارد/ مقررات تأیید صلاحیت فیلم اولی ها کارشناسانه نیست

مصطفی مهربان کارگردان فیلم کوتاه و مدرس سینما با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اولی و لزوم حضور جوانان مستعد بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده گفت: بند سابقه فعالیت های مدیریتی و فرهنگی برای ورود به عرصه سینمای حرفه ای غیرمعمول و عجیب است! اصولاً بروکراسی های اداری برای ورود فیلمساز اول به سینما و یا گنجاندن برخی شرایط عمومی در این آیین نامه بهت آور است. سینما نباید اینطور باشد که فردی سابقه نداشته باشد اما پول داشته باشد و بیاید و فیلمسازی کند! همین مسأله باعث شده طی سال های متمادی بزرگی در سینمای ایران خلق نشود! من معتقدم اینکه امثال محمدامین کریم پور از فضای اینستاگرام به دلیل داشتن پول بیایند به سینمای حرفه ای اجحاف در حق فیلمسازان مستعد سینمای کوتاه است و باید جلوی این قضیه گرفته شود اما قطعاً راهش خلق چنین آیین نامه هایی نیست!

انتقاد به فرآیندی که امکان ارزیابی استعدادها را ندارد/ مقررات تأیید صلاحیت فیلم اولی ها کارشناسانه نیست

رضا سخایی شاهرودی عضو انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان متذکر شد: مدیران با این کارشان می خواهند مانع جوانگرایی که مدنظر رهبری است شوند. مدیران گویا فراموش کرده اند قانون برای عضویت افراد در نهادها است نه شروع جدید یک حرفه! شروع یک حرفه لازمه اش تخصص است نه قانون و افسوس که این را مدیران ما نمی دانند! دستورالعمل تأیید صلاحیت کارگردانان فیلم اول، حامی جریان جدید رانت مدیریت فرهنگی است! این چه رفتاری است که با فیلمسازان اول می شود؟ مدیران باید هرکس انگیزه و استعداد دارد را وارد سینما کنند و تنها روی عملکرد آن ها نظارت حرفه ای داشته باشند نه اینکه با قانون های من درآوردی مانع بروز و ظهور استعدادها شوند.

انتقاد به فرآیندی که امکان ارزیابی استعدادها را ندارد/ مقررات تأیید صلاحیت فیلم اولی ها کارشناسانه نیست

محمد ثریا کارگردان با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اولی و لزوم حضور جوانان مستعد بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده گفت: هر فردی استعداد فیلمسازی دارد باید امکان تولید فیلم داشته باشد و هر اتفاق دیگری به جز این سنگ اندازی جلوی پای فیلمسازان اول محسوب می شود. داشتن سابقه فعالیت مدیریتی و فرهنگی چه ربطی به فیلمسازی دارد؟ چرا اصلاً چنین بندی در این آیین نامه گنجانده شده است؟ گویا کسانی که این آیین نامه را نوشته اند اطلاع ندارند مدت ها است افرادی که حتی سابقه تولید یک فیلم کوتاه نداشته اند به راحتی پروانه ساخت برای فیلم اول شان گرفته اند!

انتقاد به فرآیندی که امکان ارزیابی استعدادها را ندارد/ مقررات تأیید صلاحیت فیلم اولی ها کارشناسانه نیست

قربانعلی طاهرفر کارگردان فیلم کوتاه در این باره به سینماپرس گفت: برای برخی تصمیمات مدیران از جمله آیین نامه تأیید صلاحیت فیلم اولی ها واژه ای جز «مسخره» نمی توان به کار برد! توقع ما از آقای خزاعی این است که با این اتفاقات که جز سنگ اندازی بر سر راه سینماگران جوان نیست مقابله کنند و اجازه ندهند مدیران شان چنین رفتاری با جوانان داشته باشند. این افرادی که دور هم می نشینند و برای سینماگران جوان کشور تصمیم گیری می کنند چه کسانی هستند؟ جایگاه شان در سینما کجاست؟ اگر هر کسی بخواهد بر اساس سلیقه خودش خط مشی دهد و راهی ارائه کند که شرایطی برای فیلمسازان جوان اول بگذاریم مصداق بارز سنگ اندازی است.

انتقاد به فرآیندی که امکان ارزیابی استعدادها را ندارد/ مقررات تأیید صلاحیت فیلم اولی ها کارشناسانه نیست

علی کیان ارثی صدابردار سینما و کارگردان فیلم کوتاه متذکر شد: دود هر گونه مانع تراشی بر سر راه فیلمسازان جوان در چشم مدیران و سینمای ایران می رود چرا که این مانع تراشی ها باعث می شود فیلمسازان فیلم های شان را به صورت زیرزمینی و قاچاقی تولید کنند و آن ها را به جشنواره های خارجی بفرستند و این اتفاق نه تنها دستاوردی برای سینمای ایران محسوب نمی شود بلکه باعث تضعیف بیش از پیش آن نیز خواهد شد. برخی دستورالعمل ها و آیین نامه ها تنها باعث می شوند تا فیلمساز از مسیری که باید طی کند دور شود. مدیران سینمایی باید اجازه دهند فیلمسازان فیلم های خودشان را بسازند و این مخاطبان هستند که تعیین می کنند آیا فیلم های آن ها خوب است یا نه!

انتقاد به فرآیندی که امکان ارزیابی استعدادها را ندارد/ مقررات تأیید صلاحیت فیلم اولی ها کارشناسانه نیست

کاظم دانشی کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: معضل اصلی فیلمسازان اول امروزه جور کردن سرمایه است! بنده معتقدم مدیران سینمایی هر سخت گیری که می خواهند برای تأیید فیلمسازان اول انجام بدهند اما به شرط آنکه برای تولید فیلم اول از آن ها حمایت کنند؛ فارابی برای حمایت از فیلمسازان اول باید برای تولید اثرشان حداقل ۵۰ درصد مشارکت داشته باشد اگر این چنین باشد سنگ بزرگی از جلوی پای فیلمسازان جوان برداشته خواهد شد. مدیران سینمایی باید مراقب باشند تا خطر از سر زندگی فیلمسازان جوان دور شود. بسیاری از فیلمسازان جوان مجبور می شوند برای ساخت فیلم اولشان به گرفتن نزول روی بیاورند یا گیر آدم هایی بیفتند که قراردادهای سخت و یک جانبه با آن ها منعقد می کنند. بسیاری از فیلمسازان جوان زورشان به تهیه کنندگان نمی رسد و مجبور می شوند به اصرار تهیه کنندگان از دوستان و آشنایان وی برای بازی در فیلمشان استفاده کنند و بسیاری دیگر مجبور می شوند دارایی خود مانند خانه و ماشین شان را بفروشند تا بتوانند وارد سینما شوند.

احمد تجری کارگردان سینما با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اولی و لزوم حضور جوانان مستعد بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده گفت: دستورالعمل تأیید صلاحیت کارگردانان فیلم اول جز جلوگیری از ورود استعدادها به سینما هیچ عایدی ندارد؛ در هیچ یک از کشورهای دنیا ما شاهد چنین روش و منشی نیستیم! در دیگر کشورهای جهان هرکس فکر می کند استعداد فیلمسازی دارد به راحتی می تواند وارد میدان رقابت با سایر فیلمسازان شود و خود را محک بزند اما در ایران این گونه نیست و همین باعث می شود با سینمایی روبرو باشیم که سال به سال ضعیف تر از قبل می شود. سینمای ایران در حال پسرفت است و یکی از عمده دلایل پسرفتش همین دستورالعمل ها و آیین نامه ها هستند! واقعاً چه معنی دارد که فیلمساز جوان اول که یا درسش تمام شده یا تمایل دارد پا به میدان فیلمسازی بگذارد سابقه مدیریتی داشته باشد؟ استعداد و خلاقیت و نبوغ و نوآوری مهم است، در همه جای دنیا به استعداد توجه می کنند اما ما در ایران شاهد برخی قوانین عجیب و غریب هستیم!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.